Gå til innhold
Arkivverket

[#51255] Bumerke/segl


Gjest Tone Tjensvold Barstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei,lurer på om det finnes BUMERKE eller SEGL for gården FIDJELAND i Sirdal, V.A.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hei! Noen bygdebøker gjengir slike. Har du sjekket?Og så vet jeg at noen lokalhistoriske granskere på Agder har samlet og kommentert slikt. Jeg sitter på hytta og mangler litteratur, men mener å huske at Kristian A. Bentsen hadde en artikkel om dette i Årsskrift for Agder historielag omkring 1970, og så hadde Jørgen Myhre en lang og ujevn artikkelserie i Fædrelansvennen på 60/70-tallet (Hvem var hvem på Agder) der han hadde i alle fall en samleartikkel om bumerker.Men jeg vet ikke om disse treffer din gård...!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei,Bygdeboka har jeg sjekket. Der er ingenting å hente.Jeg har sjekket linken til Cappelen, heller ikke her.Takknemlig for hjelp til å finne om det eksisterer/har eksistert bumerke/segl for Fidjeland event. Salve Salvesen på Fidjeland/Lars Salvesen på Fidjeland.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da vil jeg anbefale deg en tur til Riksarkivet. Hvis dette er interessant, kan jeg også beskrive kort hvordan du kan gå frem for å finne eventuelle segl fra 1600-tallet fra tidligere bønder på gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei igjen,Dette er meget interessant. Jeg holder på å skrive en slektsbok om Fidjeland slekten i forbindelse med et slektstreff vi skal arrangere neste år. Så all informasjon mottas med stor takk!mvh Tonemail: tone(a)barstad.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det jeg igrunnen lurte på, var om du kom til å dra helt til Riksarkivet for å lete etter segl ? Hvis ikke, så hjelper det jo ikke å gi tips her i forumet om hvordan man kan legge opp en slik leting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da vil jeg anbefale en start i Riksarkivets Kjeldeskriftavdeling. Der har de kartoteksbokser med kort som inneholder segltegninger. Seglene er tegnet av innlånte gårdsarkiver (og andre innlånte arkiver) og boksene / innholdet er sortert geografisk etter hvor det innlånte arkivet var. Anbefaler å se på segltegningene fra Agder. Det kan en finne mange segl.Dernest ville jeg se på segl i lensregnskapene ca 1600-1660 (må anvendes som mikrokort, men hvis en finner aktuelle segl som en vil studere, kan man sikkert få se på originalen). F eks koppskatten 1645 inneholder mye segl.Dernest fogderegnskaper fra 1700-tallet, som også har mye segl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Ad mitt tips i innlegg 3: Kristian A. Bentsen skriver i en artikkel i årbok for Agder historielag nr 46/1968 artikkelen 'Merker og bumerker'. Men jeg fant ingen illustrasjon fra Fidjeland.Jeg fant heller ikke noe hos Jørgen Myre i de to avisartiklene som jeg har kopi av der han tematisk behandler bumerker.Håper noen av de andre tipsene fører frem! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Tjensvold Barstad

Hei,Takk for ditt engagement. Jeg har fått vite at da Salve Salvesen Fidjeland nok ikke var blandt lagrettemennene, kan det bli vanskelig om ikke umulig å finne bumerke/segl.Har fått vite at Riksarkivet har en hel hyllemeter med Lensregnskaper for Lista som event. kan være en kilde.Men all hjelp mottas med stor takk.mvh Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk til Tore (12) for godt og praktisk tips. Fikk selv spørsmål om bumerke fra min egen heimegard i sommer. Ingen ser ut til å vite hvordan det så ut. Jeg endevendte et helt stabbur for å se om det var noe merke på noe av inventaret. Men uten hell.Nå vet jeg hvor jeg skal gå. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.