Gå til innhold
Arkivverket

[#51234] Spydeberg/Østfold?: Petrine Olsdtr. Maalen (1800-tallet)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg står helt fast.Petrine Olsdtr. Maalen må være født i begynnelsen av 1800-tallet, forhåpentligvis i Spydeberg. For i Spydeberg ble mannen Thorer Hansen (f. 22. jan. 1804 - døpt 26. febr) født.Mer vet jeg ikke. Er det noen som vet noe om henne?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Er du sikker på at han er födt så sent?Jeg finner nemlig en Petrine Olsdtr og en Torer Hansen gift i 1814 på Trogstad, Östfold.Jeg finner og en Petriana Olsdtr födt der: LenkeMen dette er vel andre folk da.Finner du dem i ft 1865, eller er de allerede döde da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Kjellaug.Nei, jeg vet så svært lite om disse personene. Jeg har funnet i kirkebøkene at Hans Thorersen (f. ca. 1756) og Anne Hansdtr. Asper (f. ca. 1764) fikk en sønn Thorer f. i 1804. I kirkebøkene har jeg også funnet Thorer og Petrine som foreldre til Helene (f. 1835).Nå ser jeg også at Målen har gårdsnr. 31 i Skiptvet.Det kan godt være riktig Petrine du har funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg klarte ikke finne denne (innlegg 2) ekteskapsinngåelsen i 1814 verken i MINI eller KLOK for Spydeberg, men jeg ser at den er avskrevet på Family Search. (Så kanskje årstallet er en feilavskrift.)Kanskje Hermod har en indikasjon på Thorer Hansen virkelig må være den Thorer (blant flere) som er født i 1804 ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg var litt rask på labben, da jeg søkte helt unødvendig ekteskapsinngåelser i 1814 i Spydeberg. Men jeg fant ikke paret fra 1814 i Trøgstad heller (MINI på nettet)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tror det er slik at Thorer Hansen kom fra spydeberg, mens Petrine var fra Skiptvet - ut fra at Målen er en gård i Skiptvet, gårdsnr. 31.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ihvertfall Helenes födsel: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=431&idx_id=431&uid=ny&idx_side=-221>LenkeKanksje fadderne kan gi en pekepinn.Ser på FS at dette paret og får barn i 1832:Hans 1832: LenkeAnne 1837: LenkeMen det er og Ole og Christian Torersönner födt henholdsvis 1815 og 1818: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er ekteskapet til den Torer Hansen og Petranna Olsdtr gift 6.12 - 1814 i Trögstad, dersom jeg ikke leser helt feil: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott Kjellaug (min leseevne strakk ikke til) !!Men jeg tror fortsatt det kanskje kan være snakk om to ”sett” Thorer Hansen og Petrine Olsd.Med Thorer Hansen og Petrine Olsdatter som foreldre er flg. barn døpt i det aktuelle området i den aktuelle tiden (Iflg. FS)OLE TORESEN Christening: 17 DEC 1815 Skiptvet.CHRISTIAN TORESEN Christening: 08 MAR 1818 Skiptvet.TORINE MARIA TORESEN Christening: 03 JUL 1825 Trogstad.JOHANNE TORESEN Christening: 21 JUL 1828 Trogstad.HANS TORESEN Christening: 27 FEB 1831 Trogstad.HANS THORERSEN Christening: 11 JUN 1832 Skiptvet.HELENE TORESEN Christening: 01 MAR 1835 Skiptvet.ANNE THORERSDATTER Christening: 11 DEC 1837 Skiptvet.ANNE TORESEN Christening: 17 DEC 1837 Skiptvet.Fødsler i 22 år er da godt gjort, og selvsagt kan det ha vært samme par !! IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

En sammenheng må det ihvertfall være siden disse to brödrene er faddere til Helene. Det ville da vel være merkelig at to par har akkurat samme navn og sönnene til det förste paret er faddere til dattera til det andre paret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har gått gjennom bygdeboka for Spydeberg, Asper. De to første fadderne til Torer født 1804 er brukerne på Asper, Svennung Andersen ( 1738-1818) og Inger Hansdtr ( 1753-1804) De hadde en sønn som het Andreas som var født i 1783 som kan være den tredje fadderen. Jeg finner imidlertid ikke foreldrene Hans Torersen og Anne Hansdatter nevnt verken i folketellingen 1801 eller i bygdeboka under Asper eller noen av husmannsplassene.På en husmannsplass under nabogården Rustad ( Fuglesangen eller Sangen) er nevnt ekteparet Hans Torersen og Anne Hansdtr med barna Johan født 1806 på Sangen og Gunder født 1811 på Haukenesplass. Lenke lenke til dåpen til Johan. spørs om dette er en annen Thorer Hansen. Hvis han giftet seg i 1814 må det jo være en annen. Vet man noe sikkert om at Thorer Hansen skulle være født i Spydeberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk for all velvillig hjelp eller forsøk på hjelp.Dette har lenge vært et vanskelig spørsmål.Thorer ble, som jeg har skrevet i innledningen, født i Spydeberg. Hans Thorersen og Anne Hansdtr. hadde, slik jeg og flere har funnet i kirkebøkene, tre barn: Thorer (f. 1804), Johan (f. 1808) og Gunder (f. 1811). Så ble Thorer gift med Petrine Olsdtr. Målen fra Skiptvet - for Målen er en gård i Skiptvet. Så ser vi at flere barn er født i Skiptvet - det betyr vel at de bodde der, selv om det kan se ut til at de også har bodd i Trøgstad en periode fra 1820 til ca. 1830.Petrine kan, som Kjellaug har funnet i FS, vært født i 1795 i Trøgstad. Kanskje er det derfor de har bodd ei tid i Trøgstad - hvis de har det?Jeg er enig med Kjellaug i at det er pussig om ikke de to eldste brødrene Ole og Christian kunne være faddere til sin lillesøster. Det har jeg vært borti flere ganger tidligere. Men så er det dette med den store aldersforskjellen fra 1815 til 1837 på barna.Nei, dette er vanskelig.....Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tror langt fra min resonnering her holder særlig langt. For Thorer var jo bare 11 år da event. Ole ble født, og det går jo selvsagt ikke.Det er selvsagt mulig at barnerekken fra Torine Marie (f. 1825) til Anne (f. 1837) kan være riktig, og at Ole og Christian ikke er deres barn, men sønner av slektninger i Stenerød i Spydeberg, som det står i kirkeboka.Hvis det er riktig, bodde de først på Petrines hjemsted, Trøgstad fra de giftet seg rundt 1824/25 til 1830. Da har de flyttet til Skiptvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg syns ikke det er noe problematisk at barn er født over et tidsrom på 22 år, det har jeg sett flere ganger. Men det må da være mer problematisk å være født i 1804 og gifte seg i 1814 og få barn fra man er 10 år til man er 32. Det kan jo ikke være samme Thorer Hansen?Er det noen andre kilder som knytter dette ekteparet til foreldrene som fikk Thorer Hansen på Asper i 1804, eller må vi lete etter en helt annen Thorer Hansen. Knyttes han til Spydeberg på noen måte? ( Han som er gift med Petrine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg syns ikke det er noe problematisk at barn er født over et tidsrom på 22 år, det har jeg sett flere ganger. Men det må da være mer problematisk å være født i 1804 og gifte seg i 1814 og få barn fra man er 11 år til man er 33. Det kan jo ikke være samme Thorer Hansen?Er det noen andre kilder som knytter dette ekteparet til foreldrene som fikk Thorer Hansen på Asper i 1804, eller må vi lete etter en helt annen Thorer Hansen. Knyttes han til Spydeberg på noen måte? ( Han som er gift med Petrine)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Men du har ikke funnet giftermål til denne Thorer f. 1804, hvoordan kan du da være helt sikker på at det er han som er far til Helene og at det ikke er den Thorer som ble gift i 1814?Den Thorer som ble gift i 1814 med Petrine Olsdtr er vel kanskje denne födt 24/1-1796 i Spydeberg: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=28221950&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeFra kirkebok:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Dette paret får og en sönn Lars i 1795: LenkeJeg er og enig med Randi at det er ingen grunn til at et par ikke skal ha barn over 22 år, jeg tror det er Thorer Hansen og Petrine Olsdtr gift 1814 som er foreldra til Helene. Det er jo flere ting som teller for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Det kan ikke være denne Thorer Lenke Han er født på Glende av Hans Larsen Hov ( 1767-1852) OG HELLENE jACOBSDTR ( 1775-1829) fra Amundrud. I følge bygdeboka blir deres sønn Thorer ( 1796-1881) gift i 1825 med Johanne Hansdtr Grini( 1804-1878) og flyttet først til Bliksland i Tomter og så til Grini i Spydeberg. Johannes foreldre var Hans Hansen Grini og Ragnhild Christensdtr Lilleby.Fadderene til Thorer Hansen, Eric Hov og Thorer Egeland er forøvrig brødrene til Hans Larsen og bønder på store gårder i Spydeberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk og takk. Da ser det ut til at vi er på sporet.Et spørsmål kan da bli: Når kommer Thorer Hansens giftermål med Petriana Olsdtr. (f. 1796) inn i bildet? For de skal da være foreldre til Helene Thorersdtr. (f. 1835).Videre er Hans, i følge kirkeboka, døpt 5. des. 1767, og faren het Lars Hovi, tror jeg det står, men det skal vel være Hov?I KB er en Jacob Aamundsen far til Helene Jacobsdtr. Hun er født 5. mars 1775 og døpt 12. april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk igjen. Går ut fra vi snakker om 6. des. 1814. Det er vanskelig å tyde. Med godvilje ser jeg torer og jeg ser Olsdtr. Bak Olsdtr. tror jeg det står Høntorp. For hvis faren til Petriana het Ole Jonsen, bodde han på Høntorp. Ved giftermålet til Ole Jonsen og Eli Christensdtr. Troshaug (?) 3. juli 1800, samt FT 1801, bodde de på Høntorp østre.Som forlovere tror jeg den ene het Lund til etternavn, men den andre helt klart het Matis til fornavn og noe som begynner på Borg... til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Joda, - vi er nok på rett spor !!Undringen min over fødsler gjennom 22 år legger jeg gjerne til side(innlegg 9). Et slikt løp har sikkert mange kvinner vært gjennom, men Petrine startet neppe sin morskariere med en 11-årig guttunge som barnefar i 1815.Men siden vi har vært inne på noen pussige sammentreff allerede, så er det vel tenkelig at Petrine Olsd.(fra Trøgstad) kan ha hatt 2 forskjellige Thorer Hansen som fedre til sine barn.Jeg undrer meg en smule over Petrine Olsdatters tilknytting til Maalen i Skiptvedt (innlegg 1 og 12). Normalt sett burde den ha kommet gjennom hennes barndom, eventuelt farstilknytting, men det er dårlig med spor etter både Petriner og Oler på Maalen i 1801. Når det gjelder ekteskapsinngåelsen i 1814 og denne nevnte kandidaten [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=48&filnamn=f10122&gardpostnr=21&personpostnr=290&merk=290#ovre>Lenke er det jo Trøgstad og ikke Skiptvedt som er kommet i fokus.Da kan det være fristende å spekulere på om hennes tilknytting til Maalen i Skiptvedt kan ha vært gjennom hennes eventuelle første ektemann som var far til hennes 2 første barn (Ole 1815 og Christian i 1818).Ved kirkebokinnførselen for Cristians dåp i 1818 føres Dyrbekk opp som parets hjemsted (Nr. 3 til venstre her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 29.Obs. Selv om det er veldig mange plasser som heter LUND (også nord i Trøgstad), så forekommer gårdsnavnet LUND i samme grenda som Dyrbekk og Målen i Skiptvedt. (Her er det snakk om kun en kilometers omkrets.)Sukk: -Skulle gjerne hatt bygdeboka for Skiptvedt. Kanskje noen kan hjelpe?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til #21 Etter Torer Hans begynner stedet med en L (ser det ut for) u ... (neste sted greier jeg ikke i det hele tatt, kanskje begynnelsen er Sku ..)Petrana Olsdt Höntorp (samme H som i Hans.) Förste vitne heter Lund, men fornavnent er det værre med, er det Iver? Navnet etter Matis begynner kanksje på Borgs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Har bladd gjennom kirkebøkene på nettet for Skiptvet.Jeg har funnet en Thorer Hansen død 3. mai (56 år) og begravet 12. mai 1848 fra Maalen. Det må være denne Thorer. Alderen varierer noe, men det er jo ikke uvanlig.En enke Petrane Olsdtr. døde 18. april 1851 (begravet 29. april). Oppholdssted her var Padal. Siden dette var et forholdsvis uvanlig navn, må dette være den Petriane som vi har født i 1795.To steder har jeg funnet Petterane Olsdtr. som fadder.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.