Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hermod Moursund

[#51181] Evanger/Voss: Jon Nilsen Mugås og Kari Haldorsdtr. Århus

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker når Jon Nilsen Mugås og Kari Haldorsdtr. Århus levde. Det må være født omkring 1700. Jeg vil gjerne også ha foreldrene til disse. De hadde en sønn Anders som var født i 1735 i Evanger.Hermod Moursund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt D. Hjeltnes

Jon Nilsen Mugås f. 1706 , d. 1797. Foreldre var Nils Endreson Elgje f. 1669, d. 1725. gift 1705 m. Marjo Knutsdotter Væle d. 1725.Gift 1726 med enke Kari Haldorsdtr. Århus f. 1701 d. 1771.Kari var først gift 1723 med Brynjulv Pedersen Edal. Ved vielsen kalles hun Kari Haldorsdtr. Hernes. Brynjulv Pedersen døde 1725. De var bosatt på Århus. Finner ikke Kari Haldorsdtr. på garden HernesHentet fra Evangerboka 1 og 2 av Lars Schjærven og Johannes Gjeråker.Mvh. Britt D. Hjeltnes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt D. Hjeltnes

Jeg fant Kari Haldorsdtr. Hun var født på Horvei, ikke Hernes som det stod i Evangerboka.Hun var født 1705 og gift med enkemann Brynjulv Pedersen på Århus.Hennes foreldre : Haldor Helgesen Horvei f. 1673 d. 1742 , gift 1705 med Kari Knutsdotter f. 1680 , d. 1703.Haldor Helgeson var leilending på Horvei i 1701.Kan også nevne at dette er nevnt om Anders Jonsen Mugås f. 1735, gift i Lygra 1777 med Anna Knutsdotter Berge , Lindås f. 1751 , bosatt Konglevoll i Lindås.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Britt.Ja, det var slik jeg ønsket svaret. Jeg visste om de to bøkene for Evanger, men håpet å slippe å fjernlåne disse da det er langt tilbake i tid.Lindås-bøkene har jeg lånt.Går Evangerbøkene videre på de fire nevnte personene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Britt: En ting til: Jeg er også interessert i barna til alle disse. Takk på forhånd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt D. Hjeltnes

Hei Hermod.Jon Nilsson og Kari Haldorsdtr. hadde disse barna Nils f. 1727 på Århus d. 1727 Marjo f. 1728 på Århus d. 1728Anna f. 1730Brynjulv f. 1732 , brukar på MugåsNils f. 1733 g. 1772 m. Brita Andersdtr Berge f. 1741 Berge i LindåsAnders f. 1735Gjertrud f1738 g.1764 m Brynjulv Knutson MestadKari f 1741 g. 1768 m. Knut Pedersen SteineHaldor f. 1744 g. 1764 Brita Larsdatter Langeland.Jon Nilsson var lagrettemann 1738 og tidligare. Jeg har noen av anene til Jon Nilsson og Kari Haldorsdatter . Kan sende de hvis jeg får en adresse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hermod Moursund

Min adresse er: hermod.moursund@sbnett.noTakk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Atle Jan Westrheim

Jon Nilsson og Kari Haldorsdatter er noen av minner aner gjennom deres datter Kari. Hvilke kilde er du har funnet Kari Haldordtr. født i Horvei med foreldre, er det også i Evangerboken?Tar gjerne i mot noen ledetråder til deres aner igjen. Har noe på Jon.westrheim@gmail.com

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Britt D. Hjeltnes

Hei Jan Atle .Jeg har bare Evangerboka som kilde. Der er det litt sammenblanding av Hernes og Horvei. Sender anene.Britt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive