Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv S. Hansen

Jøss, nei det siste her 'var ikke noe å spare på'! Det finnes så lite bevart fra Frhald på denne tiden, så dette blir smaskens! Takk skal du ha Kari.Hilsen Liv i Degernes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Værsågod! Hyggelig at du kan ha glede av det. Jeg skal prøve å finne mer. Det er en overformynderiprotokoll for 1775-76 som jeg skal ta en titt på. Ellers er det litt av hvert annet.Jeg har aner 4 steder hvor kirkene er brent: Eidsvoll, Romedal, Fredrikshald og St. Petri i Kbh. Det skal ikke være lett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg har nå lagt ut noe mer overformynderiprotokoller for Lofoten og Vesterålen, 1711-ekstraskatten for Eidsberg, Trøgstad, Askim og Trondheim by. For Trondheim har jeg også lagt ut koppskatten 1699. Noe som kommer i neste omgang er 1711-ekstraskatten for Namdal, samt militærruller for Eidsberg og Rakkestad på 1740-60 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Lenker til Erlends siste album (se over) er lagt ut. Tom Larsen sendte meg en rulle over Eidsvollske lette infanterikompani 1838 på e-post i går kveld. Det er lagt ut.Takk til Erlend og Tom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Kari, vil bare opplyse deg om at vi i Hedmark Slektshistorielag har ekstraskatten 1764 for Ringsaker (Veldre og Brøttum), Vang, Nes, Stange, Romedal, Furnes og Løten på data, søkbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Siden jeg har fotografert ekstraskatten 1764 (og 1765) for de samme områdene, fortsetter jeg å legge ut resten. Så kan jeg eventuelt slette det når dere publiserer avskriften. Det er mange som vil ha glede av det til det inntil videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

Ingen vits i å slette det selv om en avskrift kommer ut. Originalene er veldig kjekke å ha hvis en vil sjekke opp det som står i avskriften. Uansett syns jeg vi skal gå for en komplett fotografering, uavhengig av hva som måtte finnes avskrevet fra før. Det gjør ikke noe at begge ligger ute :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Jeg er også enig i at bildene ikke burde slettes selv om det kommer en avskrift. En avskrift kan fort gjort inneholde noen skrivefeil. Bildene kan jo også brukes til korrektur der dette ikke er gjort. Det som er fint med bildene på nett er at alle kan lese korrekturen uavhengig av hvor de bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Hei,da har jeg startet å legge ut noen av de kildene jeg har avfotografert. I første omgang har jeg lagt ut tellingen for Meldal 1706, tiendemanntall Meldal 1751 og 1769 tellingen for Meldal (Rennebu-delen kommer senereDe finnes nå her: LenkeDet vil bli flere etterhvert, men jeg har ikke planlagt å legge ut skifteprotokollene annet enn gjennom avskriftene som har linker til sidene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Lenker til Arnt Stavnes avfotograferte kilder er lagt til under Sør-Trøndelag. Tom Larsen har bidratt med Eidsvoll 1839 Lett infanteri, og jeg med Nes 1810 inntektsskatt (Akershus).Takk til Arnt og Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut følgende:Meldal tiendemanntall 1731-1735Meldal presteprotokoll 1776-1833Meldal sogneprest kassebok 1776-1783 og 1794-1811I tillegg er nå Meldal/Rennebu 1769 telling komplett med Rennebu delen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Lenker til Arnts kilder er lagt ut, og Tom Larsen har bidratt med lett infanteri 1840 fra Eidsvoll.Takk til begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut Kvegskatten 1657 for Fosen.Orkdal, Gauldal, Strinda, Selbu og Trondheim vil komme etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Lenker er laget til Arnt sine kilder. Erlend har lagt ut ekstraskatt 1711 for Namdal fogderi: Overhalla, Namdalseid, Nærøy og Bindal, Fosnes, Sør-Bindal med manntall over tjenestefolk m.m.Takk til begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut Kvegskatten 1657 for Gauldal fogderi og Strinda fogderi.Fortsatt gjenstår Orkdal fogderi, Selbu Prestegjeld og Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg må bare si at dere her gjør en fremragende innsats som mange sikkert vil ha mye glede av i tiden som kommer. Godt jobbet ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Slutter meg til Rune, dette er et initiativ som er viktig og resultatene har kommet i imponerende fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Kjempebra jobbet!Og dette materialet synes jeg skulle få en plass på NSFs 'nye' hjemmeside til høsten.Hva sier du til det Kari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Stavne

Da har jeg lagt ut følgende:Kvegskatten 1657 Selbu prestegjeldKvegskatten 1657 TrondheimMeldal tiendemanntall 1736-1741Meldal tiendemanntall 1752Meldal tiendemanntall 1753Meldal tiendekommisjon 1803

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Løchen Dragseth

Må støtte tidligere utsagn om at dette er et kjempeflott tiltak! Håper mange vil dele sine avfotograferte kilder med andre!Har lagt ut 'Ekstraktbok for innrulleringssjefen i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag 1704 - 1710'Det er mulig Nord-Trøndelag også er med men har ikke tydet meg gjennom boka!Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk for ros, som jeg setter stor pris på. Og det gjør sikkert også de andre som bidrar med sine kilder. Et eventuelt samarbeid med Slektshistorisk forening kan vi komme tilbake til. Har allerede fått et uformelt tilbud.Her renner det på med nye, men jeg rekker ikke å ta unna eller legge ut flere av mine egne akkurat nå. Jeg er nemlig født på D-dagen, og derfor feirer vi hvert år de alliertes vellykkede invasjon i Normandie. Det var både en grusom dag og en gledens dag. To søte små barnebarn med stålende øyne, ytret ønske om sjokoladekake. Har derfor spilt rollen som Bakemester Harepus i dag, blandt andre gjøremål. Ønsker meg: avfotograferte kilder, nydelige kirkebilder med litt himmel over spiret, og kanskje at prosjektet med navneregistre kan ta seg opp igjen, ikke bare til kirkebøker, men også til andre kilder som kan være vanskelige å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Hei. Ja nå begynner det å ta seg opp her, det kan virke som interessen for å legge ut avfotograferte kilder er stigende.Det er jo supert.Til Stig Dragseth; har du en link til det du har lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.