Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

For en tid tilbake avfotograferte jeg noen manntal fra Vang (Hedmark) som jeg fant på Statsarkivet i Hamar. Ikke alle er komplette. Disse har jeg tenkt å legge ut på Internett.Her kommer det første: ”Mandtall over Samtlige Stemmeberettigede Indvaanere i Wangs Præstegield aar 1817.” Se http://slektskilder.blogspot.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Kjempebra tiltak, men lenken virker ikke. D.v.s. lenken virker, men dokumentene er der ikke. Ville bare gjøre deg oppmerksom på det. Tar gjerne en titt når de er på plass.God sommerHilsen Siw

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har gjort meg ferdig med utleggingen, logget meg ut og brukt lenken her. Det ser ut til at alt ligger på plass.Takk for at du sa fra, Siw. God sommer til deg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har nå lagt ut 1797 Kirkens inntekter og 1832 Manntall over stemmeberettigede. Det neste som jeg legger ut er folkeskattmanntallet for 1843, alt fra Vang, Hedmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har nå lagt ut:Folkeskatts manntallet for 1843, Vang. Det er numerisk, dvs at det opplyses om antall brukere, husmenn, tjenestefolk etc på hver gård, pluss hva som skal betales i skatt.Manntallet for 1844, skolekrets 1, Furnes.God fornøyelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Manntall for 1844, skoledistrikt 4 er lagt ut. Det var bare disse to skoledistriktene som var bevart i den tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Folkeskatts Manntallet for Vang prestegjeld 1844 er lagt ut. Det er numerisk.Er det noen som har glede av disse manntallene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut de siste:1845 Folkeskatt manntall for Vang 1845 (numerisk),1851 manntall skoledistrikt 1-5 for Vang og 2 og 5 for Furnes,1855 Folkemanntall for Vang skoledistrike 2 og 4Disse manntallene er hentet fra Prestearkivet, Statsarkivet i Hamar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut foto av en minnestøtte som er reist 1. juni 1914 ”Minne om dei Holinga som stridde for Fedrelandet 1807-1814. Minnestøtten står ved Hol gamle kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kari Thingvold

En stund kunne det se ut som om jeg snakket med meg selv, men så galt var det ikke. Jeg har fått tilbakemeldinger på e-post om at andre har fanget opp ideen, og satt igang.Per Inge Nilsen har lagt nå ut på sin hjemmeside: Legdsrulle for deler av Tromsø Sogn 1804: [url="http://flowerpot.myftp.org/slekt/index24.html>http://flowerpot.myftp.org/slekt/index24.htmlDu finner også en lenke til denne kilden her hvor jeg har lagt ut mitt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Kjell Halvorsen som har bidratt med Fredrikshald statsborgerlige Mandtal 1909.Jeg har fotografert av en minnestøtte ved Løten kirke over de som ga sitt liv 1940-41Jeg har omredigert bloggen og laget blogger for hvert fylke hvor vi har avfotograferte kilder. Manntallet fra Fredrikshald er lagt ut på en blogg for Østfold, Manntallene fra Vang og minnestøtten fra Løten ligger på Hedmark, minnestøtten fra Hol på Buskerud.Hovedsiden: http://slektskilder.blogspot.com/ vil heretter fungere som lenkeside. Her vil det også komme meldinger.Jeg oppfordrer alle til å bruke kameraet på arkiver. Så langt jeg rekker kan jeg legge for andre eller lage lenker til det som legges ut på egne hjemmesider om jeg får beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det ser ut til at noen av bildene i Manntallet fra Fredrikshald ikke vises. Alt er lagt inn etter samme prosedyre. Jeg skal se om jeg finner feilen, evt laste det inn pånytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest Kari Thingvold

Aktiviteten her er ikke så veldig stor, men det skjer da litt: Per Inge Nilsen har lagt ut: ”Sjeleregister for Tromsø landsogn 1815”, både i avskrevet og original form. Bloggen med flere lenker til avfotograferte kilder finner du her: [url="http://slektskilder.blogspot.com/>http://slektskilder.blogspot.com/ Lenke direkte til denne kilden:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Tenkte bare jeg skulle gjøre oppmerksom på at Lenvik bygdemuseum har skrevet av og gitt ut 1850-sjeleregisteret for Lenvik, som sammen med Tromsø-sjeleregisteret blir en utmerket kilde for et ganske stort område av Troms når man skal tette gapet mellom 1801-tellinga og 1865-tellinga. Sjeleregisteret for Lenvik er til salgs som en av flere kilder i en kildesamling musset har fått trykket opp. Man får den (og andre avskrifter) ved å kontakte museet gjennom deres hjemmeside http://www.lenvik-museum.no/hovedside.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg ser nå at Lenvik bygdemuseum har skannet både originale kilder og sine egne avskrifter, og lagt det ut på hjemmesidene sine. 1815-tellinga ligger der dermed helt gratis, sammen med soldatmanntall og skattelister og mye annet snadder. Alle med slekt i Midt-Troms bør ta en god titt på sidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Kari Thingvold

Siden det nå er lov å fotografere av kilder på Riksarkivet kan jeg fortsette dette prosjektet.Jeg har lagt ut 1664 Sogneprestens manntall, Løten, Hedmark. Du finner det her: http://slektskilder.blogspot.com/Disse bildene er lagt ut i et album og ikke enkeltvis slik jeg har gjort før. Du må klikke på det bildet du vil se på, så blir det større, men ikke stort nok. Øverst til høyre finner du et forstørrelsesglass. Klikk på det og bildet blir stort og godt lesbart. Klikk og hold musetasten nede for å flytte bildet opp eller ned. Det kan ta litt tid før bildet synes. Hos meg tar det 5-6 sekunder, og det kan føles litt lenge, men i forhold til å reise til Riksarkivet og vente på at arkivalier skal hentes opp fra dypet, er det lynraskt.Jeg skal legge ut mer etterhvert og håper at flere vil bruke kamera til felles glede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

hm... kan du seie litt om korleis du fotograferer?Er det frå originalen eller frå mikrofilm vist på skjerm? Er det vanleg kamera (utan stativ)? Oppløysing? tekniske tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Dette manntallet er fotografert fra kopibøker hos Riksarkivet. Jeg har også fotografert originale dokumenter. Jeg stiller kameraet på 400 asa, best oppløsningen (fin), jpg-format, vidvinkel. (Vidvinkel gir god dybleskarphet – viktig når papiret ikke er helt flatt). Kameraet innstilles på makrofotografering (ofte brukes en blomst som symbol), blits er avslått. Jeg bruker ikke stativ. Om det jeg avfotograferer er stort, legger jeg arkivaliene på gulvet på rent papir, setter meg på en stol og hviler albuene på knærne. Da holder jeg kameraet ganske støtt, og det er mindre slitsomt for ryggen. Er det mindre legger jeg det på bordet hvor det er bedre lys. Pass på at lyset fra vinduet faller på det som skal fotograferes, og at det ikke er noe som skygger på objektet slik at lyset blir ujevnt. Spesielt viktig når en fotograferer noe som ligger på gulvet. Pass også på at kameraet holdes rett. Ta et par prøvebilder. Jeg laster ned bildene på PC etter hver runde med kameraet, slik at jeg kan se at de er blitt skarpe. Jeg fotograferte ekstraskatten fra Fredrikshald for en stund siden. Da var det naturlige lyset ikke godt nok og 1762 ble uskarp, men 1770 ble helt fin (lyset hadde bedret seg noe). Hadde jeg sett godt nok etter, kunne jeg avfotografert på nytt.Jeg bruker Fujifilm Finepix kamera. Det tar gode bilder i dårlig lys. Ikke alle kameraer er gode nok i dårlig lys. De første bildene jeg tok (manntallene fra Vang på 1800-tallet), brukte jeg et Nikon speilreflekskamera (digitalt). Det tar veldig gode bilder i godt lys, men er ikke så bra til dette formålet. Avfotograferte originale dokumenter kan bli meget bra. Å fotografere fra et mikrofilmapperat blir ikke så godt, fordi belysningen ikke er jevnt fordelt på skjermen. Det blir lyst på midten og ganske mørkt på sidene. Det er også vanskeligere å få bildene skarpe.Til redigering og opplasting i album bruker jeg Picasa som er et gratis program som kan lastes ned på PCen. Det fine med det er at ingen rettelser påviker originalet, men lagres i en egen fil. De fleste bildene beskjærer jeg i dette programmet. Jeg kan også endre kontrast og lysstyrke. For å bruke disse albumene som jeg bruker, må en ha en Goolge-konto. Det får en gratis ved å registrere en e-mailadresse hos Google. En får da vel 1 gbyte minne til bilder. Trenger en mer minne kan en betale eller skaffe seg en ny Google e-post konto. Kirkfotobloggen er en slik konto. Her er det masse bilder lagt ut, og det er plass til dobbelt så mange, men de filere er ofte mye mindre enn de filene som jeg legger ut med avfotograferte kilder. Fordelen med at det er gratis er at om det skulle skje meg noe, slik at jeg ikke lenger er i stand til å betale for plass på et webhotell, så vil det jeg har lagt ut fortsatt ligge der. Kanskje ikke i all framtid, men nok tid til at andre kan ta vare på materialet.Om noen har lyst til å legge ut i egne album eller andre websider, si fra her så lager jeg en lenke slik at en får en samling på et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg har lagt ut Fredrikshald 1770 ekstraskattemanntall. Det ble fotografert mens det fremdeles var vinter og lyset var på grensen.Det manglet noe i Fredrikshald statsborgerlige Mandtal 1909, så det er lagt ut på nytt i album. Jeg har beskåret bildene litt. Det blir bedre da. Filene blir mindre og teksten større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

'Romedal 1711 Korn tiende' er lagt ut. Korn tiende manntallene inneholder også navn på husmenn. Det gjør ikke de andre ekstraskattemanntallene fra 1711 i Hedmark, men dessverre er det bare Stange, Romedal og Løten som er bevart ser det ut til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.