Gå til innhold
Arkivverket

[#51254] Enkemand Johan Pester af Laurvigen


Gjest Leif Stensland
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Stensland

Hedvig Larsdtr der fortiden oppholder seg på gården Husebys grunn(slik står det å lese) fikk 3 sept 1864 en sønn med enkemann Johan Pester af Laurvigen. Gutten fikk navnet Oluf Martin Johansen. Etter mange søk etter Johan Pester har jeg gitt opp å finne noe om ham. Er det noen andre som kan hjelpe meg? Det finnes nesten ingen med dette navn. Vennlig hilsen Leif Stensland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner ingen Johan Pester i 1865-tellingen. Finner en enkemann med et liknende etternavn, August Gottlieb Pesther f. 1813 i Sachen, her på en arbeidsanstalt i Christiania? LenkeKan det være at Johan er er slektning, og også fra et annet land?Finner ingen som passer ved søk på Mormonerdatabasen heller. Ganske mystisk. Kan han være død før 1865-telling,eller reist utenlands?mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke greid å finne spor etter Johan ( Johannes?) Pester I Larvikskilder.Derimot ser det ut til at han kan ha hatt en søster også f. i Lier? Fra denne usikre kilde: LenkeMulig det kan stå noe om familien i digitalbygdebok for Lier, eller i flere kirkebøker.Johan er oppgitt af Laurvigen, og Helvig Larsdatter fra Brunlanes ( innlegg 5) Det kan jo passe om Johan har truffet Helvig i Larvik Tjøllingområdet. Siden han er oppført som enkemand ved sønnens Olufs fødsel, kan han muligens være gift i Larvik?Siden han ikke er å finne i 1865-tellingen, kan det tenkes at han har emigrert?Det finnes en del i USA med samme navn. Men det blir å lete etter nåla i høystakken er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg dåpen til Amalie Mathilde Pester i Lier. LenkeDåp nr. 17. Det er interessant at Amalie er ført f. Larvik 1 aug , døpt 25 Feb. Frogner ( Lier) ( dette må være tidspunktet da familien flyttet til Vivelstad i Lier. Da kan det tenkes at også Johan er født i Larvik. ( Hans alder er ukjent, men siden han er enkemann 1864, så kan han være eldre enn Amalie Mathilde.) Mor er oppført af Laurvig . Om du klikker på forstørrelses ikonet er kirkeboka lett å lese her. Kan hende det da er mulig å finne ekteskap mellom Gotlieb August Peseter og Marie Olsdatter i Larvik kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg dåpen til Amalie Mathilde Pester i Lier. LenkeDåp nr. 17. Det er interessant at Amalie er ført f. Larvik 1 aug , døpt 25 Feb. Frogner ( Lier) ( dette må være tidspunktet da familien flyttet til Vivelstad i Lier. Da kan det tenkes at også Johan er født i Larvik. ( Hans alder er ukjent, men siden han er enkemann 1864, så kan han være eldre enn Amalie Mathilde.) Mor er oppført af Laurvig . Om du klikker på forstørrelses ikonet er kirkeboka lett å lese her. Kan hende det da er mulig å finne ekteskap mellom Gotlieb August Pester og Marie Olsdatter i Larvik kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet noe under Vivelstad i Lierbøkene. Mulig du kan få hjelp av slektshistorielag i Lier?Ellers fant jeg fler som har nesten samme navn som Johan Pester i USA. Denne karen som gifter seg i 1871, kan vel være en mulig kandidat? ( Her var det få fakta å finne) LenkeEllers kan det jo hende han brukte et annet etternavn i 1865-tellingen og at det er grunnen til at vi ikke finner han der.Har lett etter foreldrenes mulige vielse i Larvik,men det er en tidkrevende jobb når årstallet er usikkert.Lykke til med leting fortsatt. Kan hende Tore H. Vigerust har noen forslag til kilder å lete i ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig det finnes kilder her i Lier, hvor du kan finne opplysninger om Pesterfamilien? http://lier.historielag.org/August Gotlieb Pesther som i 1865 er på arbeidsanstalt i Christiania ( innlegg 6) er ført som enkemand . Hustru Marie Olsdatter er død mellom 1848 og 1865 tydligvis. Muligens på Vivelstad i Lier?God grunn til at sønnen Eduvard Pester, på 14 er utplassert i Tjølling.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Stensland

Har nok problemer men takk for hjelp så langt. Innflyttingsatesten fra Brunlanes forteller at Helvig var født 7 aug 1848 og da var hun såvidt 16 år da hun fikk Oluf. Han ble konfirmert 20 apr 1879 men med efternavn da Pester. Bodde sammen mede moren på Huseby gård. Hans far fortsatt oppgitt til Johan Pester men da med et kors foran så da var han vel død. Dette med Lier får jeg jobbe med. Vennlig hilsen Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Stensland

Har nok problemer men takk for all hjelp så langt. Innflyttingsatesten fra Brunlanes forteller at Helvig var født 7 aug 1848 og da var hun såvidt 16 år da hun fikk Oluf. Han ble konfirmert 20 apr 1879 men med efternavn da Pester. Bodde sammen mede moren på Huseby gård. Hans far fortsatt oppgitt til Johan Pester men da med et kors foran så da var han vel død. Dette med Lier får jeg jobbe med. Vennlig hilsen Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.