Gå til innhold
Arkivverket

[#51145] Avfotograferte kilder lagt ut på Internett.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Da tror jeg at lenker er på plass for alt som er lagt ut. Takk til Arnt og Stig. Fint at vi har fått noe fra et fylke til, Møre og Romsdal. Om det mangler noen av lenkene, send meg en melding. Barnabarna overnattet (2 og 4 år), så konsentrasjonen er ikke helt på topp.Jeg har bidratt med Vang 1764 Ekstraskatt, men har mer på lager. Kommer tilbake i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg tror kvegskatten 1657 snart er publisert på Digitalarkivet sammen med resten av lensregnskapene inntil ca 1661.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det er nok riktig. Alt som er mikrofilmet skal skannes og legges ut. Lensarkivene begynte de med etter pantebøkene, så vidt jeg vet. Det kan ta en del tid, så det er bare fint at det blir lagt ut noe nå.Jeg har fotografert noe fra kopibøkene av manntall 1664-66, fordi jeg trenger det nå. Så legger jeg det ut i tilfelle andre også kan ha glede av det. Når det kommer på Digitalarkivet, kan jo det slettes om det er behov for å spare plass. Ellers er det først og fremst de kildene som ikke er mikrofilmet som er fint å få på Internett. Avfotograferinger av originaler kan bli bedre enn skanning av mikrofilm i svart/hvitt.Takk til Erlend for 1711-matrikkel (jordbok) for Overhalla, Namdalseid, Nærøy og Fosnes. Lenker er laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Statsarkivet i Hamar har skanna lagtingsprotokollar 2-10 for Opplandene for perioden 1696-1798, settedommar for Opplandene 1771-1777 og pantebok for Opplandene lagdømme 1713-1797. Protokollane er å finne i lista over siste utlagde databasar eller i lista over digitale bøker i DASå det kommer mye spennende etterhvert fra statsakrivene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk Stig! Jeg har laget lenker.På lenken skriver jeg: sted - år - hva det er, fordi listene under fylkene kan sorteres alfabetisk. Da blir det mer oversiktlig når det blir mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Ekstraker for skifteprotokoller (Trondheim stift) med hensyn til forlovspenger er lagt ut. Sted og år er som følger: Strinda fogderi år 1700-1715, Orkdal fogderi 1689-1714, Inderøy fogderi 1709-1715, Fosen fogderi 1711-1714, Namdal fogderi 1699-1715, Gauldal fogderi 1690-1714, Senja fogderi 1706-1715, Helgeland fogderi 1714 Vesterålen fogderi 1715, Salten fogderi 1699-1715, Nordmøre fogderi 1714-1715, Romsdal fogderi 1711-1714, Sunnhordaland 1714.I tillegg har jeg lagt ut noen militærruller for deler av Østfold 1699 og 1700. Ekstraskattmanntall 1762 for Beistad, Snåsa, Stod, Sparbu, Inderøy og Ytterøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Hei.Takk til alle dere som legger ned et stort arbeid med å gjøre slektforskerarbeidet enklere.Jeg har et lite spørsmål. Hvor finner jeg alle lenkene og alt som blir avfotografert og skrevet ned. Har sett at det ligger mye i alle innleggene på diverse slektsdebatter. Bla. Kari Thingvolds liste. Men jeg skulle ønske at alt var samlet på en plass slik at en vanlig hobbyforsker også kunne finne det. Jeg har funnet endel på siden til Dis-Norges Genealogiske ressurser men ikke alt.Det er som sagt et flott arbeid som gjøres, og en dag så kanskje jeg får tid til dette også, men jeg bruker mye tid til å lete etter evt. lister som kan hjelpe meg videre.Om det finnes en slik webside som jeg ikke har oppdaget ennå, ber jeg om unnskyldning for det.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Til innlegg 117.Om du finner alt her http://arkivkilder.blogspot.com/, vet jeg ikke. Lenken ligger i første innlegget og stoffet er lagt inn fylkesvis.Benytter anledningen til å si tusen takk til Erlend Eriksen Mæhlum for 'Ekstraker for skifteprotokoller - Salten fogderi' og til Kari Thingvold for et utmerket initiativ. Jeg har lastet bildene fra Mæhlums til Picasa og de blir svært fine - altså godt lesbare med litt forstørrelse. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Ja denne fant jeg, men det er ikke registret noe om Telemark. Og noe av dette finner jeg på Grenlands ættehistorielags side.Mitt ønske er at det burde vært en felles side for alt. Mulig jeg er litt treg av meg.Det er ofte noen henviser til skipslister i forbindelse med utvandring eller andre som jobbet til sjøs.Jeg bruker mye Googel for å finne det, men det er ikke lett. Jeg er ikke så god i engelsk, men det finnes vel kanskje noen Norske sider også.Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Takk for takker! Jeg har nå lagt ut noen militærruller for Østfold: Militærruller 1697, Østfold og en for Vestfold: Skiptvet sogn [url="http://picasaweb.google.no/erlendem/SpydebergMilitRrulle1697?feat=directlink>Lenke Rakkestad sogn Lenke Aremark og Øymark sogn Lenke Hobøl sogn: Lenke Spydeberg sogn: Lenke Vestfold: Brunlanes m.fler 1697 militærrulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Takk til Erlend. Jeg har lagt ut lenker, men det ser ut til at Spydeberg er lagt ut to ganger, mens Skiptvet mangler.Nå har vi må kilder fra 11 fylker. Tenk om vi kunne få litt fra alle fylkene før fellesferien. Hadde ikke det vært fint?Vi trenger flere fotografer. Bli med på dugnaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Her er den rette linken for Skiptvet: Lenke Ekstraskatten 1711 for nord trøndelag og resten av østfold er på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erlend Eriksen Mæhlum

Da er linkene for noen 1711-manntall m.m ferdige. Siifra om noen er feil.Odelsskattemanntall Lofoten, Vesterålen og Andenes 1713: [url="http://picasaweb.google.com/erlendem/LofotenVesteralenAndenesOdelsskatt1713?feat=directlink>Lenke Ekstraskatt 1711: Stør og Værdalen fogderi Lenke Tjenestemanntall Værdal (dårlig) Lenke Tjenestemanntall Skogn Lenke tjenestemanntall Stjørdal Lenke Inderøy fogderi hovedmanntall Lenke Tjenestemanntall Snåsa Lenke Tjenestemanntall Sparbu Lenke Idd og Etningdalen Lenke Berg og Roche Lenke Aremark og Øymark Lenke Skjeberg Lenke Moss, Onsøy, Tune, Veme Lenke Hadeland, Toten og Valdres: Toten Lenke Biri Lenke Vardal Lenke Jevnaker Lenke Gran Lenke Land Lenke Aurdal Lenke Slidre Lenke Vang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.