Gå til innhold
Arkivverket

[#51249] Karl Pedersson's gravstein , født i Hackås, Jämtland 1360


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

I anetavle for Claus Nissen Riiber leser vi: Karl Pedersson var ridder og jordeier. Han ble født i 1360 i Hov, Häckås, Jämtland.Han giftet seg med Radgerd Ketilsdatter. Han døde 15. mai 1430 i Hov, Häckås, Jämtland; Hans gravsten finnes fortsatt bevart. Dan var en tid 'brosten' foran Häckås kirkes våpenhus, men er siden 1923 oppbevart i en kasse.Mitt spørsmål er: finnes det noe godt bilde av denne gravstein?Skulle gjerne også hatt oversikt over etterkommere etter ham?Kjell-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

Ja, men synes det bildet var litt dårlig, og dårlig oppløsning, tenkte at hvis noen hadde bedre?? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg venter i spenning på å få se bildet av denne gravstenen, og jeg har også Karl Pedersen Hov som ane gjennom sønnen Jens og dennes datter Ingrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Kan jeg delta i koret ?Glem det, 'hele Norge' stammer fra alle disse Blix og Skanche-slektene fra Hackaas i Jemtland ! Til og med jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Er det ikke bare for dere å kjøpe et bilde fra ATA (Antikvarisk-topografisk Arkiv) i Stockholm med rett til å legge det ut her i forumet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Jeg besøkte kirken for noen dager siden. Hadde dessverre derfor ikke sett denne debatten. Jeg tok et bilde av gravsteinen, men det er vanskelig å få med teksten slik den står nå. Skriften er så godt som uleselig med blottet øye og det er ikke mulig med vanlig amatørutstyr å lyssette slik at det lille som er kommer fram. Om en kan flytte steinen ut og lyssette bra, så kan man sikkert får et brukbart resultat. Jeg legger allikevel med det bildet jeg tok. Jag kommer senere å legge ut flere bilder fra kirken på Karis side med kirker.Jeg tok også bilder av Gamlegården, men den tror jeg ikke er så gammel. Har noen informasjon om den?Niels

bilete3147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,En annen stein ligger som dørstokk inn til sakristiet. Det ser for meg ut som den viser en del av 'skanken'. Vet noen noe om denne. Om ikke kontakter jeg kirken når de kommer fra tilbake fra ferie.Niels

bilete3148.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Den eldste delen er fra 1100 tallet, senere er den endret og påbygd. jeg har en del bilder til som jeg legger ut på Kari Tingvolds sider om noen dager.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for bildene. Får vi ikke se dine bilder her da Niels? Jeg kan ikke noe med å finne frem til Kari Thingvolds sider, og iallefall ikke hvis det har noe med blogg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her kommer det kun opp et kryss, og det skjer ikke noe når jeg trykker på det. Jeg hadde samme problem i annen debatt i går, men da kom bildene opp da jeg gikk inn igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Gamlegården.Det var de beste fra Hackås. Andre steder kommer senere. Fra Støren ligger bildene på denne LenkeForsøk åpne så ser du hvor enkelt det er.Mvh Niels

bilete3169.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.