Gå til innhold
Arkivverket

[#51190] Innsyn i kirkebøker


Gjest Jan H. Haakerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Haakerud

Hei.Er det noen som vet om det går å få sett i kirkebøkene som ligger i kirken ? Det jeg skulle ha sjekket var en fødselsdato som var for 60 år siden. Men fordi boka går til 1951 så er den sperret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Du få nok ikke selv se i kirkeboken skulle jeg tro. Men, ved å kontakte det aktuelle kirkekontor, vil du nok kunne få ut info om den du søker info om.Grunnen til at du ikke får se selv i boken, er jo selvsag sperrefristen. Om du kan få innsyn ang den aktuelle personen, så betyr det ikke at du kan få innsyn på de som står før og etter i en sperret bok.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Når det gjelder bøker som allerede ligger på arkivene, er det litt festlig, hvis de går under sperrefristen. Jeg var på Kongsberg og de lette fram en dåp på Modum i 1927 og en på Eiker i 1930. Så la de papir over alt det andre på den respektive siden og så fikk jeg se og skrive av det jeg skulle ha.Hvis det har vært henvendelser om kirkebøker som ennå ligger på det respektive kirke- prestekontor, så har det kun vært tilsendte avskrifter jeg har fått. Aldri fått lese dette personlig.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Den kirkeboka som jeg sikter til inneholder: fødsel og dåp, vigseler og komfirmasjoner.Det er kun fødsel og dåp som går til 1951. De andre slutter i 1945. Men hele boka er underlagt klausul 3. Altså sperret... Rart de ikke klarer å holde noe av dette åpent. Finner det veldig viktig å få bekreftet en del opplysninger ang slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er ikke boken, men opplsyninger om dåp, konfirmasjon osv. som har klausul på 60 år (ved enkelte tilfelle gjelder strengere grenser, men dette gjelder i den store sammenheng et fåtall personer).Så det er ingenting såvidt jeg vet som hindrer smidighet mht. innsyn i dette tilfellet. De enkelttilfellene jeg omtaler i parantesen kan imidlertid være praktisk vanskelig å håndtere, muligens pga. usikkerhet om hvilke regler som faktisk gjelder her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Sperrefristen er vel 60 år fra siste innførsel. Ministerialbøkene oppbevares på prestekontoret i 80 etter siste innførsel før de overføres til vedkommende statsarkiv. Klokkerbøkene overføres til statsarkivet etterhvert som de skrives ut.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Må bare spørre vdr sperrefrist. Jeg har vært inne å lest min mor og fars lysning i 1965 i Torsnes i Østfold. Er ikke det sperret?Personlig synes jeg det var stor stas å lese det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (9), nei sperrefristen har ikke noe med kirkebokens øvrige innhold å gjøre, det du skriver ellers er korrekt. Menigheten kan oppbevare ministerialboken inntil 80 år etter siste innførsel og skal innlevere klokkerboken straks den er utskrevet. Men dette har altså ingenting med sperrefristen å gjøre - den er 60 år (med noen få unntak som tidligere nevnt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

De fleste Prestekontor jeg har hatt kontakt med er svært velvillige.T.o.m har jeg fått ut opplysninger fra Skifteretten som har tilgang til Folkeregisterets opplysninger.Dette var nokså nye opplysninger.Jeg måtte ha avklart en fødselsdato/fødested.Feil i Kirkeboken-rett i Folkeregisteret.Treffer man rette person går ting som smurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Hei.Ringe til kirken i dag ang informasjon om noe av det jeg er på jakt etter. Dette gjaldt vigelser fra 1920-1924. 10 min etter ringte de meg opp igjen med informasjonen. Meget hyggelige og god service. Så det er meget mulig å ringe direkte til kirkevergen å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.