Gå til innhold
Arkivverket

[#51195] Tyding av kirkebok


Gjest Mona Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Moum

Jeg er på jakt etter en som heter Erik Olsen. Han er født 1824. Lurer på om det er han som står nevnt som nr77. Opphavet hans skal iflg kilder være litt spennende. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Takk for det. Hva står det på hans foreldre? Det kan være feil person og det kan være rett person. Kan finne det ut via foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Skal prøve på nytt å legge den inn.i samme slengen kan jeg spørre om hvorfor jeg får error dersom siden har vært uvirksom i noen minutter. Feks når jeg har lagt barn. Da må jeg gå tilbake ¨å starte på nytt.Vel her kommer et forsøk på lenken Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Er ikke helt sikker, men tror det står følgende:Husm.(-ann)Ole Ellefsen og Hellene Hansdatter Lien under Bjørnstad vestre.kan dette stemme???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Her står det Erik Olsen ja, men foreldre Ole Halvorsen og Anne EriksdatterMvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Tusen takk. Klarer du å tyde mer hva som står?Synd det ikke står fødselsår til foreldrene i de gamle kirkebøkene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Vi prøver litt fritt oversatt:Født 11. juni - Erik Olsen - Hjemmedøpt 11. juni og i kirken 9. august. Foreldre: Arb.mand Ola Halvorsen og Anne Eriksdatter Sarg. Faddere: Arb.mand Morten Eriksen Sarg, Do. Johan Olsen Do., Do. Hans Olsen Do., Konen Hellene Falksdatter Do. Do. Oliane Eriksdatter. Pig. Hellene Torstensdatter.Tror at stedsnavnet er Sarg og at fadderen Hellenes farsnavn er Falksdatter. Stemmer dette da???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Moum

Dette er nok min forfader.Min oldefar hadde en eldre bror som het Ole. Så det er nok rette mann. Det fortelles en historie om en fransk dame som ble funnet i en båt, sammen med sin lille datter. En av disse jentene skal ha giftet seg å blitt en 'formor' til min slekt.Det som gjør at jeg er veldig spent på å finne denne damen, er at det finnes noen blødere i slekten. På det leddet har to nære slektninger giftet seg. For noen år siden så jeg et program om blødere. Der kunne de nemlig spore alle blødere tilbake til ett bestemt hus i Frankrike. Siden denne siden i familien har både mor og far på samme gren, er dette skrekkelig spennende..Det antas at de franske damene kom til Norge under eller etter Napolenonskrigen. Nå kriget jo han hele tiden, men...De kan også ha vært aristokrater som måtte flykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei Mona og Torbjørn!Ops! Linken ble feil, Skriv inn temanr i søkeruten selv: tema 38256Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.