Gå til innhold
Arkivverket

[#51291] Austråt borgen, våpenskjoldene


Gjest Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Gjest Niels Hegge

Har nettopp kommet hjem etter en 'slektsreise' gjennom Sverige til Sør- og Nord-Trøndelag. Jeg kommer til å legge en del bilder på Picasa Webalbum for almen beskuelse. Jeg kontakter også Kari Thingvold så hun kan legge en del i sin fine database over kirker. Men det blir først om noen dager når jag har fått sortert alt.Dette innlegget handler om mitt besøk på Austråt. Et praktfullt byggverk etter oppbygningen etter brannen. Porten er original og utsmykket med flere våpenskjold. Jeg forstår på de tidligere debattene om Austråt her at disse våpenskjoldene tilhørte Ove Bjelkes aner.Er det påvist hvile disse aner er og hvordan de er i rekkefølge?Hvorfor er Geddes våpenskjold plassert som det er? Våpenskjoldet på andre siden, uten tekst, hvilken familie er det?Niels Hegge

bilete3131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Flott, Niels!Jeg hadde også planer om å besøke Austråt, men fikk ikke tid.Våpenet til venstre tilhører slekten JUEL. Det er to armer som holder ei stjerne på hjelmen.Mh Arnstein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

De to som står like under Ove Bjelke, er vel foreldrene hans - Jens Ågesen Bjelke og Sofie Brockenhus. Til høyre for Brockenhus står Jul/Juel, Gyldenhorn og Lunge. Nr 2 til venstre for Bjelke er Gyldenløve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg er ingen ekspert her, men oppe på venstre side står da våpenet til Oves første kone, Maren Jensdtr Juel. På høyre side våpenet til andre kone, Regitze Ovesdtr Giedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei Arnstein,Takk for informasjonen. Da har jeg fått de store trekkene. Alle de mindre kan vel også forklares på samme måte. En imponerende forsamling. Så vidt jeg vet ingen av dem i direkte slekt med mine aner. Dessverre var det også for oss litt kort med tid der så jeg fikk ikke tatt nærbilder av de enkelte våpnene. Oppløsningen på det jeg har gjør det mulig å se noen detaljer om noen skulle ville se mer,så si ifra. Jeg legger med Kanes som er litt utydelig, men kan leses.Vi var på vei til ferjen til Storfosen der min tipp oldefar Niels bodde med sin Birgitte på midten av 1800 tallet. Med meg i bilen hadde jeg min Birgitta ;-) Også det ett interessant sted, men med noe nyere historie. En annen litt merkelig navnehistorie er at jeg her i Gøteborg samarbeider med Kildal, altså bare tjukke slekta.Jeg har en del kompletteringer til dine kirker som kommer senere.mvh Niels

bilete3137.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Harald Nissen har skrevet en artikkel i Heraldisk tidsskrift om våpenskjoldene på Austråtborgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.