Gå til innhold
Arkivverket

[#51137] Hans Larsen Sandblaast tildelt Medaljen For Edel Daad i sølv. Hvorfor?


Gjest Britt Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Eide

Hei. Min oldefar Hans Kristian Larsen Sandblåst ble tildelt Medaljen for Ædel Daad i sølv den 12.august 1921. På tildelingsbrevet står: 'Overenstemmende med den Norske Regjerings indstilling har det under 12 te august 1921 behaget Hans Majestæt Kongen at tildele Hans Larsen Sandblaast Medaljen for Ædel Daad i sølv for utvist hæderlig forhold ved redning av menneskeliv.Det Kongelige Departement for Handel, Sjøfart og Industri Kristiania den 27de August 1921' Er det noen som vet bakgrunnen for denne tildelinga? mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Min oldefars bror, Styrker Nilsen Sandblost, var fisker. Han forsvant på havet 31. mai 1921. Det er blitt meg fortalt at det kom ei stor bølge som skylte ham overbord. Resten av besetningen fikk øye på ham der ute i bølgene flere ganger, men han forsvant igjen så raskt at de rakk ikke bort til ham. Med alle forbehold om at jeg kan huske feil, så mener jeg bestemt at det var to mann som ble skylt overbord den gangen. Den andre ble kanskje reddet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.