Gå til innhold
Arkivverket

[#51159] Eli Jørgensdatter, født ca. 1730-35


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Eli Jørgensdatter giftet seg 6. desember 1757 i Hole med soldat Anders Mikkelsen. Han er husmann og 'national soldat' på Nordre Sørum i 1762 (hun husmannskone). De får etterhvert mange barn, men fadderne sier meg ingen ting om hennes opphav (sønnen Niels Andersen Libakke er 'min' gren). Hun oppgis å være 71 år i 1801-tellingen, da bor de på Løken i Hole, men jeg lurer på om hun ikke er noe yngre.I 1752 blir det konfirmert en Eli Jørgensdatter, hvis far er Jørgen Mathisen på Krokskogen, men jeg vet IKKE om dette er rett Eli. Trolig er det samme Jørgen som dør 77 år gammel i 1742, og muligens er det han som gifter seg i Lier i november 1735 (enkemann) med Anne Ingebretsdatter (forlovere: Hans Larson Sandager og Ole Jacobsen Sandager).Jeg har ikke funnet noen Eli som døpes i Hole på antatt tidspunkt, ca. 1730 - 35, så hun kan være født i Lier, og ovennevnte Jørgen og Anne er mulige foreldrekandidater. Navnet, Jørgen Mathisen, og Krokskogen kan henspeile på 'finnefolk', så Lier er ikke helt umulig.Er det noen som kjenner til Eli Jørgensdatter, eller Jørgen Mathisen som døde på Krokskogen i 1742, blir jeg hoppende glad,Astrid.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Tar Eli fram i lyset igjen. Etter to år er jeg like klok, og all bistand vedr. Eli (evt. Else: en Else Jørgensdatter blir begravd i Hole i 1801, 71 år - kan være henne) og Jørgen på Krokskogen mottas med stor takk,mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

1807 var begravelsen jeg viste til i forrige innlegg, jfr. lenkens høyre side, 16. juli: Lenke men om det er den rette Eli, er jeg usikker på,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Astrid Karin Natvig

I 'Fattigmanntall for Ringerike 1742' (stor takk til Ringerike Slektshistorielag som har utgitt heftet!) dukker muligens Eli Jørgensdatter opp under 4de Classe, Børn som betle, Hoele Præstegield: 'Elli Jørgensdatter, 7 aar, fresk. Forældrene lever. Faderen ey tient. Huusarme folk. Ingen venner. indlagt hos Jacob østre Bierche'.Ingen oppmuntrende lesning, men kanskje et spor for å finne opphavet til Eli? Noen som vet mer???mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.