Gå til innhold
Arkivverket

[#51285] Liten pike reist til Amerika med nabofamilie uten foreldrenes viten.


Gjest Inger Eik
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eik

Jeg prøver å hjelpe en amerikansk bekjent, og har følgende opplysninger:'Gramma was born Trina Marie Granberg (or Grandberg?) on 11 Jun 1887 in Bardu, Troms, Norway. Her parents were Ivar Johansen Granberg and Anne Marie Larsdatter.The story according to what Gramma found out was that Anne (her Mother) was in labor and Ivar took Trina, then 3 years old, to a neighboring farm until the delivery was over. While she was there, the family decided to relocate to Canada and settled in Northern British Columbia. According to everyone I've spoken to, this was not unknown in those years since farms then were seperated by some distance.'Jeg prøver å finne ut hvilken vei de reiste, og hvem denne nabofamilien var, men jeg har ikke funnet noen som matcher i databasen over utvandrede fra Målselv og Bardu, heller ikke over andre havner i Norge. Derfor lurer jeg på om det finnes liknende passasjerlister for svenske eller finske utvandrerskip, da de jo muligens kan ha tatt den veien. Kan noen hjelpe? :-)mvh, Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Jeg har sett de sidene som refereres her. Det er nettopp den personen som har laget slektssidene jeg prøver å hjelpe. Først og fremst er han interessert i å finne ut av hvorfra hans bestemor reiste til Amerika og med hvem.Det er heller ikke alle opplysningene på slektssidene hans som er korrekte. Det er en annen ting vi prøver å få rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvordan kan et 3 år gammelt barn vite alt dette. Det høres ikke helt sannsynlig ut. Hvordan kan en familie bare ta med seg et ekstra barn sånn uten videre. Hva med billett og penger til det. De kunne vel levert barnet tilbake eller til noen andre om tiden var så knapp. Moren til barnet kan vel neppe ha holdt på i en uke med å føde barn 2.Jeg skal ikke si at det ikke er sant, men jeg synes det høres litt uvirkelig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Hvordan det kunne skje i det hele tatt er ikke godt å vite. Men det skjedde altså. Trine Marie fikk vite dette da hun var 15 år, antakelig av de som tok henne med seg. Hun skal ha blitt i den familien bare lenge nok til at hun kunne stå på egne ben, og deretter reist sin vei og kuttet all kontakt. Hun fikk en Norges-reise i gave av sine egne barn da hun var en eldre dame, så hun møtte noen av sine søsken (det var visst 10 av dem, og hun var eldst) og fikk vel vite detaljer som ikke 'adoptivforeldrene' hadde kunnet fortelle henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, lenken i innlegg 2 til familien i 1900-tellingen var riktig en stund, men nå er det en helt annen familie her. Lurer på hvordan og hvorfor dette skjer. Har også erfart at permanent sidelenke til skannet kirkebok opphører å være aktiv etter en tid. Merkelig!Kan det være søsken av mannen eller konen som har tatt barnet med? Hvor og hos hvem vokste Trine Marie opp? Det burde vel være mulig å finne det ut. For et eller annet slektsforhold tror jeg det må være. Enig med Berit, man reiser ikke sånn plutselig til USA med et fremmed barn.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berit - eg tenkte akkurat det same. Etter å ha hatt slektskontakt med ein del amerikanske familiar har eg fått servert ganske mange historier om korleis familien kom til landet, og ein dal av dei er mildt sagt fantasifulle. Det kan vere vanskeleg å etterprøve slike historier, men eg har i minst eitt døme på at det kan gjerast:Ein familie med 8 born emigrerte. Dei var fødde med 1 1/2 - 2 år mellom alle, bortsett frå eit tomrom mellom nr 4 og nr 5.Familiehistorien i USA fortalde at der var ei jente der, men at ho vart att i Noreg saman med den eldste broren, fordi foreldra ikkje hadde råd til fleire bilettar.Grundig tråling av kyrkjebøkene viste eit dødfødt barn, kjønn ikkje oppgjeve i tomrommet, og ingen teikn til nokon eldre son. (Dei to eldste gutane som emigrerte var oppkalla etter bestefedrene sine slik skikken var).Så det er all grunn til å vere litt på vakt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Berit - eg tenkte akkurat det same. Etter å ha hatt slektskontakt med ein del amerikanske familiar har eg fått servert ganske mange historier om korleis familien kom til landet, og ein dal av dei er mildt sagt fantasifulle. Det kan vere vanskeleg å etterprøve slike historier, men eg har i minst eitt døme på at det kan gjerast:Ein familie med 8 born emigrerte. Dei var fødde med 1 1/2 - 2 år mellom alle, bortsett frå eit tomrom mellom nr 4 og nr 5.Familiehistorien i USA fortalde at der var ei jente der, men at ho vart att i Noreg saman med den eldste broren, fordi foreldra ikkje hadde råd til fleire bilettar.Grundig tråling av kyrkjebøkene viste eit dødfødt barn, kjønn ikkje oppgjeve i tomrommet, og ingen teikn til nokon eldre son. (Dei to eldste gutane som emigrerte var oppkalla etter bestefedrene sine slik skikken var).Så det er all grunn til å vere litt på vakt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide
Lenke - her er giftemålet mellom Trine Maries foreldre. Den eldste sønnen Johan er ført som uægte, foreldrene gifter seg i 1884.IE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant denne familien som emigrerte fra Målselv. Det rare er at det finnes ingen gård der som heter Uls...., og barna finner jeg ikke døpt der heller. Ang. gårdsnavn så kan det jo være et plassnavn. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Fant dem etterpå. Iver Ingebrigtsen Ulsæt på Jevningen og Ingebor Karoline Bersvendsdt. og de fikk en datter Marit som ble døpt i Bardu. Så da er det jo bare å glemme dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Hei!Hmm, kanskje dette er riktig?På '1901 Census of Canada' (gj. ancestry.com) finner jeg en Trina Severinsen f. 1887 i Norge. Hun bor i Burrard, British Columbia sammen med Efrain og Caroline Severinsen.'Emigranter fra Trondheim..' viser dette:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=EMITROND&gardpostnr=70731&merk=70731#ovre>LenkeHer ser vi at Efrain og Karoline fra Ibestad reiser 20.7.1892 sammen med barna Anna, Joacime og Maria (4 år).Folketellingen fra 1875 viser familien bosatt i Ibestad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Kjønigsen

Finner en Caroline Margrete f. 7.des 1847, døpt 23 juni 1848 (kilde 'Bardu i Målselv 1832-1850'). Foreldrene hennes var Johan H. Carlson Granberg og Anne M Andersdatter. Ivar (døpt Iver) ble døpt 25.juni 1855 (uekte; kilde 'Bardu i Målselv 1851-1877'). Foreldrene hans var Johan Carlsen Hammersletten og pike Mari Iversdatter.Så Ivar og Caroline var halvsøsken?mvh Lisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Lisa, det der kan kanskje være de rette! Da må i såfall Trine Marie være den Maria som er oppført med samme etternavn som denne familien. Jeg får kontakte han jeg prøver å hjelpe og se om disse navnene virker kjent.Takk så langt iallfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Lisa, et spørsmål: Hvordan får man tilgang til 1901 census for Canada? Jeg ville gjerne videresende en lenke, hvis det er mulig.Og det stemmer at Karoline og Iver var halvsøsken, så det er mulig du har klart å løse gåten! :-)Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddrun Thomassen Flovik

I kirkebok for Ibestad, utflyttede 1892 finner jeg familien Severinsen. De hadde bare barna Anna og Joakime, så det bekrefter vel at det med stor sannsynlighet er det Trine Maria som er med i emigrantlista.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, de kunne vel ikke oppføre henne som datter der de flyttet ut, for det var sikkert noen som visste at hun bare var på besøk.Kanskje de egentlig hadde planlagt å avlevere henne på veien, men at omstendighetene ikke gjorde det mulig. Vel, dette er selvsagt ren spekulasjon. Barnebarnet til Trine Marie, som jeg altså har kontakt med, vet iallfall ikke noe om hva som egentlig skjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg tror også denne historien har fått noen ekstra svinger bort fra det egentlige hendelsesforløpet. Jeg ville tippe det var en adopsjonshistorie her. Om det var en ofisiell adopsjon eller en mor som ber halvbroren ta med seg barnet til bedre steder, er det ikke godt å tippe noe om. Kanskje kommunearkivet i Målselv (eller Bardu dersom det var skilt ut som egen kommune) har svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.