Gå til innhold
Arkivverket

[#51288] Mary Ann Maxwell, f. ca. 1824 i Skottland, levde i Trondheim.


Gjest Hans Jacob Brinchmann
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Kjenner noen Mary Ann Maxwells skotske aner? Hun er født ca. 1824 i Skottland og ble gift med William Anthony Stevenson, f. 1820 i Durham, England, d. 17.07.1881 i Trondheim. De kom til Trondheim og bodde på Bakklandet. Han var maskinist og lokomotivmester og deltok i etableringen av Trondhjem-Størenbanen. Hun bodde i 1900 i Christiania hos sin svigersønn Eyvind Maxwell Stevenson Sølsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har duvel Mary Ann Maxvell i 1900 hos svigersønnen? LenkeHer er fødselsår nevnt 1834?Litt vanskelig med søking om du ikke vet sikkert fødselsår. Ved søk i mormonerdatabasen finnes det flere med samme nevn født i Skottland ca 1824, men du trenger nok flere fakta for å søke hennes aner.Har du funnet vielsen med William Stevenson, mulig foreldre er ført der?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Takk for hjelpen, Gunn. Fødselsår 1834 var ny for meg. Jeg har ikke funnet vielsen med William Stevenson - trolig ble de viet i England eller Skottland. Mvh Hans Jacob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel svigersønnen, Even Larsen Stølsnæs i 1865 hos foreldre i Møre og Romsdal , Veø? Lenke Mulig det går an å finne hva Evens hustru het, og når hun ble født? Skal også se om jeg greier å finne vielsen til Mary.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er da vel en sønn døpt , som nevnt av Astrid: LenkeLitt problematisk å finne rett Mary Ann, når en ikke vet ca fødselsår eller om hun er født England ?Det er så mange med Maxvel som etternavn og fornavn Mary.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Jacob Brinchmann

Stor takk til dere begge, Gunn og Astrid, for god hjelp! Det er ikke lett når folketellingene oppgir forskjellige fødselsår for Mary Ann: 1865: 1826, 1875: 1827, 1900 T.heim: 1824 og 1900 Kr.ania: 1834! At navnet er skrevet Merian og Marian er vel bare en fornorskning. Ja, det er mange Maxweller (og Maryer), og jeg lurer på om Skottland er riktig. Familien kan være flyttet til England før hun ble født. Min tante fortalte at 'William kom til Norge med sin skotske kone', så familien hennes kommer kanskje fra Skottland? Ja, Ja, Charles Randall (Randolf) er en sønn, og Nikles (Nicholas) er født i Trondheim (min oldefar). I folketellingen 1875 står at William er født i Philadelphia - det er i/ved Durham, der hans eldre bror Randal,f. 1819 var Mayor of the City of Durham 9.11.1873 og 9.11.1876

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Jeg har selv ingen erfaring med å søke etter slekt i England/Skottland, men det finnes uhyre mange temaer med gode råd her i forumet. Derfor ta en kikk på tema 39026, hvor det er lenker til nettsteder med fri adgang til søk i folketellinger og kirkebøker i England og Skottland. Dette er lagt inn av frivillige og derfor langt fra komplett.For meg ser det ut til å være et par William Stevenson og Mary Ann Maxwell som giftet seg i Alnwick Northumberland i 1849. Du får prøve selv og se hva du finner. I hvert fall må du bestille certificate fra et eller annet National Archive for å få se det som står i kirkeboka.Til slutt lenke til din oldefars dåp i Bakke kirke 26/12-1850. Ikke lett å se skrifta her, den er så avbleket: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Mary Ann Maxwells angitte fødested i 1875 'Togstan' tror jeg kan være Togstone som ligger ved, kanskje i Newcastle i Northumberland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.