Gå til innhold
Arkivverket

[#51135] Berit Nilsdatter Lyngstadås f 1/2 1807 gift Sandblost


Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Eide

Hei. Håper noen kan hjelpe meg med flere opplysninger om min tipp-tipp oldemors etterkommere. Det jeg vet om henne er at hun er født 1/2 1807 på Flatset i Frei. Hennes foreldre er i flg. Eide boka bind 3 s. 228 Nils Nilsen Lyngstadås og Ingeborg Kristoffersdatter Ullaland fra Gjemnes. Foreldrene jobbet da på prestegården på Flatset i Frei. I følge FS var hun født 1/2 1807 og døpt 6/2 samme år i Frei kirke.Har noen tilgang på kirkeboka for Tingvoll i aktuelt tidsrom. Kunne vært artig å vite hva som står der. Var foreldrene gifte? osv. Hun ble gift med Ole Nilsen Sandblost i Kornstad kirke den 6/7 1834.( kirkebok Kvernes s 272). Brudgommen var 33 år. Dvs født ca 1801, men når? Regner med at det var på Sandblåst. Jeg vet at Ole og Berit hadde minst ett barn, nemlig min tippoldefar Nils Olsen f.2/2 1836. Hadde han flere søsken?? Ole Nilsen døde 07.09 1847 og Berit giftet seg for 2.gang med Johan Sivertsen Skotten f. ca 1825. De ble viet 8/7 1849 i Hustad kirke.( han var 24,5 år og hun 42!) Fikk Berit og Johan barn?? Berit Nilsdatter døde 14/12 1895. Ble begravd på Hustad kirkegård 21/12 1895 og jordfestet 6/4 1896. (kirkebok Bud/Hustad s 265) I tema 50672 har jeg lagt inn et bilde av minnekorset hennes. Håper noen kan hjelpe meg med manglende/flere opplysninger. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ifølge dine opplysninger ble Berit Nilsdatter gift på nytt i Hustad kirke i 1849. Betyr det at hennes første mann, Ole Nilsen, døde i Hustad i 1847?Ser i Family Search / IGI at det er et par som heter Ole Nilsen og Berit Nilsdatter som har to døtre som er døpt i Hustad:Ingeborganna, døpt 1840 [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=500221002508&lds=1&region=12&regionfriendly=&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBereth Olava, døpt 1843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei Grethe. Takk for opplysningene. Jeg har sjekket med skannet kirkebok. Fant Beret Olava der. Hun er ganske riktig barn av min tipp-tipp oldemor. Fant også at hun fikk i hvertfall ett barn med ektemann nr. to. Fant en gutt Ole født 4.juni 1854 og døpt 16.juli. (minestralbok Bud 1852-1868 s 15) Gutten er nok oppkalt etter forrige ektemann Ole Nilsen. Ganske vanlig. Håper noen kan hjelpe meg å tyde hva som står foran navnet Ole. Er det en forkortelse for hjemmedøpt? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Ole Nielsen var ikkje fødd på Sandblåst,han var frå Børsa i Sør-Trøndelag, jfr ditt eige tema, dåpsdagen er gitt der.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Eide

Hei. Barnet Ole i innlegg 3 er sønn til Johan Syversen(Sivertsen)Sandblost og kone Berit Nilsdatter. Ole Nilsen som Beret var gift med døde i 1847 og hun giftet seg på nytt i 1849. Det er så mange like navn at det er lett å gå i surr.Jeg strever i hvertfall. Ole Nilsen som var første mannen til Berit Nilsdatter kom fra Børsa og faren het senere Nils Jørgensen Lyngstad. Faren til Beret Nilsdatter het Nils Nilsen Lyngstadås. Tror jeg? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Bjørn Eide

Hei. En liten oppsummering og håp om videre hjelp. Beret Nilsdatter Lyngstadås ble f.1/2 1802 og døpt 6/2 1802 i Frei kirke. Hun ble gift 1. gang 6/7 1834 i Kornstad kike med Ole Nilsen Sandblost.(33 år) født på Sandblost ca 1801?? sønn av hvem?? Kjente barn: 1. Nils Olsen f. 2/2 1836. Min ane. Han vet jeg endel om. 2.Ingeboranna f. 11/8 1840 og døpt 13/9 1840 i Hustad kirke. Hva skjedde videre med henne???? 3. Beret Olava født 21/3 1843 og døpt 23/4 i Hustad. Hennes skjebne???? Ole Nilsen døde 07.09.1847 og Beret ble gift på nytt 8/7 1849 med John Syversen Skotten. f. ca 1825.? Hans opphav?? De fikk i hvertfall følgende barn: Ole f 4/6 1854 og døpt 16/7 1854 i Hustad. Hva skjedde med han?? Beret Nilsdatter døde 14/12 1895 og ble begravd på Hustad. I kirkeboka står det kårkone Beret Nilsdatter. Mannen er kårmand Johan Sivertsen Sandblost. Så jeg regner med at han overlevde henne, men når døde han?? Håper noen kan hjelpe meg videre med opplysninger. mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.