Gå til innhold
Arkivverket

[#51234] Spydeberg/Østfold?: Petrine Olsdtr. Maalen (1800-tallet)


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

I tillegg fant jeg at sønnen Christian (f. 1818) må ha dødd samme år, for en ny Christian ble døpt i 1819.Ellers var fadderne til barna fra Dyrbekk, Maalen, Lind, Løken, Holms (?) og Guom (tror det står det). De bodde på Dyrbekk da sønnene Ole, Christian og Christian ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Nyttige opplysninger, men jeg har litt tungt for å forstå den videre framdriften her:Har jeg forstått det riktig at det fantes (før dette temaet kom opp) en kilde som sa at Thorer Hansen født i Spydeberg 22. jan. 1804 - dpt 26. febr s.å med Hans Thorersen og Anne Hansdtr som fereldre skal ha vært far til ei til Helene Thorersdatter(f. 1835) ?? (innlegg 3 og 19)Vi må vel konkludere med at IKKE kan dreie seg om den Helene som ble født 12.feb. og døpt 1. mars 1835 i Skiptvedt med Thorer Hansen og Pernille Olsdatter som foreldre.Består utfordringen nå i å finne ektefelle og barn til Thorer Hansen f. 1804 i Spydeberg (deriblant ei datter, -Helene ) ?-Eller består den i en ytterligere kartlegging av Helene Thorersdatter (f.1835 i Skiptvedt) sine aner, søsken (og eventuell etterslekt) ? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, jeg er veldig i tvil, og utfordringen blir å finne hvilken Thorer og Petrine som er foreldre til Helene Thorersdtr. Bjerketvetplass (f. 1835). Har funnet at hun døde 30 år i 1865 (29. sept).Men når flere Thorer og Petrine er koblet inn, svever jeg i en forferdelig villfarelse. Det vi vet, er at Helenes foreldre het Thorer Hansen og Petrine Olsdtr. Maalen. Det står i kirkeboka 1835.Vi vet at en Thorer Hansen er født i 1804 i Spydeberg og en Thorer Hansen er født i 1796. Den Thorer f. i 1796 har vel Hans Larsen Hov og Helene Jacobsdtr. som foreldre, men her har Randi sett i ei bygdebok at denne Thorer døde i 1881, men det har jeg ikke kunnet finne. Den Thorer f. i 1804 har Hans Thorersen og Anne Hansdtr. som foreldre.Mer vet vi ikke. Håper noen kan hjelpe meg. Hvilken Thorer er far til Helene? Det er utfordringen. Fint at du forsøker, Iver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg tror nok at du er på rett spor i innlegg 25, og da kan det ikke være Thorer f. 1804.Dernest kom vi jo frem til at to av fadderne til Helene (f. 1835) måtte være Thorer og Petrines sönner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, innerst inne tror jeg jo også det, men det som har forvirret meg, er de opplysningene som kom fra Randi om en sønn Thorer Hansen (1796-1881) som ble gift med Johanne Hansdtr. Grini i 1825.Likevel er Hans Larsen og Helene Jacobsdtr. foreldre til den Thorer født i 1796, som du har påpekt, som jeg finner død i 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, Helene Thorersdtr (f.12/02-1835) knyttes til Bjerketvetplass (døde i Våler 1865). Men i dåpen knyttes hun til Målen. (Både i klokkerbok og i ministerialbok). Fra grenda omkring Målen/Lund/Dyrbekk i Skiptvedt er det ca 7 km. til Bjerketvedt i Våler, som ligger tett ved kommunegrensa mellom Våler og Skiptvedt.Men, jeg kan ikke med min beste fantasi, plassere andre foreldre på henne, enn det paret som ble gift i Trøgstad i 1814. Thorer Hansens dødsår (1848) umuliggjør min egen spekulasjon om at det kan ha vært to Thorer Hansen som var gift med Pernille Olsdatter.Nå er det vel fremkommet temmelig bra dokumentasjon på at hele barnerekka (i innlegg 9) som fødes fra 1815 til 1837 har samme foreldrepar. Dermed må (slik jeg ser det) Spydeberg-Thorer (f.1804) utelukkes som far til denne Helene.Når det gjelder denne Helene (Målen), så ble hun gift i Våler 18/11-1858 med Petter Mathisen (sønn av Mathis Jørgensen) Og hennes far er ved den anledning oppgitt å være Thorer Hansen (Men Thorer Hansen f.1804 i Spydeberg kan altså utelukkes). – Og hennes fødested Skibtvedt. Alder og stedsplassering stemmer (nr. 16 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060315021106.jpg>Lenke ).Siden ingen har lagt ut lenken på hennes etterlatte familie i Våler i 1865 , så har vi den for ordens skyld her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, etterslekta er i grunnen greit for meg. Det som er viktig for meg, er å få klarlagt at Thorer (f. 1796) her Hans Larsen og Helene Jacobsdtr. som foreldre, og at Petriane (f. 1796 har Ole Jonsen og Gunild Christoffersdtr. (Trøgstad) som foreldre.Jeg har lite lyst til å avspore debatten, men, Iver, Petter Mathisens far het Mathis Jørgensen (f. 1768). Det som gjør det vanskelig, er at det finnes to Mathis/Mathias Jørgensen i Skiptvedt på denne tida. Den ene Mathis var gift med Ragnhild Bårdsdtr. og Kirsti Knutsdtr. Engen, og som jeg mener er far til Petter Mathisen. Den andre var født i 1774 og gift med Anne Jensdtr. Dette forvirret meg en del.Men før vi event. går løs på dette, kan vi jo gjøre oss ferdig med Thorer og Petriane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Du kan også helt sikkert kutte ut Thorer født 1796 av foreldre Hans Larsen og Helene Jacobsdatter som den som senere gifter seg med Petriane Olsdatter. Han var gift med Johanne Hansdatter Grini til hun døde i 1878. Begge deres slekter er godt kartlagt. ( Johanne var søster til min tipptippoldemor og Hans var bror til en av mine tiptipptippoldefedre) Oppgaven blir å finne en Thorer Hansen født mellom ca 1790 og 1798 et eller annet sted i området. Ettersom jeg skjønner trenger ikke det å være Spydeberg. Ved giftermålet i 1814 ser det ut til å stå to navn etter Thorer Hansen. Ettersom jeg kan se har ingen av oss klart å tyde dem helt enda. Det må vel være nøkkelen til å komme videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Hans Larsen Glende gift med Hellene Jacobsdtr 2 Thorer Hansen Glende Født: 1796 Død: 1881 gift 2 mars 1825 med Johane Hansdtr Grini Født: 1804 Død: 1878 Barn:3 Elen Marie Thorersdtr Bliksland Født: 18263 Johannes Thorersen Bliksland Født: 1827 +Karen Johanne Samulesdtr3 Hans Thorersen Bliksland Født: 18293 Kristian Thorersen Bliksland Født: 18313 Ragnhild Mathea Thorersdtr Bliksland Født: 1834 +Olaus Kristoffersen3 Holm Anton Thorersen Bliksland Født: 1837 +Karen Christiansdtr3 Jens Lauritz Thorersen Bliksland Født: 1837 Død: 1915 +Hanna Andreasdtr3 Karen Julie Thorersdtr Bliksland Født: 18423 Helene Augusta Thorersdtr Født: 1844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til dere.Ja, den Thorer er jo utelukket da selvfølgelig ikke Helene er der. Men en av dine to, Kjellaug, kan det jo være. Men var noen av disse gift med en Petrine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er han fra Kotorp i 1801: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=41&filnamn=f10123&gardpostnr=49&personpostnr=757&merk=757#ovre>LenkeHan vil da bare være 17 år når han gifter seg, det er jo ikke umulig da.I Skibtvedt er det to som er 12 år gamle i 1801:LenkeForeldra må være Ane halvorsdtr og hennes förste mann.Og så er det han fra Lund:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, det var et av vitnene til deres ekteskap som kom fra Lund, jeg finner en Iver på samme gård - Lund - som denne siste Thorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Thorer Hansen fra Kåtorp i Spydeberg kan også utelukkes. I utkastet til bygdeboka fant jeg at han skulle være død i 1838 og jeg fant den i scannet kirkebok Lenke ( 4 nederst på siden død 15 april 1838 42 år gammel bodde fortsatt på Kåtorp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Det spørs om den fra Giltvedt egentlig er ei jente. Thore var vel brukt som jentenavn på den tida. Se den siste fadderen, Thore Maria. Jeg tror det er større sannsynlighet for at det er en av de to fra Skiptvedt som er den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Er det noen som klarer å tyde de to ordene etter Thorer Hansen. Prøvd å sammenligne med det Gotiske alfabetet, men jammen ikke lett. Det første ligner jo endel på Lund i linja under, men ser ut til å være lenger. Har lurt på om det så står i Ski.... Kan det være en eller annen form for Skiptvedt? Da ville vi jo ha kommet et stykke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Til innlegg 48: Nei, jeg tror Lunner betyr Lunder. – Lunder i Våler, og det er 2 av dem.Den nærmeste Lunder-gården (til Lund i Skiptvedt) må være denne Lunder-gården (fra FT 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f10137&gardpostnr=110&personpostnr=1181&merk=1181#ovre>Lenke ). Den ligger anslagsvis 5 km. i luft-linje øst for Lund i Skiptvedt. (Kjøreveien er antakelig dobbelt så lang.)Men så har vi enda en Lunder-gård i Våler, - nærmere bygdesenteret og hovedkirken. Her er folket på Lunder i 1801:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.