Gå til innhold
Arkivverket

[#51124] Hjelp til tyding av kirkebok


Gjest Jan H. Haakerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Du skriver linje nr. 49, og da mener du vel barn nr. 49, men du sier ikke om det r gutter eller jenter, så her får du begge to.Gutter nr. 49. 1924Født 22/4, døpt 29/6 - Arne. Foreldre: Jernb. arb. (Jernbanearbeider) Nikolai Marius Andresen og Ragnh. (Ragnhild) Gunnersdtr. (datter). Bosted: Mobraaten. Foreldrene født: 1899 (1904) og 1904. Faddere: Forældrene, O. M. Sandholteie, Inga Sandholteie. Barnet ektefødt.Jenter nr. 49. 1924Født 24/6, døpt 10/8 - Kari. Foreldre: G. br. (Gårdbruker) Hans Klokkerengen og Eva Fossum. Bosted: Klokkerengen. Foreldrene født: 1900 og 1902. Faddere Li..na Aasletta, Arve Fossum og forældrene. Barnet ektefødt.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Det var gutten Arne jeg søkte etter. Men her er det noe lurt. Jeg holder på å søke opp forfedre på min kones side. Hennes morfar het Reidar Willy Andresen og er født i 1927 Eidsvoll. Han far het Viktor Marius Andresen f. 1899 og hans mor Ragnhild f. 1904. Reidar har en bror som jeg trodde jeg nå hadde funnet. Ifg familien er han født 22.04.1924. Er jo litt rart att navn og dato stemmer, og forsovidt navnene. Men alikvel ikke helt. Kan det være samme Arne eller kan det være skrivefeil i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da blir det spennende med litt her og litt der. Men det kan jo tenkes at siden du har Viktor Marius og denne sier Nikolai Marius, så hadde han i virkeligheten tre fornavn. Viktor Nikolai Marius Andresen.Men det kan jo være helt feil også. Kan de ha kommet flyttende til sognet rett før 1927???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Nei de giftet seg i Eidsvoll i 1922. Men ifg kirkeboka over Viktor så står det kun Viktor Marius. Men etternavnet til Ragnhild er også rart. For i kirkeboka over fødsel til Reidar står hun ikke oppført med etternavn. Men ved vigelsen med Viktor så står hele navnet. Ragnhild Gunnarda Hansen. Og hvis etternavnet skulle tilsi 'Gunnersdatter' så heter faren hennes Hans Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ja, jeg mener bestemt at det står Gunners dtr. Kanskje noen andre vet noe mer. Men det var veldig vanlig at hadde man flere navn, brukte man noen her og noen der. Lykke til.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Men det for vi gå utifra att dette kan være samme foreldre som til Reidar. Att man bare kan ha brukt forskjellige navn og navnutrykk.Tusen takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.