Gå til innhold
Arkivverket

[#51186] Trenger du et oppslag på SAH?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Temte

Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe!På foreldre står det Hans Andersen og Maria Olsdatter, men er det noen som klarer å tyde bostedet?Mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest arild andersen

hei Lars Ove... du har hjulpet meg før men jeg lurer på om du kan se etter neo for meg igjen.Finnes det noen som heter Halvor født 1805 - 1806 i Koppang, Stor elvdal. Farens navn skal være Halsten Halvorsen?Håper du ha anledning til å se etter for meg.mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arild andersenDet er mange Halvor født i dette tidsrommet, men ingen med far Halsten Halvorsen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Lars OveHvis du kunne se etter følgende person(er) for meg ville jeg bli vedlig glad:Min tippoldemor Oline Marthea er født 13. mars 1838 og døpt 29. april 1838 i Åmot kirke. Foreldrene er oppgitt å være Marie Johnsdatter og Simen Andersen. Disse var ikke gift. Simen har jeg funnet ut av, men hvis du kunne finne ut hvem denne Marie er og når hun er født ville det være kjempeflott.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElseDette var ikke lett. Jeg har gått igjennom dåp i Aamodt fra 1820-1821, og jeg fant bare en Maria Johnsdatter.Mvh Lars Ove

bilete3318.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElseHer er Oline Martheas dåp, og her står moren oppført som Maria Johnsdatter Stemdalen. Stemdalen er en plass i Aamodt. Kanskje et spor?Mvh Lars Ove

bilete3319.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Hei Lars OveDette var kjempeflott. Jeg tar sjangsen på at dette er riktig mor til Oline Martea. Jeg reiser til USA i morgen for og besøke etterkommere etter tre av Oline Marteas barn. Som gave skal ha med en slektstavle så nå kan jeg føre opp både Maria og hennes foreldre. Jeg er tilbake om ca 4 uker og da skal jeg ta en tur til Riksarkivet og sjekke Oline Martheas konfirmasjon, kanskje jeg finner noe mere der. Mange takk for hjelpen.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Granum

Takker igjen. Dette er nok riktig. Ifølge bygdeboka for Åmot ligger Stemdalen, også kalt Svenstuen, ved den gamle Åsbygdveien og dette er jo i nærheten av Bolstad.Hilsen Else

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

Lars Ove !Som du kan hende har merket deg, har ”vi” en debatt gående på Brukerforumet vedr. bakgrunnen til Abraham (Olsen) Moss i Sør-Odal. [51585 Stedsnavnet Moss som etternavn ?] i gruppe ”Generelt.”Kunne du tenke deg, under forutsetning av at din kapasitet tillater det, å sjekke panteregisteret for eiendommen Krogsrud, (nåv. g.nr. 50/1 i S.Odal) for om mulig å avklare Abraham Moss’ og hans slekts tilknytning til denne eiendommen ?Likeledes se om det foreligger skiftedokumenter etter samme Abraham Moss, død 09.05.1831, og/eller hans hustru, Petronelle Agnethe Moss, (f. von Rummelhoff) død 20.06.1843 – begge på Krogsrud.Ekteskapet med Petronelle var forøvrig Abrahams tredje. Han var først gift 1775 m. Dorthe Eriksdtr, død 1776. Deretter gift m. Dorthe Hansdtr, død 1780. Er det skiftet etter disse ?Er det mulig å påvise hvorvidt det var Abrahams ekteskap med Petronelle A. v. Rummelhoff av 1781 som medførte hans erverv av Krogsrud ?Se forøvrig gjerne debatten henvist til ovenfor, med særlig vekt på bl.a. innleggene (66) og (80).På forhånd hjertelig takk for mulig bistand !Mvh. Kjell M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell H Myhre

PS !Lars Ove - om du av oversiktelighetshensyn kunne tenke deg å avgi eventuell besvarelse på ovenstående i form av innlegg på [51585] ville dette opplagt være å foretrekke !Igjen takk, K. Myhre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arne Kjetil Andersen

Skifte etter Embret Andersen død mars 1800 i Land/OpplandHei, Jeg ville være deg svært takknemlig om du, når du er på Statsarkivet i Hamar, har anledning til å finne opplysninger vedr. ovennevnte skifte om arvingene og deres eventuelle familier og oppholdsteder.Hans kone i 2. ekt. Siri Nielsdatter døde i desember 1789. Min e-mail: sandsteel@hotmail.comMvh Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Grøneng

Kan du hjelpe meg med opplysninger om foreldre til Ingebrigt Knudsen født 11.mars 1830 i Tolga (muligens OS). Ved vigsel i Bardu, Troms 3. august 1856 het hans far Knud Ingebrigtsen. Jeg vet ikke om han kom til Bardu sammen med sine foreldre eller ikke. Mvh Einag Grøneng

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Jørgen Amdal

Hei Lars Ove.Når min oldefar Arne Olsen Bjørneset (evt Kalfoss) Åsnes blir gift 1830 i Åsnes kirke står det at Arne er jeger, som som må bety at han er soldat i et jegerkorps i distriktet, kanskje Solør eller Elverum. Jeg er takknemlig dersom du kan undersøke dette.Mvh Ivar Jørgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per S. Nestande

Eg er interessert i informasjon om eventuelt skifte etter Tørris Olsson Eig og kona Kari Halvorsdotter som både døydde på Vestre Eid i Våler i 1857. Tørris døydde 14. mai og Kari 30. august. Spesielt er eg interesser i informasjon som måtte komme fram om barna til dottera Olea som var død før foreldra.Eg er også interessert i kopi av skifte etter Arne Jonsson på Me Strond (Strand Midtre) i Vågå 17. desember 1790. Eg har allereie kopi av skiftekortet.Med helsing Per S. Nestande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Atle Brandsar

Hei!Eg lurde på om det finst skifte etter folk med etternamn Bråten/Braatten/Bråtå eller Brenna/Brenden/Personbrenden/Personbrenna - alle i Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Christian Bergersen døde 12 mai 1842 i Åsnes. Han var trolig bosatt på gården Andset eller Aaset. Det hadde vært fint om du kunne forsøke å finne et ev. skifte etter ham.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Ringstad

Hei igjen Lars Ove ! Kunne du hjelpe meg med et søk ? Det gjelder min tippoldermor Marthea.Min oldemor Othea Motensdtr.f.5.9.1852 Åmot, av foreldrene Morten Ottersen og (Anne) Marthea. Morten kom fra Elverum, Marthea er jeg usikker på hvor hun kom fra. Kan ikke finne når Marthea døde. I 1865 står det at Morten er enkemann.Finner også 3 søsken av Othea : Berthe F.22.11.1841 - Serine 6.1.1848 - Marthe 10.6.1854. Hvis du skulle finne dødsdatoen til Marthea- kunne du finne skifteatesten - for om det kan være flere søsken? Med vennlig hilsen Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Lars E. Øyane

Lars Ove,Har du kan henda høve til å ta ein titt på tema #53275 om ein person frå Hangåsen i Rendalen? Kyrkjebøkene er enno ikkje skanna, og eg skulle gjerne ha identifisert Ole Olson og foreldri hans?Hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.