Gå til innhold
Arkivverket

[#51158] Kari Kortsdatter - Lars Michelsen Løten


Gjest Alf Segbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Alf Segbø

Litt bakgrunnsstoff:Kari ble født i Løten, 26. feb. 1779 av foreldre Kort Kortsen og Birthe Jensdatter. Hun ble konfirmert i 1794 og er tjenestepike ved FT 1801. Hun får en datter, Mari, i 1808. I kirkeboken står det: '... Moderen ble angitt at være Kari Kortsdatter (en særegen skrivemåte) ... og som barnefader blev udlagt Lars Michelsen som tjener hos Johannes Torshaug.'Jeg har forsøkt å finne hvor det ble av Kari etter 1808, men uten resultat.Jeg er også interessert i Lars Michelsen, hvor kom han fra og hvor ble han av.Jeg har tatt opp to temaer i dette innlegget, men siden de på en måte hører sammen, håper jeg det kan passere.Er det noen som kan gi meg hjelp til å komme videre, er jeg veldig takknemlig.Vennlig hilsen Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette vet du sikkert fra før, men Cort Cortsen var g to ganger og Kari er oppkalt etter første kone. Cort er altså oppkalt etter faren, også Cort Cortsen, sønn av Cort Jørgensen. Faren til sistnevnte Jørgen Jensen døde på søndre Huseby i Stange. Men som alle vet, det blir ingen slekt uten kvinner. Min mor har forfedre av slekten Muus. Når disse som er omtalt her sluttet å kalle seg Muus, er jeg usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Segbø

Takk for innlegget, selv om det meste var kjent, setter alltid nye innspill tankevirksomheten i gang. Cort Cortsen var som du skriver gift to ganger, i første ekteskap hadde han to barn, Kari, f. 1773 og Jørgen, f. 1776. Kari døde etter 3 uker, mens Jørgen ble 3 måneder. Deres mor, Kari Olsdatter døde allerede i 1777. Cort giftet seg opp igjen i 1778 og fikk to barn, Kari som er utgangspunktet for mitt innlegg og Ragnil (Randi), f. 1783, hun døde i 1849, 66 år gml. Cort døde i 1784, 37 år gml.Så langt er alt (?) greit, men Kari er fortsatt et problem.Når det gjelder Lars Michelsen, finner jeg to i Løten på den tiden, den ene var gift og er neppe far til Karis barn, Mari. Den andre var bare 16 år i 1808. Ikke umulig, men rimelig?Jeg får lete videre, det er jo slik at den som leter alltid finner noe, men ikke alltid det han leter etter.Vennlig hilsen Alf Segbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Jeg har en god del opplysninger om Muus-slekta, men Løtengrena slutter for meg med Cort d 1784 og hans to koner. Siden vi tydeligvis bor så nære hverandre, burde vi utveksle informasjon. Når det gjelder navnet Mikkel, så er det mye brukt i Løten, Stange og Vang inkl Furnes. Men for all del også noe brukt ellers på Hedemarken. Her i bygda brukes navnet helt ned i de yngste generasjoner, og det er hyggelig med et slik fint navn. Thor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.