Gå til innhold
Arkivverket

[#51213] Anne Nilsdatter, f. 1721 i Sandar


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Jeg forsøker å finne foreldrene til den Anne Nilsdatter som giftet seg med Lars Larsen fra Mo i Sandar 23.01. 1744. Forlovere var Niels Gulliksen, Prestegården og Sigfred Christensen, Mosserød.Ved hennes død 06.08. 1775, står det at hun er 53 år, 9 mnd., 1 uke og 5 dager gammel. Det betyr at hun skulle vært født 25.10. 1721, om jeg har regnet riktig. Jeg fant ingen Anne Nilsdatter i kirkebøkene på akkurat denne datoen, men det er ei som er døpt 20.10. 1721. Hun er datter av Niels Langeby.På FS står 'min' Anne Nielsdatter oppført som datter av Nils Sveinungsen og Line Sørensdatter, og født 1.11 1721 (dpt. 9.11) på Sørby i Sandar. Jeg fant dåpen i kirkeboka, men hadde litt problemer med å tyde barnets navn.Når man ser på fadderene til barna til Anne og Lars, er alle fra Mo og Mosserød, med unntak av to. Det er Søren Nielsen fra Langeby, og Aase Nielsdatter fra Strand. Søren Nielsen gjør at jeg heller litt til at Anne fra Langeby kan være den rette. Langeby og Mo ligger jo et godt stykke fra hverandre, så han er ikke valgt pga. naboskap.Hvis noen kjenner noe til disse personene, er jeg takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da dødsfallet registrert på Vestfoldslekt : LenkeHar prøvd å finne ut av dette i L.Bergs bygdebok.s. 367, s. 368, under Mo , bruk 1. står Lars Larsen bruker 1742 til 81 . Gift 1743 m Anne Nilsdatter . Han hadde som faren odelsrett til begge bruk og drev til tider begge.Hustruen Anne døde i 1775, og det holdes skifte. Lars giftet seg på ny , døde på plasssen Nybo. Jeg finner ikke noe fødselsår i bygdeboka for Anne , datter av Nils Sveinungssøn, og Line Sørensdatter.Brukere på Sørby bruk I.Barn nevnt i det ekteskapet : Sveinung, ANNE , Tor overtok bruket, Mari g. Halvor Lystad, Marte.Ingen opplysninger om hvem denne Anne Nilsdatter giftet seg med, dessverre.Ikke lett å finne ut av dette, fant ingen opplysninger på Distreff heller, dessverre.Skal lete litt for å se om jeg kan finne noe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det står i bygdeboka at det holdes skifte, så det er mulig du kan finne noen opplysninger om Annes opphav der?Her er vel sønnen til Lars Larsen, med samme navn på Moe i 1801? Lenke Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Takk for innlegg! Veldig kjekt å få vite at det finnes et skifte etter henne. Det kan jo absolutt hende at det er nevnt noe av interesse der. Om du har tilgang til bygdeboka kunne du kanskje sjekke for meg om det er nevnt noe om en Niels på Langeby? Registrerer at ingen av de personene du nevnte på Sørby er brukt som faddere til barna til Anne og Lars.I Gjallarhorn nr. 27, s. 284, skal det finnes en artikkel om barna til Niels Hansen Langeby (ca. 1682-1765). Om noen har tilgang til dette nummeret kunne det vært fint å få vite hva de barna het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre finner jeg ikke mye i Sandeherredboka til Berg. s. 563 under langeby står følgende: Hans andersen ca 1675-1716 , g. m. Mari asgautsdatter Hundstok. Gården ble delt 1705 og sønnen Nils hansen hadde det ene bruket 1705 til 37. Levde til 1765Det andre bruket fik Ola Olssøn som ektet Hans Anderssøns datter , Anne Hansdatter.Det er ikke skifter etter hverken Nils eller Ola.Dette hjalp nok ikke mye.Håper noen hjelper deg med Gjallarhorn 27.Ser av oversikten at der er en artikkel på s. 284 ja. Lykke til med søkingen. Ha en fortsatt god sommer,forhåpentligvis litt tørrere.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Gunn: Tusen takk for at du så etter i bygdeboka for meg! Da vet jeg iallefall at det ikke finnes noe skifte etter denne Nils Langeby.Solveig: Flott at du vil sende meg artikkelen! Tusen takk! Adressa er elsekt(a)hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hjertelig takk! Har nå lest gjennom artikkelen, og det kan vel ikke være særlig tvil om at Anne kom fra Langeby. Morsomt å komme litt videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel i så fall dødsfallet til Søren Nilsen Buer, sønn til Nils Hansen Langeby? Lenke Mulig bror til Anne Nilsen, og fadder til barn av Anne og Lars, innlegg 1.Det finnes en del skifteprotokoller i historieavdeling ved Sandefjord bibliotek. ( permer til høyre i hyller inn til venstre i lokalavdeling)Lykke til med arbeidet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.