Gå til innhold
Arkivverket

[#51239] Ellef Jensen og Magnil Embretsdatter


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Ellef Jensen og Magnil Embretsdatter fikk døtrene Karine, Helvig og Kari i hhv. 1803, 1806 og 1807 i Asker. Kari døde i Asker i 1808, og 1817 ble Karine konfirmert i Røyken, så familien skiftet vel bosted mellom disse årene, og endte opp på Aasgaard i Røyken. Er det noen som vet når Ellef og Magnil giftet seg, når de ble født, etc.? Jeg har ikke funnet dem som gifte i 1801-tellingen, og vet ikke helt hvor jeg skal lete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei Renate Ellef Jensen og Magnil Embretsdatter er noen av mine aner, og jeg har søkt informasjon om disse. Jeg har fått god hjelp av Jan Helness og har følgende informasjon om Ellef Jensen; Ellef Jensen (1755-1838) gift 1791 med Magnil Embretsdatter (Ingebretsdatter) (1766-1844). De fikk barna Jens (1791-1831) og Iver (1795-1867) i Røyken, og deretter fikk de barna som du nevner i Asker. Ellef Jensen er sønn av Jens Andersen Clemesrudeie (1710-1769) og Christina Pedersdatter. Jens Andersen er sønn av Anders Guttormsen Bøe (1666-1747) og Ingebor Larsdatter (1670-1742). Anders Guttormsen Bøe er sønn av Guttorm Bøe (ca 1616-?). Guttorm Bøe er mest sannsynlig sønn av Peder Bøe. Magnil Embretsdatter har jeg dessverre ikke funnet noe ut om. Hun har et noe uvanlig navn, og burde vært lett å finne. Du sier du ikke har funnet de som gifte i 1801-tellingen, men har du funnet dem hver for seg ? Jeg har ikke lykkes å finne dem, men det mest sannsynlige er jo at de oppholdt seg i enten Asker eller Røyken. mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stian Kristiansen

Hei igjenHer finner du innførsel om Ellefs dåp; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=46&uid=1070&js=j>Lenke (D 5, D for dreng) og Lenke (nr 2 på høyre side) i hhv. klokkerbok og kirkebok.Her finner du vielsen til Ellef og Magnil; Lenke (nr 2 på venstre side).Her finner du dåpen til de to første barna; Jens Lenke (nr 2 på venstre side) og Iver Lenke (nr 3 på venstre side).Her er sannsynligvis innførsel om Ellefs død; Lenke (siste på venstre side) og her om Magnils død;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Tusen takk for all informasjonen!:)Det er jo litt underlig at hele familien på 4 er søkk borte i 1801-tellinga - kanskje de var på en 14-dagers på Kreta?:pSelv med svært vide navne- og aldersangivelser er det vanskelig å finne mulige matcher i tellinga, og ingen av dem er det minste sannsynlige(f.eks. at Magnild skal ha virket som tjenestejente i trondheim mens hun var småbarnsmor i Røyken/Akershus)... Merkelige greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lenka til Stian ang. vielsen virker ikke. Så jeg tror dette er den samme vielsen til Ellef og Magnild LenkeMen jeg synes det står at Ellef heter Hansen og han var på Gislerud, og den ene forloveren heter Hans Clemmestrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Ja, jeg synes også at Jensen ser veldig 'Hansen-aktig' ut, men prestene rotet vel ganske mye med navn?Det ville jo vært utgjort om de oppholdt seg i Maridalen, men det er jo ikke usansynlig - vi snakker jo relativt små avstander... Synd at ingen av dem lever lenger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Men jeg ville jo tro at de fikk flere barn enn de som er nevnt. Det er et stort opphold mellom 1795 og 1803. Så langt har jeg sjekket Aker krk.bok i 1797 og 98 og ikke funnet noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.