Gå til innhold
Arkivverket

[#51289] Meisfjord i Leirfjord,


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Ole Olsen, f.c. 1756, fra Oldernes i Hemnes bosatte seg i Meisfjord i Leirfjord, Helgeland. - Det må være han som i 1801 tellingen er oppf. som å være 48 år. - Han var da g.m. Karen Olsdr. - Er det noen som vet noe om henne ? - Likeså; Hvor bodde hans sønn Ole, oppf. som 15 år i 1801 tellingen.- Altså f.c. 1786 og hvem var han gift med ? --Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Hvor Ole Olsens kone Karen Olsdatter er fra skulle vært kjekt å vite. Jeg har at Ole og Karens sønn Ole Olsen 15 år 1801 ble gift med Barbro Olsdatter og at de ble boende i Meisfjord, det er skifte etter Ole 1845.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Solveig. - Her er det åpenbart noe som ikke stemmer. - Jeg får ta det andre veien. - I en nyss utkommet bok, var det fremsatt at den Nils Olsen, Ytre Leines som var g.m. Beret Martha Corneliusdr., skulle være sønne-sønn av den 1. Ole som kom fra Hemnes. - Nils er ikke med i det skiftet du nevner. - Han kan vel heller ikke være sønn av den Ole Olsen som var 15 år i 1801, da jeg ser nu at han (Nils) er oppf. som 72 år i 1865. Altså da f.c. 1793. - Altså må han være sønn av den Ole som er 48 ved 1801 tellingen og g.m. Karen Olsdr. - Den Ole som var g.m. Barbro Olsdr., må da være broren til Nils. - Altså må Nils være sønn og ikke sønne-sønn av den Ole som kom fra Hemens. - Konen Karen kan jo forsåvidt ha vært 'medbrakt' ? - Synspunkter ? - Mvh. Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Alf!Dine antagelser stemmer Alf.Nils Olsen som giftet seg 24.okt. 1824 med Berit Martha Corneliusdatter står det i innrulleringsmantallet opptatt på Sandnes mai 1824 at han er 29 år (f. ca.1795) og født i Meisfjord så han må jo være sønn av Ole Olsen fra Hemnes.Jeg har ikke sett at disse to Nilsene er en og samme person, så takk for at du tok opp spørsmålet.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Vedr. Karen Olsdr., g.m. Ole Olsen Meisfjord. - Det er en Karen Olsdr., som er dr. av Ole Arntsen Meisfjord, oppf. i farens skifte 1786 og da som 24 år og i tj. på Glein. - Vel, alderen blir jo da noe feil, ettersom Ole Olsens kone er oppf. som 49 år i 1801 tellingen. - Men det kunne jo gitt en forklaring på hvorfor Ole havnet på Meisfjord. - Eneste mulighet til å finne noe om dette, er vel da kirkebøker, vedr. giftemål og evt. barnedåp og faddere. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Karen Olsdatter som du nevner over er vel noen år eldre. Hun er vel fra 1. ekt til Ole Arentsen med Anne Knursdatter som det er skifte etter i Meisfjorden 1862, og her er Karen 3 år. Hvis ikke denne Karen døde og han fikk en datter i 2. ekt. med Christianna Tanche Pedersdatter, det har jeg ikke sett på.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Edvardsen

Hei begge to Skal prøve å hjelpe dere litt. Ole Olsen kom som dere antyder fra Hemnes. Karen Maria Olsdatter kom også fra Hemnes, Nedre Leiren og er datter av Ole Jonsen og Maren Gullesdatter, Det sies i notater jeg har fra Statsarkivet at Ole skulle være halvt same. De fikk 5 barn som følger: Ole Olsen f. 1786 gift med Barbro OlsdatterJohannes Olsen f.1787, d. ugift 1809Daniel Olsen f. 1789 gift Maren Jacobsdatter, men hadde et uekte født barn med Idde Jonasdatter i 1821Elias Olsen f. 1791 gift 2 ganger først med Lavina Ingebrigtsdatter i 1819, dernest med Ane Bergitta Pettersdatter 2.aug 1840Nils Olsen f. 1794 gift med Marta Corneliusdatter (de hadde 9 barn)Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Svein. - Mener du da at det var Ole Jonsen (vel f.c. 1718, bos. på br.1 Ner-leiren.) eller Ole Olsen som var halvt same ? -- Mvh. Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Svein!Tusen takk skal du ha, det var greit å få fødested på Karen Olsdatter. Det barnet Daniel hadde med Idde Jonasdatter hadde jeg heller ikke.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.