Gå til innhold
Arkivverket

[#51294] Røros: Petronelle og Sofie Selboe, mor og datter, født hhv. 1885 og 1906


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Sofie ble født utafor ekteskap 18. september 1906 på Røros: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5329&idx_id=5329&uid=ny&idx_side=-11>Lenke (kvinner, nr. 49). Faren var daværende jernbanearbeider Søren Tørrisen fra Elverum, f. 1883, d. 1959. Han ble senere gift på annet hold og var i Canada en tur før han slo seg ned på Bergenskanten. Mora var telefondame Petronelle Jensdatter Selboe, født 1885. Sofie Selboe ble konfirmert i Røros 22. mai 1921: Lenke (nr. 16).Her er mora Petronelle i folketellinga 1900: Lenke. Og her er dåpen hennes: Lenke (kvinner, nr. 1). Jeg finner ikke Petronelle som gift eller død i hovedsoknet fram til 1925 (Røros klokkerbok 1906-25).Petronelles far, Jens, skrev seg vekselsvis 'Smed' og 'Selbo'. Han gikk bort 26. mars 1923:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Ronny.Jeg har sett i Rørosboka 4 s. 204 under hus 137 på Flanderborg med svært magert resultat. Om Petronille står det at hun ble gift med en Hans Persson, men ingenting om hvor og når. Sofie er overhodet ikke nevnt.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hei igjen, og takk for oppslaget i bygdeboka.Det viser seg at jeg overså Petronelles giftermål da jeg bladde i klokkerboka i går kveld. Etter innlegget ditt tok jeg en ny gjennomgang, og da åpenbarte følgende seg: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5329&idx_id=5329&uid=ny&idx_side=-238>Lenke (nr. 6, 1913). Petronelle og Hans ble gift i Røros 23. mars 1913. Hans var svensk. De fikk i alle fall ei datter i 1916 (Lenke) og ei datter i 1921 (Lenke)Det er trolig samme Hans Persson som er far til Olga Marie, født 3. januar 1913 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så de bodde på Flanderborg i 1921. Etter noe skumlesing fant jeg følgende under hus 152 Fl.borg:Hans Persson overtok huset etter en faster av Petronelle (Maren Kjerstine Smed). Hans og Petr. hadde følgende barn:Åsta, født 1913, gift med Otto UkkelbergMargit født 1916, gift med Olof Olofsson fra FunäsdalenAnna, født 1921, gift med Kåre J Johnsen fra GlåmosHelga, født 1925, gift med Kjell Presberg, DrammenPetronille Persson døde i 1963 87 år gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.