Gå til innhold
Arkivverket

[#51197] Opplysninger om Rena Brug


Gjest Wenche Farstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Farstad

Lurer på om noen har noen info/opplysninger om Rena Brug som lå på Rensvik i daværende Bremsnes kommune, nå Frei.Er primært int. i de tidligere år, og da spesielt i om noen har opplysninger om en Halvor Gikling som var maskinist på bruket. Er også int. i om noen har noen opplysninger om denne familie (Gikling) som var der.Har lest at Halvor- som var min oldefar- mottok Norges Vel medalje, men ingen av familien har hørt om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Steinar Hansen

Nå oppgir du ingen årstall, men det kan være snakk om Halvor Olson Giklng, født i Sunndal 8.11.1852 iflg. bygdeboka for Sunndal. Etter å ha vært husmann på Faleøyen i Sunndal, ble han sagmester på Meisingset i Tingvoll. Han flyttet dit i 1890-årene. Han kan jo ha flyttet videre til Rena.I bygdeboka er han oppført med kona Lisbet Olsdotter Fale og 10 barn født i perioden 1873-1892.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Litt meir om Halvor Olson Gikling, maskinist/sagmeister på Rena Bruk hos I.A. Grimsmo frå ca. 1890. I utdraget av kyrkjeboka for Kvernes, er nemnt desse borna: 1. Gurå Halvorsdotter, f. 1873, gift 1898 med Anders Andersen Vågen frå Halsa. 2. Marit, f. 1878 i Surnadal, g. 1904 med Kristian Andersen Farstad, f. 1881. 3. Ida, f. 1883, d. 1897 av tæring. 4. Harald, f. 27/6. 1885, d. 1901 på Dahle av kreft. Enkemann og maskinist Halvor Olson Gikling døde 16. februar 1910 av slag. Viser elles til Sundalsboka, b. 2, s. 154.-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Farstad

Joda, dette er 'min' Halvor. Har disse opplysningene, viser ellers til et annet innlegg her inne hvor en sønn av Halvor og Lisbet, Olaus, er 'etterlyst'. Dette er min fars onkel som emigrerte til Amerika i 1911.Som skrevet, døde Halvor i 1910 av slag, han var da fremdeles maskinist ved Rena Brug, og hans eneste gjenlevende barn var da min bestemor, Marit Farstad f. 1878, og denne Olaus som et år etter emigrerte. I folketellinga for 1900 er Halvor, Marit og Harald oppført under Bremsnes (Rena), Olaus er under Bolsøy hvor han er maskinist ved stolfabrikk. Guro er under denne folketellinga bosatt på Tingvoll, og hun fikk 3 barn. 2 døde som barn/ung, mens den 3. Harald, fikk 3 barn.Ingen av disse vet heller noe spesielt mer enn meg, så dette har blitt litt av et mysterium:-)Er som sagt intr. i finne ut mer om tiden de var ved Rena Brug, og om det finnes noen bilder e.l. Samt spørsmålet, hvilken medalje fikk han? I flg. opplysninger kan det ikke være Norges Vel medalje for lang tjeneste, de statuttene krever/krevde 25-30 års ansettelse ved samme bedrift. Han var der fra oppstart til han døde, altså ikke mer enn 14-15 år. Dette i og med at de bodde i Sunndal i des. 1893, da Lisbet døde av tæring, og de i 1895 var kommet til Tingvoll, da er Olaus konfirmert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Wenche! Opplysningar om Rena bruk a/s:R.K.Sundnes: 'Kvernes Prestegjeld i gammel og ny tid' Sjå bind II, s. 246 om a/s Rena Bruk, Rensvik.'Rena Bruk - et industrielt eventyr - med to husmannssønner fra Surnadal i hovedrollen' (oppl. Kristiansund Folkebibliotek, kom ut i 1996)( fjernlån, spør på biblioteket)-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.