Gå til innhold
Arkivverket

[#51192] Tyding av kirkebok for Skjeberg


Gjest Kay Olav Winther
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther

Kan noen hjelpe meg med å tyde denne inskripsjonen om dåpen til min tippoldemor Juliane Haagensdatter? Se Fødte Quindekjøn 1823, nr 35. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Vi prøver.Født 15de Juli - Juliane Haagensdatter - Døpt i Skbg kirke d. 27de Juli - Foreldre: Gdmd Haagen Nilsen og Maria Christensdatter Sørli nedre - Faddere: Gdk Sofia Jensdatter R...., Pig. Anne Elisabeth bøe, Gdmd Christian Nilsen Engen, Ungk. Nils Jensen sørli, Do. Anders Xstensen Gusland.Gdmd = Gårdmann Gdk = Gårdkone Do. = det samme Pig. = pige Ungk = ungkar.Håper det blir bra.mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Mange takk, Torbjørn. Dette ser plausibelt ut. Fadder nr 1 er nok Gdk Sofie Jensdatter Rønild, men hva står det etter henne og foran Pige Anne Elisabeth Bøe? Siste fadder er nok Anders Christensen Guslund, bror av Julianes mor, Maria Christensdatter Guslund, gift med Haagen Nilsen på Sørle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Så det var Sørle. Det var derfor jeg ikke fant noen prikk over i-en. Og Guslund ikke Gusland.Himmel og hav, jeg glemte en fadder: På det nevnte stedet du lurer på står det Do. Anne Eriksdatter Lillebye.Mvh.Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Jeg takker igjen, Torbjørn. Jeg er helt avhengig av dyktige og velvillige hjelpere som deg for å kunne tyde en del av innførslene i kirkebøkene. F.eks. denne: LenkeInnførsel nr 66? dreier seg om min 2xtippoldefar Haagen Nilsen som er far til Juliane i forrige spørsmål. Haagens foreldre er Nils Haagensøn Rønild og Anne Andersdatter Sørle. Jeg leser følgende faddere: Maria Røed, Siri Christensdatter, Haagen Rønnil, Jens Sørle, Lars Anonsøn og deretter noe uleselig. Klarer du å lese det som står etter fadderen Lars Anonson? Når ble Haagen døpt og eventuelt født? Er det det som står med liten skrift over foreldrenes navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hallo Kay Olav!Etter Lars Anonsen står det Sk. d. 19 Nov. Barnet er døpt i Skjeberg den 19. november.(Andre steder står det Chr. som kirkested. Christiansø=Ullerøy.)Over morens navn står: Intr. d. 10. decs. Moren ble altså introdusert den 10. desember.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Tom. Jeg tar en lokal sak mens vi er i farta. I venstre marg utenfor noen av mine slektninger som er født og døpt på 1900tallet står det H. Betyr det at de er døpt i Hafslund kapell selv om kirkeboka heter Skjeberg i Skjeberg? Dette kan vel være av interesse for flere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Birkelund

Hallo Kay Olav!Jeg kan nok ikke svare direkte på dette spørsmålet, men det resonnementet ditt virker sannsynlig. Hvis forkortelser for de andre kirkenavnene er brukt, kan vel dette stemme.-Men for de eldre kirkebøkene der innførsler for flere kirker ble ført i samme bok, er jo denne praksisen vanlig.mvh Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.