Gå til innhold
Arkivverket

[#51279] Söker föräldrarna till Olof Nilsson Vollen ifrån Vormedahls annex, född 1777


Gjest Ulla Bagge
 Del

Recommended Posts

Gjest Ulla Bagge

1807 gifter sig Olof Nilsson Vollen i Orsa, Dalarna i Sverige. Vigselboken uppger att han hade 'Preste Attest ifrån sin födelseort och Fädersland' och det står att han var från Vormedahls annex i Norje. Han var född 1777 enligt husförhörlängder.I Avaldsnes dopbok 1777 på sid 132 finns OLE döpt 31 aug. fader Niels Myglebust. Är det rätt person?Jag skulle också gärna vilja veta mer om Vormedal och om det finns några uppgifter om utflyttade därifrån i slutet av 1700 - början av 1800.Tacksam för alla uppgifter om nämnde Olof Nilsson Vollen.Med vänlig hälsning Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom Olof Nilsson var tilknyttet gruvevirksomhet, så tror jeg Vormdal i Orkdal i Sør-Trøndelag, kan være noe som er verdt å gå videre på. Denne delen av Trøndelag + Røros var selve kjerneområdet i Norsk gruveutvikling på den aktuelle tiden, og det var ganske sikkert stor trafikk (begge veier) over kjølen. (En [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=94&filnamn=f11638&gardpostnr=92&personpostnr=1908&merk=1908#ovre>Lenke som bare viser hvem som holdt til på stedet i 1801. )Jeg er ikke i stand til å finne noe sokn i Norge med et annex som en gang skal ha hatt navnet Wormedahl. (men jeg vil ikke utelukke at det kan finnes).En utvandring fra Karmøy i Rogaland til Orsa i Dalarna virker noe spektakulær, men muligheten for at Niels Myglebust (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tack Iver för länkarna och uppgiften att det finns ett Vormdal i Orkdal! Jag hade bara lyckats hitta detta Vormedal i Rogaland. Om Olof Nilsson var gruvarbetare vet jag inte. I Orsa Finnmark är han nybyggare och 1825 flyttar familjen till Ljusdal i Hälsingland och då är han bonde.Jag har hela tiden tänkt att VOLLEN är ett norskt namn. Första gången jag träffar på det är i vigselboken 1807. Har inte hittat när han inflyttade till Orsa. Det finns också med när femte barnet föds 1816. Gårdsnamnen i Dalarna brukar stå i början av namnen. I Ljusdal heter han bara Olof Nilsson. Gården där han levde kom att kallas Baggens och några av barnen tog det som efternamn medan andra hade patronymikom.Nu ska det bli spännande att leta vidare i Sör-Tröndelag.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tror at man i dette tilfellet skal holde mange muligheter åpne. Men at VOLLEN kan se ut til å være et sted i Norge er interessant. I Orkdal (Ørkedal i 1801) har vi for eksempel denne gården, Lenke , som ligger kun 10 km. fra Vormdal. Men det finnes mange gårder (særlig i Midt-Norge) som heter Vold/Volden (i forskjellige skriveformer).Vet du forresten om det fantes andre nybyggere i Orsa Finmark som kom fra Norge ??Og så en liten ting til slutt vedr. stedsnavnet Wormedal, der første ledd er Vorm/Vorma.Det finnes to elver (av betydning her) i Norge med ette navnet. A: Sideelv til Orkla i Sør-Trøndelag. Vormdal i innlegg 2 hører hjemme her. B: En ca 3o km. lang elvestrekning mellom Mjøsa (Norges største innsjø) og Glomma (Norges lengste elv). Jeg har ennå ikke hørt noen kalle denne 30 km. lange strekningen for Vormedal, men språklig sett burde det vært mulig.Men jeg tror neppe det finnes noe annex i Norge med navnet Wormedal, så her foreligger det antakelig en feil-opplysning eller en feil avlesning av kirkeboka. Det siste vet du antakelig selv best om selv, men skulle du være i tvil, - så sjekk opp en gang til.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Jag håller med att man ska hålla många möjligheter öppna. Då jag sökte vidare på Digitalarkivet fann jag t.ex Ole Olsen Vollen 48 år i 1801-års telling i Sundal prestegj i Möre o Romsdal. Han är jordlös huusmand och skulle ju kunna ha en bror Niels, som kan vara fader till Olof.På kartan har jag väster om Trondheim hittat en plats Vollen vid Hemne Fjord. På Orkdal Histoielags sidor har jag hittat en gård Vormdal osv.Nu ska jag 'börja från början igen'. Har beställt abbonnemang på Genline och ska se om jag kan få ytterligare ledtrådar ur Orsa-böckerna. Hur vanligt det var med norska nybyggare i Orsa Finnmark vet jag inte idag, men det kan jag kolla upp samtidigt som jag följer Olof. Om det inte finns ett Wormedahls annex i Norge så måste det vara en felupplysning. Det står helt klart annex. Jag ska försöka skanna in sidan ur vigselboken.Stort tack Iver för alla uppgifter och tips om var jag kan leta vidare! Jag återkommer när jag vet mer.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Bendiksen

Myklebust, MIDTPLASSET nr. 36. Nils Kristensen, f. ca. 1724, d. 1801. Gm. Helga Olsdtr., f. ca. 1728, d. 1807. Barn: a. Guro, f. 1769, d.s.å. b. Guri Kristine, f. 1771, gm Halvor Halvorsen, nr. 37. c. Kristen, f. 1775, d. s. å. D. OLA, f. 1777, døde samme år. Avaldsnes bygdebok II, side 391 Mvh Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

På Orkdal Historielags sider finner vi en søkbar base med konfirmerte etter 1800. 2.10.1803 konfirmeres en gutt ved navn Ole Jenssen Wormdal 15 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tack Ruth, för dom uppgifterna!Då behöver jag inte fortsätta följa upp den Ole jag hittade i Avaldsnes eftersom han dog späd.Kari, tack för att du försöker hjälpa mig! Du nämner Ole Jenssen Wormdal som är född ca 1788 och den jag söker heter Olof Nilsson Vollen född 1777. Jag kan inte se att det ska vara rätt person även om födelseåren kan vara fel. Fadern ska heta Ni(e)ls.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Beklager - matematikkcella mi er nok på ferie :-)Men feil innførsel av farsnavn i kirkeboka har vi mange eksempler på. Så vær åpen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Kari, ja du har så rätt i att det kan vara felskrivningar även på fadersnamn. Och dessutom kan ju barnet vara fött utom äktenskapet och ha mammans efternamn eller morfaderns patronymikon eller vara fosterson och ha fosterfaderns namn. Så det gäller verkligen att ha ett öppet sinne och jag ska titta mer på Orkdals historielags sidor. Den här mannen Olof Nilsson Vollen har gäckat mig länge och nu SKA jag hitta honom. Han hade 16 barn varav dom flesta blev vuxna och fick egna barn. Så det finns många ättlingar här i Sverige och jag vet flera forskare som är intresserade att hitta hans ursprung, så än en gång varmt tack för att du tar dig tid att hjälpa mig leta.Iver - angående andra nybyggare i Orsa Finnmark.Jag gjorde en förfrågan på Anbytarforum i Nättidningen Rötter och har fått svar från Torbjörn Näs som är en av de kunniga forskarna i området. Han säger att det finns en del som inflyttat från Norge. Dom har finskt ursprung och kommer från norska Finnmark. Tiden är före ca 1800. På 1870-80 talet inflyttade 2 personer. Dom är födda i Drammen resp Elverum.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dett blir vanskelig, men jeg prøver meg på en spekulasjon : Kan Oluf Nielsen ha vært en sør-same ??”Sør-samene” som hadde sine områder for reindrift og jakt/jordbruk på begge sider av grensen. Sør-samene ble i stor grad utover 1800-tallet bufaste bønder. Sør-samisk befolkning har vi i områdene med fjell i Trøndelag (og nordre del av Hedmark), og nordover til Salten i Nordland har sør-samene sine områder. Det vil ikke være overraskende om Orsa kan være et sør-samisk område på svensk side, da vi nå (i år 2007) har en norsk sør-samisk befolkning i traktene mellom innsjøen Femunden og riksgrensen (sørlige Jämtland/Härjedalen på svensk side)Vormdal i Sør-Trøndelag ligger i alle tett ved et typsk sør-samisk område. Hvordan er det med Orsa og nordre del av Dalarna ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Inlägg (5) om funderingar runt ev brorson till Ole Olsen Vollen så har jag gjort en ny förfrågan under Möre og Romsdal tema nr 51413.Iver! Medan jag sitter och skriver denna notis dyker din spekulation om sör-same upp! Det måste jag kolla upp med Orsa-kännarna!Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er vel denne Ole Olsen 48 år i Sunndal som det siktes til Lenke , men hans mulige slektsforbindelse til vår Olof Nilson må da være noe komplisert. Men også Sunndalen er innenfor det sør-samiske området, og siden han har Vollen-navnet (med identisk stavemåte) i navnet sitt, - så er han jo interessant. Men Sunndalsøra (gården) ligger helt nede ved fjorden, og det er temmelig langt til noen plass som kan kobles til Vormdahl..IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Iver Mosvold

Jeg har gjort noen undersøkelser om hvor ”Wormdals annex” (Olof Nilson/Ole Nilse sitt fødested). Det har aldri eksistert noe anneks i Norge med det navnet, men det vil være meget rimelig om det dreier seg om kirken på LØKKEN kobberverk i Orkdal i Sør-Trøndelag..Navnet på sognet er i dag SVORKMO (i Orkdal prestegjeld). Den gamle verks-kirken på Løkken ble erstattet med en ny i 1816/17 og den neste erstatningen kom i 1867. Den nåværende kirken kalles Moe kirke, og ligger på samme plass som verks-kirken, kun 3 km fra Vormstad.Det er en kirke i området som kalles LØKKEN kirke (fra 1926) men det er ikke den det dreier seg om her. Denne kirken ligger på tettstedet LØKKEN (kobbergruver) som nå ligger i Meldal kommune.Det ser ikke ut for meg at kirkebøkene for verkskirken på Løkken er lagt ut på nettet. Jeg finner heller ingen avskrifter av kirkebøkene på Family Search. Derimot er det et aktivt historielag i Orkdal, som kanskje kan hjelpe til å sjekke opp kirkebøkene.(Hvis de finnes !)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Bagge

Tack Iver för värdefull information om kyrkan i Lökken kopparverk.Jag har försökt hitta originalet till vigselattesten i Orsa för att se vad där står eller inflyttningsattest, men inte funnit någotdera. Däremot har jag bland flyttningsattesterna i Orsa HII:1 övrigt 1761-1869 (onumrerade sidor men för den som har tillgång till Genline är GIDnr 161.49.110900 bild 259) funnit en dopattest: 'Nybyggaren Olof Nilssons och dess Hust. Anna Ersdr i Sandsjö och Orsa Sockn, dotter KARIN är född d 18 febr och döpt af undetecknad d 7 april' 1817. därefter följer uppgifter om faddrarna från Fogelsjö (Mora socken) som inte var närvarande själva utan deras ersättare från Voxna (Hälsingland). De var en Herrgårdsfröken o en vice Pastorska, en kolare och en Mästersvens Hustru. Attesten utfärdad av vice Pastor Pehr Hagström.Att dopet skedde i Voxna framgår inte vid inskrivningen i Orsa födelsebok. Så kan ju även vara fallet vid de tidigare barnens dop fast attesterna försvunnit. Det första föddes 1807. Voxna hade ett järnbruk grundat 1728 - senare skogsbruk.Jag tänker mig att Olof Nilsson Vollen har någon koppling till Kolaren och Mästersvenshustrun vid bruket. Kanske kan han själv ha arbetat i Voxna. Och dessa nya uppgifter gör ju att kyrkan i Lökken kopparverk blir ännu intresantare. Jag ser att Orkdals historielag nyligen har lagt ut fler dopböcker men tyvärr bara fram till 1776 - året före 'min' Oles födelse. Nu tänker jag leta lite till i Orsas, Voxnas och även Svegs böcker för att se om det finns fler uppgifter i t.ex dopattester.Mvh Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Morten Ringdal

Ulla, takk for email som jeg fikk idag angående mitt tema.Jeg har også fått litt tid i dag til å lete etter din Olof Nilsson, og jeg har 2 alternativer til deg:Alt 1: Vormedahls annex kan være det samme som Vormedal kirkegård i Hjelmeland i Rogaland, se: [url="http://www.disnorge.no/rogaland/kirker/hje_meny.htm>Lenke Det eneste som ikke stemmer er at det opplyses at denne kirkegården bare er ca 100 år gammel. Men det kan jo hende at det har vært et kapell/annex her tidligere. Scannede kirkebøker finnes tilbake til 1760, og i 1777 ble det døpt 58 barn, flere med navnet Ole/Ola/Olav som kan være det samme som Olof i Sverige. Disse finner du her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=1599 Sjekk også årene 1776 og 1778++ (Han kan være døpt når han var flere år gammel, helt opp til konfirmasjonsalder).Jeg har også gjort noen korte søk i FT1801 på kommunen 1133 Hielmeland i Rogaland, men uten noen gode funn (har funnet både Ole og Niels, men ikke full match): LenkeDu må sjekke dette nærmere, samt se på nabokommunene, da jeg ikke vet hvordan grensene var for over 200 år siden. Har også prøvd å søke på gårder med Vollen/Volden/Wollen i dette distriktet, men ikke funnet noen så langt.Vormedal kirkegård er også angitt i: http://www.tha.no/kirkerinorge1.htmAlt 2: Dette er et mer crazy alternativ, hva om Vormedalhs annex ikke er et kirke-annex, men et annex (=Husmannsplass) under er gård med navnet Vormedahl. I FT1801 finnes kun en slik gård i hele Norge: Wormedahl i kommune 1914 Trondenæs i Troms: Lenke Jeg fant ikke noen opplagt match her (ei heller på Vollen/Volden/Wollen), men sjekk litt mer på dette alternativet også. Det var jo mange som flyttet fra Finnmark og Troms til Orsa Finnmark på 1600 og delvis 1700-tallet. Kanskje reiste din Olof Nilsson til noen av sine slektninger ?----- Tips: Kommuner og kirkesogn har endret seg mange ganger, en oversikt over dette finner du her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.