Gå til innhold
Arkivverket

[#51200] Når kirkebøkene forteller. - Om epidemier og skrivekunsten


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Eg har streva og lest i noen gamle kirkeboksider fra Arendal (på nett), og noen ganger dukker det opp sider som gir rom for ettertanke. DIS-Norge hadde et interessant temahefte om sjukdom og død, og med det i bakhodet leste eg side om begravelser i Arendal 1716 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9399&idx_id=9399&uid=ny&idx_side=-327>Lenke - 50 småbarn døde løpet av 3-4 måneder.Det var meir fornøyelig å lese sidene med forlovelser fra 1821 og framover. Da innfører presten at forloverane skal egenhendig skrive under. Det er mange stilarter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Du finner vitnenes underskrifter fra 'kirkebøkenes morgen'. Du finner f.eks. 'forlovererklæringer' i Oslo (dvs. Christiania) på nettet fra 1707. Og at helt alminnelige folk ikke kunne lese og skrive er nok ikke helt i overensstemmelse med virkeligheten. Du vil fort se hvem som har skrevet navnet sitt med bokstaver og de få som har 'lært' underskriften og tegner den. (Med påholden penn er i tillegg ikke ensbetydende med at vedkommende ikke kunne skrive.) Jeg har gått igjennom over 100 års vitneerklæringer i Oslo inntil 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.