Gå til innhold
Arkivverket

[#51266] Hvordan man fraktet lik i gamle dager. Fantes det regler for slikt?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

På SAH finnes det et privatarkiv som heter 'Vang Ligvogns Interessentskab 1828-1938'.Statsarkivar Sandberg har nettopp skrevet en artikkel om dette, og jeg sitter med en kopi. Der går det fram at det i 1829 ble opprettet et 'Ligvognselskab' i Vang på Hedmark, og det er bevart en mengde dokumenter og aksjebrev i den forbindelse.Dette vekket min interesse, og det jeg lurer på er om dette var vanlig rundt om på bygdene på den tiden, eller om dette var uvanlig. Jeg skulle tro at byene hadde dette organisert.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en artikkel som forteller litt om Likvogner . under Alexander Killand; Garman & Worse finner du muligens noe av interesse? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Litt på sida, men likevel ein kuriositet: Då enkja etter ein grandonkel av meg døydde i Valley Co., Montana i februar 1914, grov dei liket ned i ei snøfonn, og då snøen tinte i mai/juni, vart restane brakte til Fertile, Minnesota for å gravleggjast...Med varm sommarhelsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja jeg har også lest en del om den praksisen Lars nevner, men det var på svensk side av Finnskogen. Det var av praktiske hensyn. Det var jo slik at man skulle begraves innen en uke, men tele i bakken gjorde det umulig å grave en grav vinterstid. Men bakdelen med denne praksisen var at det tross alt var bedre å frakte liket på vinterstid på slede over islagte vann, enn å vente på at snøen og telen hadde gått.Veien til kirken ble i mange tilfeller mye, mye lenger.Jeg ser av artikkelen til statsarkivar Sandberg at nevne Ligvognselskab besluttet den 11.april 1829 å gå til innkjøp av en likvogn som 'Paa Hjul skulde være 2,90 Meter høi'Den ble brukt i mange år, men ved en anledning i 1844 ble vognen for liten. Dette fordi liket var meget stort og 'omfattende' !!Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.