Gå til innhold
Arkivverket

[#51219] Latinske datoar


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei! Eg treng hjelp med eit par latinske datoar:Dom: XXII post Triniti:Dom 1Ma post Epiohaniasfed(?)Dom: 1ma p Trin:mvh, Atle Brandsar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Dom: XXII post Triniti: = 22. søndag etter TrinitatisDom 1Ma post Epiophanaiasfed(?) = 1. søndag etter Epiphania = 1. søndag etter Kristi Åpenbaringsdag = 1. søndag etter 6. januar.Dom: 1ma p Trin: = 1. søndag etter Trinitatis.Anbefaler progammet 'Dage' som finnes her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk for hjelp - dette har eg ikkje vore borti å måtta omsetje før - vart heilt i beit :-PTakkar og for tilvisinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Atle Brandsar

Eg treng nok litt meir hjelp her:Kva tyder '9 T W'? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9247&idx_id=9247&uid=ny&idx_side=-115>Lenke - nederst på høgre side. 'W' kan vel tyde at dåpen var i 'Waage', men er 'T' Trinitatis? Kva vert det i så fall? (Året er 1792)Enda ein dato: Lenke - tredje kolonne, nr. 5 frå ovantil; Jon Hansson. Året er 1752.Dom: 14? (året; 1759) (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

'9 T' står nok for 9. søndag etter Trinitatis som i 1792 var 5. august.Dersom du tenker på 'Fer. 3 Nativ' i 1752 så betyr det ordet Nativ at det har noe med jul å gjøre. Fer. 3 Nativ skulle i så fall bli 3. juledag som i 1752 var 27. desember som i dag. Siden datoen står bak navnet regner jeg med at det er en dåpsdag, mens datoen foran navnet er fødselsdagen: 'Eodem die' = 'samme som over' altså Dom. 24. som blir den 12. november 1752.Dom. 14 1759 er den 16. september 1759 (og Dom. 19 er den 21. oktober 1759).'Epi' er en forkortelse for 'Epiphania domini' som på norsk/dansk blir Hellig Tre Kongers dag. Dette er alltid den 6. januar. '3 Epi' blir da '3. søndag etter Epiphania domini' som blir den 26. januar 1794.'Ocul 11'. Der står ikke 'Ocul 11', men 'Ocul W' Denne W står sikkert for Waage. Datoen blir dermed bare 'Ocul' som står for Dominica Oculi, på norsk 3. søndag i fasten og i 1794 var det den 23. mars.Alt dette har jeg brukt kun Dage for å finne ut av. Når du har datoer som 3 Epi, Dom 20 Trin o.l. så skriver du bare inn tallet (3 eller 20) i øverste feltet i Dage, da kommer alle dager som starter med dette. Når det gjelder Dom. Oculi, Dom Septuagesima og Dom Sexagesima o.l. så skriver du bare starten på ordet etter Dom. så kommer alle navn som starter med denne begynnelsen på ordet sitt.Håper dette hjalp deg litt.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.