Gå til innhold
Arkivverket

[#51301] Noen damer liker menn med erfaring, men hva med denne?


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

I kirkebok for Birkenes finner jeg denne. LenkeHan, Thomas Olsen, 91 og hun 29. Det kan legges til at de fikk en sønn i 1854. Selv døde Thomas i 1855 etter 3 ekteskap. Han giftet seg første gang i 1789 og skulle etter folketellingen 1801 være født i 1860, noe som stemmer med senere oppgivne årstall. Ja, ja han må jo ha vært attraktiv, eller var det arven og pengene mon tro? Godt gjort å få barn når man er over 90, men alderen kan nok avvike noe i kirkebøkene.Hilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skal eg få tippe så hadde ho ein nær ven i kulissene som hadde tenkt å kome og gifte seg med enkja den dagen ho (og garden) blei ledig. Det var ein av måtane ein kunne skaffe seg gard på viss ein ikkje var arving til ein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jeg har en tippoldefar som gjorde det motsatte i 1847. Han var 21 og hun 57, hvilket blir 36 år i favør av kona. Åtte år senere overtok han gården og giftet seg med min tippoldemor.Det ble skrevet gjensidige testamenter og dette slo da ut i favør av den yngste og lengstlevende.Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

En av mine 3 ganger tippoldeforeldre i Åsen i Trøndelag var Jon Olsen født 1753 i Soknedal(kom til Åsen som ca 12-åring). Han ble første gift i 1775 med en dame som da var ca 72 år ifølge bygdeboka. Der kunne det ikke være snakk om at hun hadde mye penger, for de bosatte seg på en husmannsplass. Så jeg forstår ikke hvorfor Jon gjorde dette, men det kan jo ha vært en slags kjærlighet selv om aldersforskjellen var svært stor 'den andre veien'. Damen døde senere i 1775 eller 1776, og senere ble Jon gift med Marit Larsdatter som var like gammel som han. Han overtok senere halvparten av et bruk etter sin far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En av mine oldefedre hadde en morbror, Lars, f. 1831. Han giftet seg i 1855 med en enke på Bjørndal i Aker, Marie, f. 1803, som hadde vært en av hans egne faddere! Hun var riktignok 'bare' 28 år eldre enn ham. Det kan synes som om det her faktisk kan ha vært ekte 'søt musikk', og ikke bare jakt på et levebrød, for året før hadde Lars kjøpt bruket Tørtberg av samme enken, så han skulle vel ha vært livberget med det. På den annen side var det sikkert slisomt å drive hver sin gård alene, så da var det kanskje enklest å slå seg sammen, gamle kjente som de også må ha vært. Disse to hadde av naturlige årsaker ikke barn, så på et tidspunkt lot de to av Lars' søsters barn få komme og bo på Bjørndal. En av dem var min oldefar, som i sin tur fikk skjøte på Bjørndal da onkelen døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Enkja Barbro Rolvsdotter f. 1796 på Nordgard Geilo i Skjåk gifta seg opp att i 1865 med Ola Olsson f. 1841 i Vesløygarden, husmannsplass under Elvesæter i Bøverdalen i Lom. Han var altså 45 år yngre enn ho.I 1865 budde dei på Brenna, tidlegare husmannsplass u. Elvesæter: LenkeDei flytte til Vågå der dei vart husmannsfolk. Barbro døydde i 1881 og Ola i 1927.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.