Gå til innhold
Arkivverket

[#51149] Har lyst til å glede en mann på 91, Troms, Hordaland og Nord-Trøndelag


Gjest Anne Sagflaat
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Sagflaat

Faren til naboen min er 90 år, fysisk er han skrøpelig, men helt klar ellers. Kan dere der ute hjelpe meg med anetavle? Han er glad i å lese og har interesse for familien og historien.Jeg har kommet et stykke på vei, men mangler 'kjøtt på beinet'. Ikke noe ok hvis det bare blir en oppramsing. Det jeg forløpig har ligger på denne adressen: http://www.sagflaat.com/Warberg.htm Jeg har ikke brukt tid på dokumentet, legger bare ut en automatisk generert anetavle fra Brothers Keeper. Gjør oppmerksom på at jeg kun har brukt internett så langt. Har tilgang til bibliotek i Tromsø.Hvis jeg ikke får respons på dette innlegget vil jeg lage enkeltinnlegg på personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Norodd Hagenson

Nr. 1040 Katrina Helvig Lauritzdatter er fra Torsnes, Jondal i Hardanger. Hennes far var av Galte/Galtung-slekta og hennes mor av Orning-slekta. Her kan du komme et godt stykke tilbake i norske og danske slekter, men ikke alt som er skrevet om disse slektene, er like pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiJeg ville anbefalt deg å fjernlåne gards-og ættesoga for Eidfjord, slik at du fikk rettet opp alle gårdsnavnene.Har du flere opplysninger om 2376 født Sand i Verdalen? Og hva står eventuelt om gården og eiere av Sand I Verdalen. Det lignet unektelig på Bård Jonson Sponheim, Ulvik, far til Richoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Bare en liten rettelse:Hans Sørensen Kiil #26888 mangler en sønn, Hans, døpt 1770.Denne sønnen igjen er far til Hans Andreas Hansen Kiil #26897. Hans Sørensen Kiil blir dermed hans farfar i stedet for far.Du finner denne familien på Finnes i 1801-tellinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Er dette den same slekta som ekteparet Elisabeth Ottesdtr. Orning og Lauritz Johannessen Galte/Galtung høyrte til. Dei hadde bl.a 5 døtre og kvar av dei vart gift med kvar sin prest. Ei av døtrene vart gift Rieber ei vart gift med presten i Strandebarm osv.Dersom det er snakk om dette ætta så kan den sprorast langt til tilbake i tid. men før eg evn. kjem inn på det må eg vite om dette er snakk om den same slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflat

Kan ikke svare deg på det, vet bare det som er å lese ut fra innlegg 2 i denne debatten. Har ikke fått sjekket ut enda. Trenger mere informasjon om Katrina Helvig Lauritzdatter først. Vet du noe om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er litt (vil ikke legge inn lenger bakover, da det er vanekelig å verifiserer slektsledd fra ca 1500 og bakover);---------------------------------Riber, Anders Andersen. født 1625-00-00, Ribe, Jylland, Danmark. Han døde 1688-03-25, Eidfjord, HO. Galtung, Katrina Helvig Lauritzdatter. født 1635-00-00, Torsnes, Jondal, HO. Hun døde 1693-00-00, Lægreid, Eidfjord, HO. --------------------------------------- Galte på Torsnes, Lauritz Johannesen født 1588-00-00. Han døde 1659-04-20, Torsnes, Jondal, HO.Orning til Vatne og Valvatne, Lisbet Ottesdatter født 1590-00-00, Stord, HO. Hun døde 1676-00-00, Torsnes, Jondal, HO. -------------------------------------- Galte på Torsnes, Johannes Lauritzsønn født 1540-00-00, Seim, Kvinnherad, HO. Han døde 1620-00-00, Torsnes, Jondal, HO. Sandven, Herborg Torbiørnsdatter Orning, Otte Thomassen født 1545-00-00, Ellinggaard, Danmark. Han døde 1607-00-00, Stord, HO. Orm, Anna Eriksdatter. Hun døde Vatne og Valvatne, Stord, HO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det jeg har om Anders og Katrina;Anders Rieber Andersen, født i Ribe, Jylland, Sogneprest, gm Katrina Helvig Lauritsdtr Galte, født 1635, Torsnes, Hardanger, døde 1693, Eidfjord. Anders døde 1688, Eidfjord.Sogneprest i Eidfjord, Hardanger fra 1656 til sin død Langfredag 1688. Kallet var lite, da han døde blev det slått sammen med Granvin og Ulvik og presten skulle bo i Ulvik. Han arvet mye med sin kone.Katrina og Anders fikk åtte barn.----------------------------------Når det gjelder Galtung-slekten henviser jeg til bl a Elin Galtung Lihaug sin artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift NST XXXIX 'Grabow, Galtung - og Pusjkin - Søkelys på en europeisk slektssammenheng'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Kristine L.Andersen

Hei! Er innom og leser litt her i haustferien. Ser at fleire av 'debattane' er innom familiar som eg har lest om i 'Sunnhordlandsslektene'. Ser aldri at desse bøkene vert nemnd, er det fordi dei ikkje er kjende, eller er det fordi dei ikkje er pålitelege eller bra nok? Spør fordi eg har lite erfaring frå slikt arbeid og sjølv nyttar dei litt i samband med at eg freistar meg litt på gransking av eigne slektsrøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Sunnhordlandsslekter av Erik Bakkevig, sammen med bygebøker og arvede slektstavler, var det jeg startet med. Bakkevig er nok fortsatt aktuell når det gjelder det meste han har med i bøkene, men samtidig har det skjedd en god del innen slektsforskning, bl a er gamle dokumenter tilgjengelige på en helt annen måte enn tidligere. Der er nok derfor noen feil hos Bakkevig, men jeg kan ikke ta alt her, men har gjort mine notater i bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Kristine L.Andersen

Fint! Takk for tilbakemelding. Er desse notata tilgjengelege for andre? Greit å vita slik at eg ikkje kjører meg inn på blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.