Gå til innhold
Arkivverket

[#51290] Forfedre til Jens Larsen f. ca 1782 og Margrete Andersdtr. f. ca 1787, Ringsaker


Gjest Hill-Gunn Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiJeg har endelig funnet foreldrene til min tippoldemor Maria Jensdtr. som ble født/døpt i Vang/Furnes i Hedmark, men som siden flyttet med foreldre og noen av sine søsken til Åfjord i Sør-Trøndelag. Jeg har før etterlyst henne i Sør-Trøndelag, siden hun i Åfjord føder min oldefar. (Nr. 12) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050607020727.jpg>Lenke Takket være mye hjelp i tema 43610 Lenke vet jeg nå at hun kom fra Hedmark.Dette er hva jeg vet om hennes foreldre og søsken. Hennes foreldre Jens Larsen og Margrete Andersdtr. blir gift 21.okt. 1812 i Ringsaker Lenke og Maria blir døpt 24. feb. 1822 Vang/ Furnes Lenke Her er dåpen til hennes søsken som alle blir døpt i Vang/ Furnes. Anders 28. jan. 1816 Lenke John 29. aug. 1819 Lenke Jens 20. jun. 1824 Lenke Johanne 20. apr. 1829 Lenke En eldre bror Christian blir døpt på Østre Toten 3. okt. 1813. Både ved hans dåp og foreldrenes giftemål er bosted oppgitt å være Lille Ringsager-Eyet Jens Larsens døde i Åfjord 28/12 1852 i en alder av 70 år, (nr. 2) Lenke må da være født ca 1782Når Margrete Andersdtr. døde 22/11 1857 i Åfjord er alderen også 70 år (nr. 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Hill-GunnBare en liten tanke. I og med at sønnen Christian døpes på Toten kan det være at Margrethe er derfra men har reist til Ringsaker for å arbeide for der å treffe Jens og valgte og gifte seg der.Her er ei Margrethe Andersdatter født ca 1790 med sine foreldre og søsken på Toten i 1801 Lenke Årstallene i tellingene kan svinge med noen år + - Hun har en bror som heter Christian og morens far heter sansynligvis Christian.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei Marit :-) og takk for svaret.Jeg har også vært inne på tanken at Margrethe kan være fra Toten. Jeg har søkt på døpte i Toten 1781-87 uten å finne henne der. Ved giftemålet til Jens og Margrethe i 1811 står det at begge er fra L. Ringsaker- Eyet.Denne Margrethe Andersdtr. som er 11 år i 1801, er det ikke noe +/- med alderen. Jeg finner henne igjen når jeg søker på døpte i Toten 1788-93 Lenke ”Barn Margrethe f. 16/8 1790, døpt 22/8 1790 i BALCHE kirke. Far Anders Evensen, mor Katrine Christensdatter, bosted Borgen. Faddere Johan Schullerud, Even Grønn, Ole Sveen og Anne Balche”.Men, det er mulig det er en sammenheng her. Når Jens og Margrethes eldste barn Christian blir døpt i Toten 3/10 1813 har 4 av fadderne hans bosted Skjellerud, som kan være det samme som Schullerud i 1790. Som kirke står bare A.K. Merknader ved dåpen til Christian: Par: Jens Larsen og Margrethe Andersdtr. L. Ringsager-Eyet af Ringsaker PræstegjeldJeg har som sagt ingen kunskaper om dette området, men finner på kartet at Balke kirke ligger i Oppland. Lurer litt på hvilken kirke A.K er som sønnen Christian ble døpt i.Er det noen som kan gi meg ett hint om hvor Lille Ringsager-Eyet lå/ligger og hvor jeg kan finne det beskrevet i ei evt. bygdebok?Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heijeg søkte på ringsager... med g... og da dukket det opp en gård - under ourdahl prestegjeld og ulnees sokn.i oppland og en i ringsaker kan dette være til hjelp?mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei, ser vi på fadderene til Maria i 1822, så er Johanna og Malene Andersdøttere faddere. Disse kan være mulige søsken til Margrethe.I FT 1801 for Næss finner jeg detteLenkeMVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

HeiSå flott at du Rune Andre ”trør” til og hjelper meg igjen. Selv om det er et avvik på 3 år i f.h.t. når Margrethe dør 70 år gammel i 1857, tror jeg du kan være inne på noe der, Fant denne Margrethes dåp 23. jan 1891 på Næss [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070513030130.jpg>LenkeJeg har prøvd å søke i utflyttet fra Ringsaker i tidsrommet 1829-1841 for å se når familien flyttet, i håp om å finne hvor de kom fra, og hvor de dro, men uten resultat.Når jeg ser på dåpen til Jens og Margretes barn i f.h.t. oppholdssted, ser det ut til at de ikke hadde noe fast tilholdssted, men var gårdsarbeidere/ gårdsfolk og flyttet fra gård til gård. Det er kun ved deres vielse, Christian og Johannas dåp de har tilholdssted Lille Ringersakereie, ellers er det 3 andre tilholdssteder jeg ikke klarer å tyde. Siden de fleste barna er døpt i Furnes/ Vang må de ha holdt til for det meste der omkring. Når det gjelder Jens Larsen, finner jeg 2 som er ca 19-20 år i 1801 som kan være aktuelle. Lenke Og Lenke Ved søk i kb finner jeg disse 2 som muligens kan være de samme (22. april) Lenke Og (8. sep) LenkeFinner på Gjøvik og Toten slektshistorielag sin hjemmeside kart over området,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hill-Gunn Jensen

Hei igjenSer at det ligger mye opplysninger om familien Jens Larsen i kirkebøkene når barna blir døpt. Tror jeg har klart å tyde litt av tilholdsstedene deres v.h.a. dette. Ved Anders sin dåp i 1816 tyder jeg det slik at de er inderst på gården Bjerke (Bierke) i Furnes. Ved John sin dåp i 1819 er de gårdsfolk på gården Dobloug (Doblaug) i Furnes. Ved Marias og Jens sin dåp er de inderst/ gårdsfolk på gården Høysveen i Furnes, mens ved Johanna sin dåp er de på Lille Ringsagereie som må ligge i Ringsaker ett sted. Ser at denne Malene Andersdtr. som er fadder ved Marias dåp, også er nevnt som fadder til John. Likeså er Johanne Andersdtr. fadder til Jens. Så her tyder alle tegn på at Margrethe er deres søster og kommer fra gården Engeskov i Nes, (som jo ligger rett over Mjøsa fra Dobloug og Bjerke i Furnes). Men hvor kommer Jens fra mon tro? HJÆLP!:-)Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Hill-Gunn Jensen

Nei, nå står jeg bom fast med disse forfedrene mine fra Hedmark. Er det noen med tilgang til bygdebøkene for Nes, som kan se etter i bind 2, del 1 og 3 om det står noe om hvem denne Margrethe Andersdtr. født ca 1791 på gården Engeskov/ Engeskaug i Nes giftet seg med? Alle opplysninger er av interesse.Mvh Hill-Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Jeg har sett litt på problemet ditt og også undersøkt litt i bygdeboka. Kontakt meg på vasaasen(a)bbnett.no så skal jeg forsøke å oppsummere mine funn i løpet av helga.mvh Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.