Gå til innhold
Arkivverket

[#51198] 'Skankeætten'


Gjest Jan H. Haakerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan H. Haakerud

Hei.Har funnet en i familien som stammer fra noe som blir omtalt som 'skankeætten'. Er det noen som vet hva som er så spesiellt med denne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei Jan! Her vil jeg tro det er lett å komme ut på 'glattisen' men prøver med svar. Jeg stammer selv fra denne slekten, som mange andre også gjør. Skanke er skrevet på mange måter, og slekten er omtalt i Robelin sin bok om Skanke-ætten. Slekten kommer fra gammel norsk adel, tilhørende på gården Hov som ligger Hackås i Jemtland (nåværende Sverige).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Hei.Ja søket ga jo utrolig mye forskjellige slektslinjer og navn. Vet bare att den i familien er barn av 'overstiger' Tron Fredriksen Skanke (1807-1894). Og att disse er fra Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei!Tron Fredriksen Skanke finner du omtalt på side 153 i Robelins bok om Skanke ætten. Da kan du følge han videre bakover noen generasjoner til, og du er tilbake til ca. 1350. Boken er en av de beste slektsbøker jeg har vært borti så langt og kan anbefales på det sterkeste. Han har gjort en flott jobb med denne boken og ætten.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.