Gå til innhold
Arkivverket

[#51130] Hans Arnesen f. ca.1803, Sør-Odal (?)


Gjest Vidar Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vidar Pedersen

I Sør-Odal bygdebok V, side 244 er Hans Arnesen f. ca. 1803 nevnt som husmann på Haraton u. Stomperud i 1836, men det sies ingenting om hvor han kom fra. Er det noen som har ytterligere informasjon om Hans? Hans var gift med Mari Kristoffersdatter (1797-1873).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Kan de kanskje vaere fra Vinger i Hedmark. Ser at det finnes et par som heter Arne Hansen og Mari Christophersdtr, og som f[r f;lgende barn i Vinger, Maren 1823, Rangdi 1831, Andrine 1834. Om det er samme par som havner i S;r Odal, og f[r f;lgende barn Eli i 1836 og Arne i 1843 vet jeg ikke... Men usannsynlig er det kanskje ikke __

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Jeg ble litt forvirret, men SO V sier Hans Arnesen (ikke Arne Hansen) og Mari Kristoffersdatter med barna Randine f. ca. 1832 og Andrine f. ca. 1833. Disse to barna stemmer rimelig bra med dine opplysninger. Hva er kilden(e) dine? Sier kilden noe om hvor i Vinger din Mari kom i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Jeg tok et kjapt søk på FS.Vinger kb er ikke scannet ennå, men de kommer vel snart. Vet desverre ikke noe mer om dem.Hvor har du at Mari døde i 1873 ??. Jeg kan ikke finne henne som død i Sør Odal det året i hvertfall. Jeg fant en Mari Kristoffersdtr i 1865 som kunne passe, hun holdt til i Romedal og var også født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Pedersen

Det er bygdeboka (SO V, side 244) som sier at hun døde i 1873. Dette er ingen sikker kilde og tidsangivelsen her kan være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Fr. Haug

Arne Sørensen g m Ragnhild Jonsd. bodde på Herrudseiet i Sør-Odal da sønnen Hans ble født 13/9 1810. (Årstallet avviker, men det er jo ikke så uvanlig på den tiden?). Mari Kristoffersd. døde på Haraton 17/11 1873, begr. ved Strøm kirke i Sør-Odal 1/1 1874. Ikke funnet Hans og Mari gift i Odalen. Barn: 1) Randine døpt 21/8 1831, konf. i Sør-Odal 1/10 1848. 2) Andrine ca. 1833-1858. 3) Christiene f 8/11 1839, døpt i Sør-Odal 24/5 1840.Hans Sørensen g 2. g. 1/7 1877 i Eidskog m enke Eli Larsd., alder på begge oppgitt til 60 år.Ei enke Eli Larsd. f 1819 d i Eidskog 14/2 1895. Født på Finsrud, bopel Bjørndalsbråten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Vidar. Hans Arnesen f. på Herudseie 13/9 1810, døpt i Strøm kirke 26/9. Vokste opp i Perstua i Slåstad. Bodde på Leirud, Søndre Auli ved sin konfirmasjon 14/10 1827. Var i Spetalen i Vinger i 1831, viet i Vinger kirke 6/5 1834. Resten får du pr. e.mail. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.