Gå til innhold
Arkivverket

[#51169] Tydehjelp til vielse og trolovelse i Våle Vestfold 1748


Gjest Laila S. Hynne
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila S. Hynne

HeiHelle Margrethe Henriksdatter gifter seg 7/4 1748 i Våle med Lars Svendsen. De flytter til Sjue i Andebu og senere til Sem der de bodde til de døde. Lars sine aner har jeg funnet, men finner ingenting som kan hjelpe meg med å finne hennes foreldre.Jeg trenger hjelp til å forstå betydningen av det som står etter hennes navn i kirkeboken. Leser: Helle Margrethe Henriksd: Ergens paa Bierke ved vielsen og det samme ved trolovelsen.Vielse høyre side kolonne 1 par nr 2: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8155&idx_id=8155&uid=ny&idx_side=-11>LenkeTrolovelse høyre side par nr 1 1748:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg leser det og som Bierke. Copulert 20° April. Causionisterne: Ole Halvorsen Bierke, Hans Jörgersen Sunekle(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei KjellaugTakk skal du ha for hjelpen. Stedet etter Hans Jørgensen skal være Suneklep.Hva tror du om navnet Ergens?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Jeg har sett på Ergens, som er riktig. Det kan meget godt være det slektsnavnet som vanligvis staves Irgens. Slik endring har jeg sett i et tilfelle rundt 1800 i Tromsø. Det finnes kanskje fleire aktuelle, men en Henrik Irgens var født på Røros i år 1700, ifølgeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei TorTakk skal du ha for hjelpen. Ergens/Irgens høres fornuftig ut. Da har jeg litt mer å lete etter.Karen fra Røros kan jo også passe som far. Helle er ifølge alder ved død, født ca 1722. Og ikke umulig litt senere da alderen i kirkeboken ikke nødvendigvis er helt korrekt. Hun får sitt første barn i 1749 og det siste i 1761.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.