Gå til innhold
Arkivverket

[#51194] Ola Knutrud (1919-1996) hvem var hans foreldre


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Søker foreldre og besteforeldre til Ola Knutrud(født 1919, død 1996) lege, dr. med., professor og Norges første barnekirurg. Stormester av Den norske Frimurerorden. Hans doktorgrad fra 1965 omhandlet væske- og saltstoffskiftet hos nyfødte etter kirurgi, som ble avlagt ved Institutt for klinisk biokjemi ved Universitetet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Norges Leger 1947-51:Knutrud. Ola, sønn av hovedkasserer Thorleif Knutrud (f. 20-6-1893) og Margit Brudal (f. 9-10-1895) er f. i Oslo 5-3-1919. Det står videre om hans karriere hvis du ønsker det og hvem han giftet seg med.Dette er vel hans far[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f00524&gardpostnr=257&personpostnr=1596&merk=1596#ovre>Lenkeog hans mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk Carsten, Jeg har desverre ikke tilgang til Norske Leger akkurat nå (i Belgia), men kunne du si meg hva hans kone het, og om du vet om de hadde noen barn. Grunnen til interessen er at jeg ble operert som nyfødt i 1966 av Ola Knutrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk Carsten, Jeg har desverre ikke tilgang til Norske Leger akkurat nå (i Belgia), men kunne du si meg hva hans kone het, og om du vet om de hadde noen barn. Grunnen til interessen er at jeg ble operert som nyfødt i 1966 av Ola Knutrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

hei JanOla Knutrud var min tremenning. Navn på hans foreldre har du fått ser jeg. Hans besteforeldre var Lars Olsen Knutrud (1856-1947) og Ingrid Tollefsdatter Moen Knutrud (1857-1919). Han var gjørtler i Lillehammer, født i daværende Fåberg. Ingrid var fra Moen, Heggenes i Valdres.med vennlig hilsen Arne Hove-Ødegård Lillehammer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Hei Anne,Tusen takk for informasjon. Dette blir mer og mer interessant. I og med at min far kom fra Vestre Gausdal kommer mange av mine aner fra Fåberg. Vet du tilfeldigvis om noe slekthistorielag i sisse traktene?Mvh, Jan Søstuen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Jeg glemte å ta med Ola Knutrud's besteforeldre på morsiden. Det er Laurits Simensen Brudal (1858-1923) og Kaja Albertine Hansdatter Tvedthaug Brudal (1865-1949). Laurits var født på Brudal i Østre Gausdal, så der har du kanskje også en interessant link. kaja var født på Nes, Øvre Romerike.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hallo Jan.Nå ble jeg nysgjerrig for Knutrud tilhører i dag mine slektninger. Mine besteforeldre bodde der, men ikke ved FT 1900. Da bodde de et annet sted og jeg vet ikke når de flyttet til Knutrud. Har ingen minner om at min mor(f.1903)fortalte om at hun var der som barn.Bestefar het Ingebret, men det var vel slutt på å bruke patronym da så jeg vet ikke annet enn at alle barna kalte seg Knutrud. Mor hadde 5 brødre og jeg mener å ha oversikt over etterkommerne, men hvem vet, kanskje det dukker opp ukjente søskenbarn?Vet om Knutrud i Fåberg og hvor det er, og legen Ola Knutrud har jeg også hørt og lest om, men der er det nok ingen sammenheng. Har funnet ut at det er Knutrud i Eidsberg kommune også.Vil gjerne vite mer om din tilknytning til Knutrud, kanskje det passer best direkte på e-post hvis vi er slektninger. Min e-post: ruthkrøllalfatrysil-stallen.noMvh.fra en spent Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.