Gå til innhold
Arkivverket

[#51296] Peder Olsen og Ragnhild Tollefsdatter fra Nes, Hallingdal


Gjest Anna Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Nilsen

Har funnet disse i Oslo i 1865 og 1875-tellingene. I 1865-tellingen er hans navn oppgitt til Peder Olsen Jorde, f. 1816 i Hallingdal. Konen er Ranghild Tollefsdatter, f. 1815 i Hallingdal. I 1875-tellingen er han kalt Per Olsen Jorde, f. 1818 i Næs Hallingdal. Konen kalles Ragnhild Olsen, f. 1827 i Næs, Hallingdal. I 1865-tellingen har de foruten barna som er født i Oslo (og som jeg har funnet døpt der) også en sønn, Ole, som skal være født i 1851 i Hallingdal. Kan ikke finne deres giftermål og heller ikke Oles dåp i kirkebøkene for Nes. Kanskje leter jeg i feil kirkebok? Jorde er kanskje et gårdsnavn? Håper noen av dere som er lokalkjente kan hjelpe med hvor jeg kan lete.Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Jordet er bruksnavn både i Gol og Nes kommune som den gang var samme sogn/kommune. Fant konfirmasjon av Peder Olsen Jordet, 19 år, sønn av Ole Eriksen og Guro Pedersdatter ble konfirmert i Goel Annexkirke i 1835. Kilde: Nes, Ministerialbok nr. 9 (1834-1863), Konfirmerte 1835, side 309. Permanent sidelenke: LenkeMvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Fant trolig den samme vielsen som FS refererer til, riktignok under 1850 (eller 49?): Vielse i Gol 30. mai 1850 (1949?): Peder Olsen Holtegaard (33 år), sønn av O. Eriksen og Ragnhild Tollefsdatter (23), datter av T. Olafsen. Kilde: Gol, Klokkerbok nr. I 1 (1841-1860), Ekteviede 1847-1850, side 133-134. Permanent sidelenke: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Ragnhild er trolig født den 28. juli 1825 av foreldrene Tollef Olufsen og Kari? Olsdatter Holtegaard. Kilde: Gol, Ministerialbok nr. I 1 (1821-1837), Fødte og døpte 1825, side 30. Permanent sidelenke: LenkeMvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Østro

Peder/Per Olsson Jorde var f 1815 i Gol d 1880 i Kristiania, familien hans er ført i gards- og ættesoga for Gol, band VI, side 176. Per vart som nemnt ovafor gift 1850 i Gol m Ragnhild Tolleivsdtr. Holtegard, også Gol, f 1825 d 1901 i Kristiania. Dei budde på Holtegard før dei drog til Kristiania, ført i band VIIA, side 254. Og familien til Ragnhild i same bandet side 247. Det var seks born i live i 1880. Eg undrast då på om du Anna Nilsen er etterkomar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbj. Arnestad

Peder var født 5. desember 1816 og døpt i Gol i januar 1815. Foreldre var Ole Eriksen og Guroe Pedersdatter Edsgaard?. Kilde: Nes, Ministerialbok nr. 7 (1815-1823), Fødte og døpte 1816, side 34-35. Permanent sidelenke: LenkeMvh. Asbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Nilsen

Tusen takk alle sammen for all den gode informasjonen jeg har fått. Nå blir det enklere å komme videre på denne grenen. Skal bli spennende å se hva jeg kan finne i bygdeboka. Til Terje Østro som spurte om jeg er etterkommer etter Ragnhild og Peder; dette er mine tippoldeforeldre på farssiden. Min oldefar var Erik Pedersen (1859-1889).Mvh Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.