Gå til innhold
Arkivverket

[#51186] Trenger du et oppslag på SAH?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiEtter en velfortjent og lang ferie kommer jeg til å befinne meg en del på SAH de neste 14 dagene. Hvis dere trenger et oppslag skal jeg forsøke å hjelpe så godt jeg kan.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiEr det mulig og se etter følgende personer:Jeg leter etter Ole Joensen fødd i Ringebu 1806 av foreldre Joen Joensen og Kirsti Joensdtr. døde ugift den 3. mars 1830.Fra tidligere tema: Det er ein Ole Johnsen Havndalen, konfirmert 1831. Fødselsdato er ved konfirmasjon oppgitt til 30. mars 1813. Foreldre er John Johnsen og Kirsti Olsdtr. Desse har 3 barn til dåpen i Ringebu: Arne f 1817, Hans f 1821 og Sigri f 1824.Ved Arne sin dåp i 1817 er det skrivi slik om faren: 'John Johns. M's'lt af Østerdalen'.Dette må tyde at John Johnsen med familie nyleg er innføtt til Ringebu og at Ole er fødd i ei anna bygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, om du har anledning en vielse i Sør-Aurdal i 1888 (ganske sikker på årstallet) mellom Oscar Alfred Bachér (f.1846, Ronehamn, Gotland) og Mari Pedersdatter Nordqvist (f. i Sør-Aurdal 1863). Alle detaljer rundt vielsen er interessante, ikke minst dato og vitner. Jeg vet hun hadde vært gift før (mannen myrdet i 1884)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Kalland Sterten

Hei,Det hadde vært fint om du kunne lete etter innførslene for disse to i kirkebøkene for Hof, døde og begravede.Christian Bergersen f 1768 og Mari Bergersdatter f 1782.I FT1801 er Christian Bergersen på gården Andset el Andsetmoen. Christian Bergersen og Mari Bergersdatter gifter seg i 1807, og får en sønn Ole som døpes 26 juli 1821. Det blir dermed i tidsrommet 1821-1848 jeg trenger hjelp til oppslag. Mvh Aud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Karin:Ole ble døpt 29 juni 1806 i Ringebu. Foreldre: Jon Jonsen Findstad og Kirsti Jonsdatter. Faddere: Ole Kirkestuen, Peder Lien, Anders Lien, Guri Findstad og Kari Lien.Geir:Desverre er ikke kirkeboken for Heddal innlevert på SAH, så jeg kan ikke hjelpe deg ennå. I følge Sandberg er det purret på nevnte kirkebok.Aud:Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg, men å gå igjennom dødsfall over en 20-års periode er for tidkrevende for meg, desverre.Atle:Jeg skal avfotografere dette for deg senere i uken (glemte fotoapp. i dag)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Rønneberg

Det er et flott tilbud du er tilbake med.Jeg vil sette stor pris på om du kunne gjøre et oppslag i skifteprotokollen for Odalen i 1774.Det gjelder Gulbrand Hovolsen Sandsbråthen (plass under Sand), gift 1735 med Kari Andersdatter Grøna. Gulbrand døde i 1774. I bygdebok II for Nord-Odal står det at plassen ved skiftet ble kallt Råsebråthen.Jeg har et gammelt notat om at registerkortet bare oppgir sønnene Anders og Hans, så oppslaget må gjøres i selve protokollen.Det er kun arvingene som jeg er interesert i, særlig datteren Anne født 1736, så du kan begrense oppslaget til det som står om disse.På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

OlafHer er skiftekortet. Jeg har avfotografert hele skiftet, så hvis du sender meg en mail (lowangen@online.no), så sender jeg sidene til deg direkteMvh Lars Ove

bilete3108.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk for oppslaget!Finn du fyrste leiermålet til Hans Syverson Langøygard nemnd i prestearkivet for Lom - før 1878? Han kan ha fått dette bornet tidlegast i 1868. Eg finn ikkje dette bornet nemnd i dei scanna kyrkjebøkene for Lom... (skriv hefte til slektsstemne som skal vere i september)mvh, Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Lars Ove!Jeg har bare lyst til å gi deg skikkelig honnør for ditt generøse tilbud! Før jul hjalp du meg enorm med oppslag i fengsels- og domsprotokoller. Viktig at de historier som verserer videre i etterslekten blir verifisert og er korrekte. Som kjent kan en fjær bli til .. mye rart! STOR TAKK til deg!Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

AtleDesverre finnes det ikke noe i prestearkivet for Lom når det gjelder denne sakenMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Hei Lars Ove! Jeg sitter her med et navn i mitt slektre : Karen Svendsdatter fra Bodoe f 1794 - 1860.Begravd i Beiarn.Gift med T.Toresen. Jeg har foreldre Sven Johannesen,smed og Ellen Alstadhaug.Karen kom fra Troendelag,-er det mulig at du kan finne dette for meg? med vennlig hilsen Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei TorildSAH (Statsarkivet i Hamar) har kun materiale fra Hedmark og Oppland fylke, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med dette. Men jeg regner kanskje med at det er denne Karen du er på jakt etter? LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Lars Ove! Jeg skulle så gjerne hatt Benådnigen ang Skogsbrannen på Linaasen. I Fangeprotokollen (som du skaffet meg før jul) står det en henvisning til 'Kongelig Resolution' som er datert 6.mars 1869 og henv.til Overretten af 15.mars 1869. Antar at dette betyr at Benådningen ble godtatt 15. mars og saken endelig avgjort. Er det mulig for deg å sjekke om disse to sakene finnes på SAH eller om jeg må lete annet sted?Legger ved min transcribering av Politirapporten:Politirapport --- 22 Dbr 1868Ved Underretsdom af 20 October 1868 ere de Angjeldendes for förste Gang ulovlig Braatebrænden efter Forordningen af 4 April 1781 §§ 4 og 7 förste Passus, jfr. Crl.Cap. 21 § 6 Litr. d idömte faar 6 Maaneders Strafarbei- de. Forkynet 31 Octobr. 1868 og der Begge forlangte Agger til Overretten. Ved Overretsdom af 23 Novbr. 1868 er Un- derretsdommen stadfestet. Lovkjært og vedtaget af de Angjl. 14 Decbr.1868. De Angjel?/begge? söge Benaadning. ...(Billedsiden er kuttet her slik at jeg antar at tekst nedenfor gjelder neste sak hos politiet.)Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Temte

Hei!Jeg skulle gjerne hatt opplysninger om foreldrene til Ole Christian Hansen, født 12/7-1840 på Aas, Vestre Toten.Mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Hermansen

Hei Lars Ove, tusen takk for denne opplysningen! Hvordan i all verden kunne du finne ut at det var denne Karen jeg spurte om? Mvh Torild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hei igjen.Det var feil person, jf innlegg 2 og 6. Min Ole er Ole Johnsen Havndalen, ble konfirmert 1831. Fødselsdato er ved konfirmasjon oppgitt til 30. mars 1813. Foreldre er John Johnsen og Kirsti Olsdtr. Desse har 3 barn til dåpen i Ringebu: Arne f 1817, Hans f 1821 og Sigri f 1824.Ved Arne sin dåp i 1817 er det skrivi slik om faren: 'John Johns. M's'lt af Østerdalen'.Dette må tyde at John Johnsen med familie nyleg er innføtt til Ringebu og at Ole er fødd i ei anna bygd.Denne Ola Johnsen flytter senere vestover til Beitstaden ved Namsos.Hans far John Johnsen er altså muligens fra Østerdalen og innflyttet til Ringebu. Jeg søker etter opplysninger om hans far Jonh Johnsen og hans mor Kirsti Olsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

19: Det er en gård i Storelvdal som heter Messelt, mulig det er den det henvises til. Etter en rask kikk på denne gården i bygdeboka, fant jeg ikke noen John Johnsen på den gården. Ellers vet jeg at en del fra Imsdalen brukte Ringebu ved dåp etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Andre Myhre

Hei Lars. I klokker boken for Vestre Gausdal, Svatsum 1898-1939, døde side 173, nr.4. står selveier Hans Simensen f.1843, Melbøeie. død; 10.05.1904 på Kvisberglien. Dette er meldt til skifteretten og under Anmærkninger står; JA Kan du sjekke va som står i skiftet og vilken anmerkning er tilført? Dette er forøvrig min tippoldefar.Hilsen Gunnar Andre Trondheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Anniken Lindaas Kolstad:Jeg fant en del dokumenter i denne saken. Desverre var ikke benådnings-dokumentene i en slik forfatning at de kunne leses. Disse ble levert konservator i dag, og er mulig ferdige om en ukes tid.Jeg tok bilde av første (av mange) sider som jeg legger inn her.Jeg fant også en detaljert beskrivelse av hendelsesforløpet i en avhørsprotokoll. Dette kan jeg maile deg hvis du sender meg din adr.Mvh Lars Ove

bilete3193.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Gunnar Andre Myhre:Denne saken var ikke lett. Det viser seg at protokollene fra Gausdal er mangelfulle, og jeg kunne ikke finne noe skifte. Jeg kan heller ikke tyde, eller forstå meldingen i dødsfall-protokollen. Skriveren har ikke skrevet i rett linje, og da blir det vanskelig å lese hva som står i merknadsfeltet. Jeg tror han har skrevet 'nedover', for det kan jo ikke stemme at enken har søkt om å sitte i uskiftet bo hvis det ikke finnes midler.Her kommer første del:Mvh Lars Ove

bilete3196.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.