Gå til innhold
Arkivverket

[#51242] Firlingar


Gjest Aase R Sæther
 Del

Recommended Posts

Gjest Aase R Sæther

I desse agurktider legg eg ut denne dokumenterte firlingfødselen, eller rettare sagt gravferda - nær botnen av fyrste kolonne på høgre side. Kor langt var det mellom firlingfødslane på denne tida? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvilket år var dettè? Jeg kan ikke se at det står noe årstall i linken. 4-linger er jo sjelden i dag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg for min del har lest mange kirkebøker fra 1700-tallet, og da mest for Helgeland og Innherred i Trøndelag, noe i Sør-Trøndelag, Buskerud og Bergen. Jeg har hittil ikke sett noen firlinger i disse kirkebøkene, men har vært borti noen få trillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Har heller aldri vært borti firlinger, men derimot et annet sjeldent fenomen. I 1733 kom tvillingene Mari og Marte til verden i Elverum. Det spesielle med Mari og Marte var at de var sammenvokste - eller siamesiske tvillinger, som vi ville sagt i dag. De døde 3 timer gamle.Lenke Se venstre side nederst og høyre øverst (avskrift av W. Lassens utdrag av den nå bortkomne kirkeboka for Elverum 1729-39).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Anne Karine Johannesdatter Stensløkken fra Elverum (f. Glomstadeie i Åmot 12. januar 1858, d. Nøkleby i Stange 25. august 1891), tjenestejente på Nøkleby i Stange, fikk over flere dager i 1891 firlinger med lensmannskontorist Peter Ødegaard. De var jenter alle sammen - to av dem dødfødte og to levendefødte.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3568&idx_id=3568&uid=ny&idx_side=-123>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.