Gå til innhold
Arkivverket

[#51185] Marie Aafløy, Sande f. 1858


Gjest Helge Aafløy
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Aafløy

Vedkommende, født i Nesset, fins i FT 1900 i Sande i Vestfold som folkeskolelærerinne boende på Kjeldaas skole. Hun har ikke vært å finne blant levende eller døde (gravminner) senere. Selvsagt kan hun ha flyttet. Kan noen hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen
LenkeHer la jeg inn en lenke til Marie i Sande i 1900.Mulig du kan forsøke å kontakte lokal-historielag for å få hjelp til å finne flere opplysninger om henne. Burde vel være skolehistorie bevart i området ?Mvh. Gunn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Aafløy, Sande f. 1858

Din opplysning hadde jeg fra før. Kan jeg opp-fordre noen med informasjon om skolenes historie i Vestfold i dette forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy, Sande f. 1858

Her har noen mixet informasjonen. Din opplysning hadde jeg fra før. Kan jeg i dette forum oppfordre noen med kunnskap om skolenes historie i Vestfold om hvor hun kan være blitt av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke her til Marie Aafløy hjemme hos foreldre i 1865: LenkeKan det tenkes at hun har emigrert etter 1900?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her lever fortsatt foreldre og en søster i 1900: LenkeIkke så enkelt å finne noen etter 1900 om det ikke finnes adressebøker, eller gravminner som er registrert.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Jeg har alle data før 1900. Der var flere søsken, både levende og døde, voksne, fraflyttede, gifte osv. Bare Marit ble hos foreldrene. Hun døde i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Håper du får hjelp gjennom bibliotek og fjernlån for å finne spor etter Marie i kilder .Jeg har prøvd å lete gjennom Sande ministerialbok nr. 8 1904-1921 . Her er lister over utflyttere og døde, men det er en tidkrevende jobb å søke i de digitale bøkene.Dessverre har jeg ikke funnet hennes navn noe sted i kirkebøkene etter 1900.Det er ikke kilder mellom 1900 og 1904 på utflytting det jeg kan se.Lykke til med fortsatt leting.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Tidkrevende og forgjeves. Jeg kjenner til det. Jeg har brukt timer på slik leting etter slekt. Men i morgen skal jeg på biblioteket for å bestille Norske Skolefolk og Sandeboka. Forhåpentlig tar det ikke alt for lang tid før bøkene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei,Har sjekket Sandeboka utgitt i 1939. Her står det at frk Aafløy har årsinntekt i 1893 på kr. 640. Videre på s. 156 'I 1890 ble Marie Aafløy ansatt. Hun fratrådte ved utgangen av oktober 1919'. (På s. 157 er det et flott portrettbilde av henne)Skal lete litt mer for å se om jeg kan finne noe.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Dette er første livstegn om henne siden 1909! Hvis hun fratrådte 61 år gammel, kan man tro at hun gikk av for aldersgrensen (kunne vært en annen pensjonsalder for kvinnelige og mannlige lærere), eller at hun søkte ny stilling et annet sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott med et gjennombrudd i saken! Håper du får låne denne boka, og at det finnes flere opplysninger om den kvinnelige lærer. Ser at gravminner ikke er registrert for Sande, men om hun er gravlagt i bygda, burde det jo finnes muligheter til å finne hennes grav gjennom kirkevergens kontor?Det var svært spennende for en pensjonert lærer å følge denne debatten.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det står dessverre ikke mer om henne i Sandeboka av 1939, som for øvrig er skrevet av lærer Andreas Mørch.Finner henne heller ikke begravet i Sande frem til 1926. Kanskje flyttet hun også på sine gamle dager??Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Aafløy

Jeg har vært inne på den muligheten at hun kanskje har dratt til fødebyen Kristiansund (hvor det er samme situasjon med kirkebøkene) eller Drammen hvor hun hadde en søster. Takk for at dere hjelper meg med å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.