Gå til innhold
Arkivverket

[#51248] Kirsti Torgersdatter. gift 1804 Andebu


Gjest Hanne Ludvigsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Ludvigsen

Hun skal ha giftet seg i Andebu 1804, med Helge Larsen. Finner ikke den kirkeboken. Har noen greie på hvem hennes foreldre er?Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiEr det den Kirsti som blir gift med Helge Larsen Wegger og som blir boende på gården Dalen under Trolldalen i Andebu?Hvis det er det er det ikke den Kirsti som det vises til i innlegg 2.På side 598 i Andebu bygdebok bind 2 står det: Jon Olsen gift med Kirsti Torgersdatter. Jon døde 1802. De fikk to barn, en døde liten og Ole f. 1798..... Helge Larsen kom hit fra Svindalen, f. 1780 på Vegger, gift 1804 med Kirsti Torgersdatter enken etter Jon Olsen. 5 barn ........Her har du Kirsti og første mann i 1801 LenkeFinner på Familysearch ei Kirsti Torgersdatter født 1775 i Hedrum. Far er Torger Rendesie. Kikket så på dåpen til sønnen Ole til Jon og Kirsti i 1798 i Andebu. Der er en Ole Torgersen Rendesig i Hedrum fadder. Mener derfor at det må være fra i Hedrum hun kommer. Vet ikke akkurat hvilken gård det henvises til i kirkeboken og på FS, men det finner du sikkert ut av.Nå har jeg dessverre ikke Hedrums bygdebøker, men der vil du nok finne mer. Håper noen kan hjelpe deg hvis du ikke har dem selv.(Venter også på den kirkeboken fra Andebu som du nevner + den eldste:-) Kommer nok snart.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hei. Det du snakker om er husmannsplassen Rennesik som var under gården Holt (trolig nordre) før den på 1800-tallet ble overført til Støvland, begge i Hvarnes. Hedrum, bind III, side 1022. Her står:Torger Olsen, død 1808, 98 år. Husmann ca. 1772-ca. 1790. Gift 2 med Magnhild Jakobsdatter, dd 1814, 88 år.Barn: 1. Ole, ble husmann etter faren. 2. Thor, født 1772. Død 1801. ugift. 3. Kirsten, født 1775. 4. Nils, født 1778.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei. Min Kirsten fikk dattern Anne Mare i 1812. Var helt tullete å ikke skrive det med en gang. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenDa stemmer det nok med familien som bodde på Dalen under Trolldalen.Bygdeboken sier at de fikk fem barn og to av dem vokste opp. Det var: Thor f. 1805 ble selveier i Dalen og Anne Marie f. 1812 g. 1834 med Ole Amundsen Bergslykkja (se Berg i Andebu bnr. 9)Blir litt flau når jeg leser nedover på side 598 i bind 2 av Andebu bygdebok. Der står det faktisk om Rennesik og Torger Olsen og Magnhild Jakobsdatter. + deres barn. Sånn går det når man har det travelt. Torger og Magnhild hadde også ei datter Margrete f. 1769 + to barn til. Disse første barna tolker jeg til at de er døpt i Andebu. Da det har noe med at Rennesik en kort tid i 1760 årene var husmannsplass under Trolldalen. Det var visst en tid uklart om delelinjen mellom på den ene siden Trolldalen, og på den andre siden Støland og søndre og nordre Holt i Hvarnes Hedrum. Står mer i Andebu bygdebok på samme side.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei alle sammen. Tusen takk for hjelpen. Jeg viste ikke om linken du la inn Torbjørn. Takk igjen. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.