Gå til innhold
Arkivverket

[#51210] Skifte i Jølster - Sandnes


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg vil gjerne få vite hvem som er nevnt i følgende skifter:Hans Krispinussen Sandnes, prot. 4b, side 311, 1730-1732Johanne Jensdatter Sandnes, prot. 4b, side 314b.Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftene forteller at Hans Krispinussen hadde to barn fra sitt første ekteskap: Krispinus Hansen Årdalsbakken og Lisbet Hansdatter, gift med Ole Danielsen Årdal, og barn med gjenlevende ektefelle Johanne Jensdatter: Nils H. Haugen (Fuglehaug), (død, etterlatt seg Jens, Sakkarias, Anne, Brite, Marite og Nicolaja), lensmann Tollef H. Bjørset, Nils H. Sandnes, Gunnilde H., g.m. Anders Gundersen Sandal, Synneve H., g.m. OLe Nilsen Haugen (Fuglehaug), Malene H., g.m. Jon Samuelsen Søgnesand, og Brite H., g.m. Jeremias Knutsen Førde (Breim).Johanne Jensdatter skiftet samme dag fra seg til sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her finner du utdrag fra bygdeboka: Lenke Vet man hvor hans andre kone Johanna Jensdtr kom fra?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Kjellaug!Jeg har notert at Johanna Jensdatter kom fra Nedrebø, f ca. 1653 og døde i 1736; gift 11.7.1679. Hun var datter av Jens Nilsen Nedrebø og Britte Larsdatter. Ellers så er jeg G G Barnebarn av Hans Krispinussen hvis mine notater er riktige.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Kjellaug,tusen takk for lenken!Johanne Jensdatter Nedrebø, ca 1653-1736, er datter av lensmann Jens Nielsen Nedrebø, 1627-1704, Lenke og Brite Larsdatter Løset, 1627-1706.Mvh. Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Birger,Brite Larsdatter Løset er for øvrig barn av Lars Iversen, ca 1569-1648, og Ingebor Larsdatter, ca 1850-1658. Kilde er lensmannsboka: 'Anno 1648 den 12 October Døde min sallige verFader Laris Iffuersønn Løseter Oc bleffuit den 16 dito begraffuen der Hand haffue Læffuit 9 Oc 70 Aar Anno 1658 den 12 desember Døde min sallige verModer Ingebo Larisdatter Løseter oc begraffuit den 16 dito huos Hendis S Mand der hun Haffue Læffuit 8 oc 70 Aar'Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk til Barbara og Birger, da hadde jeg henne allerede i dataen min, men visst ikke at kona til Hans Ch. var den samme Johanne.Lars Iversen Löset var prest etter det jeg har i min data.Ellers takk for lenken Barbara.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I artikkelen sin om lensmannsboka nevner Yngve Nedrebø flere prester som var i slekt eller i naboskap med Jen Nielsen. Hans oldefar fra farssiden var prest (Crispinus Johannessen) og has morfar var prest (Jakob Hansen Schaaning). Men Yngve skrev ikke at Niels giftet seg med en prestedatter. Så tviler jeg litt om det kan være riktig at Lars Iversen Løset var prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det er mye mulig at det er feil for jeg kan ikke finne noe kilde for det. Kanskje jeg noterte feil, da det var mor til Jens Nilsen som var prestedotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan noen fortelle meg når kona til Chripinus Johannessen, Kari Tollefsdatter, var født? Jeg har heller ikke åestallet på Chripinus.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Årstall på Crispinus Tollefsen: Han døde 2. januar 1568 ifølge lensmannsboka (7 Anno 1561 Kom S Her Chrispins Oc vaar Prest I siue Aar oc Døde I Sandal dagen Effter Ny Aar 68 Hans Quinde Het Hustru Karj de haffue tuo Sønne till sammen, Toleff Chrispisøn I Sandenes, oc Andris Chrispinssøn paa Nerrbø)Årstall på Kari: ca 1540 - før 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Noen år siden hadde jeg lest at lensmannsboka var i Sunnfjordmuseum ved Moskog. Da jeg kom dit i 2003, gikk jeg feilaktig ut fra at man kunne få se den under glass - lik som Codex Argenteus i Uppsala ;-) Så ble jeg litt skuffet over at den oppbevares hos SAB.Er det kankje en god idé å scanne lensmannsboka og legge den ut i Digitalarkivets adventskalenderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.