Gå til innhold
Arkivverket

[#51227] Bereth Pedersdatter Farstad orfedre


Gjest Geir Kåre Sandnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Er det noen som kan hjelpe meg med , Beret Pedersdater Farstad født5 sep 1841og hennes forfedre .Gift 15 nov 1863 ,gift med Andreas Danielsen Løset født 1 aug 1834. Dei skal vere fra Farstad i Møre og Romsdal.Dei haddet to barn Ingeborg Dorteha Andersdatter Farstad født 20 des 1863 og Oluf Edvard Andreassen født 1869.Beret Pedersdater Farstad født5 sep 1841 giftet seg senere opp att med Ole Angrimsen født 24 mai 1847.I fra Ugelstad Og de fikk ett barn Iver Andreas Olsen som eg ikke har noen opplysninger om .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er de vel i ft 1865: LenkeHer står det at han er födt i Fræna og hun i Sogndal.Det er nok sikkert de rette ettersom de har en 3-årsgammel datter som heter Engeborg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Finner en Britte Pedersdtr födt i Sogndal i 1841, men ikke den datoen du har. Mor hennes heter Ingeborg: LenkeDet kan jo være at det ikke var rett ektepar i ft 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er giftermlet deres i Fræna 15/11-1863: LenkeFar hans Daniel Danielson og far hennes Peder Olsen, så da er det ikke rett Berit over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I Hafslo er det en Britte Pedersdtr f. 1841 med far Peder Olsen og mor Ingeborg Nilsdtr og hun er födt 5/9-1841: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Takker for hjelpen i denne omgang og ønsker alle som held på med slekt lykke til .Dette er en fin hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Eg trur vi er på feil person ,her er den rette. Knut Sandblost, Tvedestrand, 9.7.2007 08:49 (11) Vielsen til Halvor og Ingeborg 21. oktober 1894 Lenke Han var Løskarl og Fisker, født på Farstad 16/8 1868, sønn av Husmand David Larsen.Hun var bostatt på Hustad, men født på Løset i Frænen 18/12 1864, datter av Husmand Andreas Danielsen HustadHåper at dette er noe som kan hjelpe meg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Oppdaget ikke at du allerede hadde et innlegg om disse personene: [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=50938&sok=Geir+K%E5re+Sandnes&startnr=&antall=&spraak=&nr=2&antinnlegg=18#anker>LenkeDet jeg mener er at den Ingeborg Andreasdtr som ble f. i 1864 og gift i 1894 har som foreldre det paret jeg fant gift på Fræna i 1863: Andreas Danielsen Löset og Beret Pedersdtr bosatt på Hustad - se på lenken her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Kjellaug Alt dette stemmer men kva med deres forfedre de mangler eg . Men takker for hjelpen . håper noen av dere kan hjelpe meg vidare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til Beret Pedersdtr sine foreldre (Peder Olsen Kvam og Ingeborg Nilsdtr Dvergedal) i Hafslo 31/1 - 1838: LenkeFar til Peder heter Ole Jensen Alme og far til Ingeborg heter Nils Olsen Dvergedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Takker atter en gang Men lurer på stod det ikke hva damene het til disse to . Får ikke til slik info som derehvet ikke hva er galt kan noen sende meg en meil med ett eksempel så eg ser hvordan en gjør det eg får bare galt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Når du klikker på lenken over (venstreklikk med musa), kommer det opp. Som du da ser står det bare fedrenes navn her. Kanskje du har satt maskinen din til å klikke to ganger?Det er mange sökbare databaser fra Hafslo, f. eks. Der finner du döpte og vigde:Her er en Ole Jensen Alme i ft 1801 (nummer 179): LenkeHan er da 41 år og kona heter Britta Pedersdtr 43 år. Det er vel henne dattera til Peder er oppkalt etter.De har en sönn på 16 år som kan være 'din' Peder Olsen.For å lage en slik lenke Högreklikket jeg på det blå 179-tallet og kopierte 'snarvegen' (du får opp et lite vindu og du velger 'kopier snarveg' (eller hva det nå står på norsk)og så 'limer' du det inn i innlegget ditt ved å högreklikke igjen og så 'lim inn'.Jeg finner ikke gården Dvergedal i Hafslo. Det er Dvergsdal i Jölster, men det kan og være et blindspor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, dette var feil Peder for 'din' er födt ca 1806 da han var 32 år i 1838. Det vil ikke si at paret over ikke er foreldra, den Peder som er 16 år kan ha dödd og de kan ha kalt opp igjen en sönn födt i 1806. Ingeborg var 21 år, så hun må være födt ca 1817.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS finner jeg en Peder Olsen Kvam f. 1804 med foreldre Ole Jensen og Guri Nilsdtr: LenkeDet er lagt inn av privatpersoner, så det må sjekkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er det lettere å lese: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=72&filnamn=HAFSVI&gardpostnr=1231&merk=1231#ovre>LenkeHan var ungkar og hun var enke. Dessverre står det bare fornavnet på fedrene.Her er Guris förste ekteskap: LenkeHun var da 22 år i 1801: LenkeUnder står kårfolka Nils Jonsen(60 år) og Marte Pedersdtr (56 år), de er nok Guris foreldre.Ole Jensen var i tjeneste på Ness i 1801, han var da 24 år: LenkeHer er giftermålet deres på Fylkesarkivet, der står det at han var f. på Nes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

På FS finner jeg en Ole Jensen f. 1781: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/AF/individual_record.asp?recid=38365208&lds=0&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeForeldre Jens Olsen og Maren/Mari Olsdtr, disse finner jeg i 1801 på Aasen/Hafslo:LenkeHan er 70 år og hun er 50.Dette er da Oles födsel i 1781: LenkeHer er Jens og Maris vigsel på DA i 1771:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til Nils Jonson Kvam og Marthe Pedersdtr Kvam i 1772: LenkeHåper nå at vi er på rett spor!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Peder Olsen Halseteig under Kvam og Ingeborg Nilsdtr får tre barn: Han får först en dater Birthe i 1839, men her er morens navn skrevet Ingeborg Olsdt, det er nok feil, for det står Nilsdtr da de giftet seg: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=136&filnamn=Hafslodb&gardpostnr=7384&merk=7384#ovre>LenkeSå kommer Birthe födt 5/9 - 1841: LenkeOline 1844: Lenke Ole Jensen Kvam og Guri Nilsdtr får flere barn:Peder 1804 (den over): LenkeJens 1807: LenkeNiels 1809: LenkeEiner 1812: LenkeGiöri 1815: LenkeMarthe 1818:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Takker for hjelpenSkal ta en titt , på dette litt nermere i kveld. Men eg meiner att du er på riktig spor vist vi er det er hun her Marte Pedersdtr min 4 tippoldemor på min fars mors side som stammer fra Rauma i Møre og Romsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er litt mer: Guri Nilsdtr Kvams födsel 9/10 - 1778: LenkeJeg tror nok vi er på rett spor for da Beret Pederdstr giftet seg stod det Peder Olsen Quam om hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så har jeg funnet ut at Dvergedalen er i Sogndal, det er jo næmere!Den eneste Nils jeg finner der i ft 1801 er denne Nils Olsen 12 år gammel og det passer jo godt at han da er den Nils Olsen som får en datter i 1817: LenkeHans mor heter Britha Pedersdtr og var f. ca 1749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.