Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Mona Moum

[#51195] Tyding av kirkebok

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Jeg er på jakt etter en som heter Erik Olsen. Han er født 1824. Lurer på om det er han som står nevnt som nr77. Opphavet hans skal iflg kilder være litt spennende. Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Nr. 77 heter Ellef Olsen.Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mona Moum

Takk for det. Hva står det på hans foreldre? Det kan være feil person og det kan være rett person. Kan finne det ut via foreldre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg får bare error på den lenken nå og kan ikke lese den.Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mona Moum

Skal prøve på nytt å legge den inn.i samme slengen kan jeg spørre om hvorfor jeg får error dersom siden har vært uvirksom i noen minutter. Feks når jeg har lagt barn. Da må jeg gå tilbake ¨å starte på nytt.Vel her kommer et forsøk på lenken Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke helt sikker, men tror det står følgende:Husm.(-ann)Ole Ellefsen og Hellene Hansdatter Lien under Bjørnstad vestre.kan dette stemme???Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mona Moum

Det tror jeg ikke, men jeg lurer på om det står en Erik på nr 56 i denne lenken Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her står det Erik Olsen ja, men foreldre Ole Halvorsen og Anne EriksdatterMvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mona Moum

Tusen takk. Klarer du å tyde mer hva som står?Synd det ikke står fødselsår til foreldrene i de gamle kirkebøkene

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi prøver litt fritt oversatt:Født 11. juni - Erik Olsen - Hjemmedøpt 11. juni og i kirken 9. august. Foreldre: Arb.mand Ola Halvorsen og Anne Eriksdatter Sarg. Faddere: Arb.mand Morten Eriksen Sarg, Do. Johan Olsen Do., Do. Hans Olsen Do., Konen Hellene Falksdatter Do. Do. Oliane Eriksdatter. Pig. Hellene Torstensdatter.Tror at stedsnavnet er Sarg og at fadderen Hellenes farsnavn er Falksdatter. Stemmer dette da???Mvh. Torbjørn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mona Moum

Dette er nok min forfader.Min oldefar hadde en eldre bror som het Ole. Så det er nok rette mann. Det fortelles en historie om en fransk dame som ble funnet i en båt, sammen med sin lille datter. En av disse jentene skal ha giftet seg å blitt en 'formor' til min slekt.Det som gjør at jeg er veldig spent på å finne denne damen, er at det finnes noen blødere i slekten. På det leddet har to nære slektninger giftet seg. For noen år siden så jeg et program om blødere. Der kunne de nemlig spore alle blødere tilbake til ett bestemt hus i Frankrike. Siden denne siden i familien har både mor og far på samme gren, er dette skrekkelig spennende..Det antas at de franske damene kom til Norge under eller etter Napolenonskrigen. Nå kriget jo han hele tiden, men...De kan også ha vært aristokrater som måtte flykte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Mona og Torbjørn!Ops! Linken ble feil, Skriv inn temanr i søkeruten selv: tema 38256Mvh Anniken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive