Gå til innhold
Arkivverket

[#51269] Karoline Hansen, Tvedestrand, hvor døpt og gift?


Gjest Torbjørn Steen - Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen - Karlsen

Randi Karoline ble født på gården Birketvedt i Fjære 29. mars og døpt 16. april 1905. Uekte.Far: Ungkar og Jernskibsarbeider Reinert Andreas Pedersen Trålum, født 19. september og døpt 15. oktober 1882 på Trålum i Fjære sogn. Sønn av Los Peder Andreas Knudsen Trålum, født 1819, og Anne Reinertsdatter, født 1839.Mor: Karoline Hansen, født 1884. Fra Tvedestrand står det i 1905.Randi ble satt bort til min morfars bror og kone som ikke hadde andre barn. Dette skal ha vært i 1905/06 i Fevig, der min morfars svigerinne var veninne med Karoline Hansen. Grunnen til at Randi ble satt bort, var at Karoline hadde truffet en kleshandler, vistnokk i Arendal sies det. Han ville ikke ha med Randi og hun ble satt bort. De skal ha blitt gift 1905-1908, men finner dem ikke. Vet noen om hvor dette skjedde. Kleshandleren ble velstående og fikk minst to sønner. Kan denne kleshandlerens navn ha vært Abrahamsen????Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen - Karlsen

Kjempeflott. Hvilken bok fant du henne i? Hun var døpt i Tvedestrand???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser at det er ministerialbok nr. 10 for Holt (1872-1885). Det er naturlig, siden Tvedestrand først fikk egen kirke i 1885. Før det hørte byen/ladestedet til Holt sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen - Karlsen

Kjempeflott. Da skjønte jeg den. Da er det om noen kjenner til denne kleshandleren og hvor de eventuellt kan være gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen - Karlsen

Tusen takk for ekteskapet også. :-))) Det går fort og jeg registrerte ikke den med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her fant jeg vel i hvert fall Karoline Hansen Lilleholt, f. 1884, utflyttet fra Tvedestrand til Fjære prestegjeld i 1902 (utflyttingen registrert i 1911). Se første linje: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen - Karlsen

Takk igjen.Når det gjelder Karoline Hansens ekteskap med kleshandleren i Arendal, så har jeg et brudebilde av dem. Dette er tatt hos fotograf Waaland, Fevig står det på bildet.På det bildet står det at han het Torkildsen. Dette ekteskapet må ha blitt inngått 1905-08. Nå har jeg endevendt alt som finnes av kirkebøker, men finner ikke noe.Hjelp, hvordan kommer jeg videre. Finnes det noe om de som hadde egne forretninger i Arendal, bl.a. klesforhandlere???.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har også flere bilder tatt av fotograf Waaland (bl.a. av min farfar, som rundt 1910 arbeidet på Fevig Jernskibsbyggeri). Dersom det er brudebildet du har, ville jeg jo tro at de er gift enten i Fjære eller Grimstad. De kan jo også være borgerlig viet (eller ha vært dissentere)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg fant nettopp en vielse i Fjære, som vel må være interessant: 25/11 1911 giftet landhandler på Fevik, Bernhard Martin Bertelsen, seg med tjenestepike Karoline Hansen, f. i Tvedestrand. Ektemannens navn og vielsestidspunktet er riktignok litt 'ute av fokus' i forhold til din etterlysning, Torbjørn, men det må da være den samme Karoline Hansen? Se l.nr. 12: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her har du Bernhard Bertelsen med foreldre og søsken på Fevik i 1900: Lenke. Da arbeidet han altså (i likhet med faren) på jernskipsverftet.Før 1911 har han altså etablert seg som landhandler. Han er, ser vi videre, ikke fra Arendal, men f. i Bergen. Han kan selvsagt også ha oppholdt seg en periode i Arendal, og det kan jo hende at han senere begynte å handle med klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har tatt en kjapp titt etter eventuelle barn, og så da at datteren Bergljot Konstanse ble født på Fevik 10/4 1913. Faren kalles da kjøpmann.Vi nærmer oss raskt mulig nålevende personer, så jeg velger å stoppe der, men den skannede kirkeboka for Fjære går jo fram til 1922...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kjempeflott Oddbjørn.Ja, her er det nok flere sannheter i familien som står for fall. At det er Karoline er det ingen tvil om. Jeg har funnet et annet sted i tidligere familiehistorie og der er det skrevt at Karolines mann het enten Abrahamsen, Torkildsen eller akkurat Bertelsen. Det kan jo hende at han avanserte til kleshandler, men akkurat nå er det altså en landhandler Bertelsen.I gamle notater står det at de fikk minst en datter og to sønner, så nå skal jeg begynne å sammenligne og sjekke om jeg finner flere barn.Tusen hjertelig takk. Min mors kusine var alltid litt reservemor for meg og et utrolig snilt menneske, så i en eventuellt slektsbok skal verden få vite alt om hennes familie. Slik at alle antagelser og hvissomatte blir ryddet av banen.Hjertelig takk. :-))Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Da har jeg funnet en sønn og en datter til.Er det noen som vet om det finnes noe gårds og slektshistorie - bygdbok om Fevikområdet, eller om det kan stå noe om landhandler Bernard Bertelsen noe sted???Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anne Tone Aanby har skrevet to bind Fjære bygdehistorie, men så vidt jeg husker, er ikke Fevik behandlet i dem.En aktiv kar her i forumet, Jarl V. Erichsen, er Fevik-ekspert - og han er vel medansvarlig for denne hjemmesiden: Lenke. Kanskje du finner noe av interesse der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Så spennende. Nå har jeg lagt disse to siste personene ut som eget emne. Da venter jeg med lengsel og smerte på om du kan finne noe. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Så spennende. Nå har jeg lagt disse to siste personene ut som eget emne. Da venter jeg med lengsel og smerte på om du kan finne noe. Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Losen og hans hustru i 1875??LenkeMen her står vi kanskje overfor en situasjon der 'din' ane var utenfor ekteskap...?Tar gjerne kommentarer hvis dette ikke stemmer. Jeg ser du har 1819 som fødselsår, men der er ingen med det navnet som er notert i klokkerbok for 1819. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Det der blei for lyst på min maskin. Kan du lese hva som står der???.jeg ser.Knud .a...sen Traalum og M..... Pedersdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.