Gå til innhold
Arkivverket

[#51241] Hjelp til tyding av anm.felt sjeleregist. Xiania tukthus


Gjest Espen Tjernshaugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei,Trenger litt hjelp til å tyde hva som står i anmerkningsfeltet for løpenummer 685 Tollev Trondsen Ranumseiet i sjeleregisteret for Kristiania tukthus 1862 LenkeEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøver: Et godeligt/godsligt ydre, men mon der dog ikke findes nogen bristfulhet? Det siste ordet er jeg veldig usikker på, men mener det begynner på bri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hjertelig takk Berit,Ordet 'ydre' slet jeg med. Det siste ordet konkluderer jeg med det samme som deg. Uansett var det ordet 'ydre' det som ga setningen mening.Ordet bristfullhet anntar jeg er avledet av bristfeldig, et uttrykk som ikke er mye brukt i dag. Hvis en person blir betegnet som bristfeldig, kan det bety at denne ikke er helt å stole på eller noe i den dur?Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tror nok det siste ordet skal være 'bondefulhed'. Sier du om en person at han er bondeful, betyr vel det nærmest at han er en luring. Uttrykket er velkjent fra min barndom, men det er ikke sikkert det brukes så mye idag?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Se det ja, det ser ut til å stemme.Når jeg ser på 'o' i 'dog', og hvordan 'm' i 'mon' starter med en liten hale, og d og e er sammentrykt i 'bondefulhed', så er det nok dette som er rett.Tusen takk for hjelpen til dere begge.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.