Gå til innhold
Arkivverket

[#51152] Under Moe gård 120-1 i Tynset år 1900.


Gjest Steinar Gilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Gilde

I FT 1900 bodde Serine Arntsen (Siri Arntsdatter) som enke under gården Moe 120-1. Har noen kjennskap til hennes skjebne etter dette. Finnes det bygdebøker med gårdshistorier der hun eventuelt kan være nevnt. Jeg tror hun ble gift i Kvikne og flyttet derfra til Hemne for så å emigrere til Amerika. Setter stor pris på om noen kan gi meg litt hjelp. Lenke til henne i år 1900: LenkeMvh SG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser at Serine er enke i 1900 og fødselsåret betyr at hun er 64 år gammel. Hun ble trolig gift i Kvikne og flyttet derfra til Hemne og emigrerte så til Amerika. I 1900 er hun altså i Tynset.I folketellingen 1865 for Hemne finner jeg en Serine Arntsdatter, f. 1836 i Meldal, gift med Jakob Hansen, f. 1819 i Tynset. De har døtrene Ingeborg, f. 1859 i Kvikne og Karen Kristine, f. 1865 i Hemne (Hevne) [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1612&kenr=002&bnr=0040&lnr=000>LenkeHer er giftermålet mellom Jacob Hansen og Siri i Kvikne 21.12.1858 (nr. 7) LenkeDette er vel dåpen til datteren Ingeborg i Kvikne i 1859 (nr. 5) Lenke. Lurer på om dette er konfirmasjonen til Ingeborg i Hemne i 1874 (nr. 63)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest odd Tjade

I følge kirkebok for Tynset, dåp: Jakob Hansen, f. 20.03.1819, sønn av husmann Hans Iversen og Ingbor Jakobsd. Stubsiø. Se videre bygdeboka for Tynset av Ivar A. Streitlien, bd. 2, s 301, Gn. 106, bn. 2, Nesoddvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gilde

Takk til begge to for informasjonen som bekrefter hennes indentitet. Det som gjenstår er å finne ut av Serines skjebne etter år 1900. Det siste jeg vet er at hun bodde som enke på Moe i Tynset prgj. Mvh SG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tar med litt til, selv om spørsmålet i (1) vel ikke så mye gjelder opphavet her:Jakob Hanssen, med foreldre Hans Iversen Vangen fra Fådalen (sønn av garmaker Iver Olsen Fådal, som er svigersønn av garmaker Peder Jonsen Mæleng i Alvdal, se Alvdalsboka s. 550) og Ingeborg Jakobsd. Grøtli, er også omtalt i nye Kvikneboka på s. 31 (Sotnedalen Østre), samt på s. 132 (Grøtli Øvre) og 358 (Graneng). Tar med at Jakob Hanssens oldemor fra Halvorsgarden i Alvdal (med ane fra Koppang) er tippoldebarn av Tynsetpresten Hans Lauritzen, grunnleggeren av verket i Kvikne (via dennes sønn, klokker Lars Hanssen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.