Gå til innhold
Arkivverket

[#51182] Kirkebok versus database - Vigde i Jølster


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

I ministerialboken A3 for Ålhus i Jølster ser jeg på side 51 under 'Copulerede 1755' 9 brudepar som giftet seg mellom 2. januar og 25. juni LenkeNår jeg søker i databasen Vigde i Jølster 1696-1821 (år er lik 1755), får jeg kun 4 tilslag for hele prestegjelden: 3 av dem er oppført i den ovennevnte tabellen, den 4. finner jeg på side 52 (29. desember). Men 6 brudepar er definitivt ikke med i databasen, alle fra januar og to fra juni. Jeg har også prøvd å finne dem via navn og gard.Hva kunne være årsaken til denne diskrepansen? Finnes det flere innførelser som mangler i Vigde i Jølster?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Meningen er selvsagt at alle de gifte parene skal være med. Her ser det tydelig nok at noen mangler. Da skal jeg gå tilbake til den opprinnelige databasen og se om de er på plass der, og i alle fall få ut en fullstendig database. Vi har også en annen versjon av denne databasen.Årsaken er rimeligvis at det har gått lang tid fra databasen ble laget (1984) til den ble lagt ut på nett (1998), og at det i mellomtiden har vært flere konverteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.