Gå til innhold
Arkivverket

[#51278] Hjelp til tydning av tekst i kirkebok, Grønland


Gjest May Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest May Bjerke

Følgende bilde er fra en dåp i Oslo og under anmerkning tror jeg det står det følgende:v. Grønland 24/9-1911Tror v. står for viet og at dette refererer til foreldrene at de ble viet på dette tidspunkt og sted. Kan noen bekrefte at det skal være 'viet' og så er neste spørsmål hvis det er 'viet', hvorfor finnes det ikke noen kirkebok over viede for Grønland i 1911 da denne starter på 1912. Hvor kan de evt. være viet.Mange takk for alle svar på denne 'nøtten'. Hilsen May.

bilete3128.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Det er en mulighet. Ifølge riksarkivet sine sider starter lysningsbøkene fra 1912 for Grønland. Kan det være at boken ikke er levert inn til riksarkivet eller at vielsen ble ført i en annen kirkebok. Hvor skal man evt. lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Synes dette blir litt for dumt, beklager.Håper noen andre har mulighet til å bidra med erfaring. Spørsmålet gjelder selve kirkeboken for Grønland og lurer i den anledning på om det er noen som vet om kirkeboken med viede for 1911 er blitt borte på en eller annen måte.Det finnes viede t.o.m. 1906 deretter er neste vielse 1912. Vielsen i 1912 ser slik ut: LenkeVielsen begynner på nr. 93 i 1912, synes dette virket litt rart og hvorfor har ingen blitt viet i 1907-1911 i Grønland.Håper noen vet noe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kirkeboken over viede Grønland etter 1906 er nok fremdeles på menighetskontoret.Ser av oversikten til Statsarkivet i Oslo at den ikke er innlevertVielse 1912 som det henvises til er en Lysningsprotokoll ikke Kirkebok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Hei og takk for svar.Vil denne kirkeboken (evt. lysningsprotokoll) bli innlevert til Statsarkivet (trodde det gikk automatisk etter så så mange år). Er det vanlig å ta kontakt med menighetskontoret for å få se i kirkeboken.Det er alltid artig å finne igjen slekta.Mange hilsner May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hva heter de foreldrene som angivelig ble gift i 1911? Ser at Else etterlyser det samme (5) så derfor er det vel ingen grunn til å holde navnene for deg selv, May?Ellers synes jeg ikke Auds innlegg (4) var så dumt, jeg. Vi snakker tross alt om nabokirker med noen hundre meters avstand.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

Nei, tanken er ikke dum den. Dette var mer et generelt spørsmål om kirkeboken.Har selv gått igjennom flere av kirkebøkene som ligger der, men har ikke klart å finne dem.Personene som giftet seg i 1911 skal være Arthur L. Bye og kone Hulda S. Det er fint for all hjelp man kan få, men jeg tror ikke de ligger i de andre kirkebøkene.Hilsen May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Lindaas Kolstad

Hei May! Her på Brukerforumet er folk utrolige hjelpsomme og kreative. Du må derfor regne med (som en stor bonus!) at et innlegg her blir tolket og utprøvet med stor bredde. Det er slik vi får hjelp via veier vi kanksje ikke selv har tenkt på eller har tilgang til. Det er derfor uklokt av deg å kalle det dumt når noen faktisk har lagt seg i selen for å finne løsninger for deg. Slik jeg forstår ditt innlegg ønsker du kun hjelp til å finnne kirkeboken og ant gjøre oppslagsjobben selv. Det er helt ok, men neste gang er det lurt å spesifisere dette tydeligere fra starten av! Og hadde jeg vært deg hadde jeg likevel takket for all velvillig hjelp fra ivrige initiativtagere .. kanskje du plutselig ikke trengte den boken du først trodde du måtte finne! Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.